دانستنی ها

دوندگان حرفه ای بسیار بیشتر از مردم عادی عمر می کنند!

به گفته محققان، بخشی از این مزیت احتمالاً به دلیل داشتن ژن‌های بهتر دوندگان حرفه‌ای است و شیوه زندگی به تنهایی مسئول این نتیجه نیست.

به گفته دیجیاتو، دویدن بیش از 10 ساعت یا 120 کیلومتر در هفته قطعا ورزش بسیار سنگینی است. اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که علاوه بر شکستن محدودیت های بدن، برخی از ورزشکاران حرفه ای با یک برنامه سخت دویدن چند سال به طول عمر خود اضافه می کنند.

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله British Journal of Sports Medicine، دوندگان حرفه ای به طور متوسط ​​پنج سال بیشتر از بقیه مردم عمر می کنند. محققان کانادایی و استرالیایی از داده های سلامتی 200 نفر اول برای دویدن یک مایل (1.6 کیلومتر) در کمتر از چهار دقیقه در دهه های 1950، 60 و 70 استفاده کردند.

این نتایج با عقل مرسوم که ورزش بیش از حد پیامدهای منفی درازمدت سلامتی دارد، در تضاد است. در واقع، شکستن رکوردهای بدن، حداقل برای برخی، مفید به نظر می رسد.

مطالعات متعدد نشان می دهد که فعالیت بدنی باعث افزایش امید به زندگی می شود. اما هنوز مشخص نیست که آیا ورزش بیش از حد توصیه شده برای سلامتی مفید است یا بد.

برخی از دانشمندان می گویند سبک زندگی ورزشکاران شرکت کننده در ماراتن، دوچرخه سواری استقامتی یا سه گانه ممکن است فشار غیرضروری بر قلب وارد کرده و آنها را در معرض خطر مرگ زودرس قرار دهد. با این حال، در حالی که این سبک زندگی ممکن است برای ورزشکاران تازه کار یا معمولی مشکل ایجاد کند، نتایج احتمالاً برای ورزشکاران حرفه ای متفاوت خواهد بود.

فواید ورزش های حرفه ای برای سلامتی مزایای سلامتی ورزش های شدید احتمالا منحصر به ورزشکاران حرفه ای است.

رابطه بین دویدن حرفه ای و طول عمر

تحقیقات گذشته نشان می دهد که دوچرخه سواران تور دو فرانس، المپیکی ها و قایقرانان بیشتر از جمعیت عادی عمر می کنند.

اکنون محققان نشان داده اند که این الگو در سریع ترین دوندگان 1 مایلی نیز وجود دارد. افراد کمی هستند که بتوانند یک مایل را در کمتر از چهار دقیقه بدویند. این افراد تا حد امکان از سیستم تنفسی، قلبی عروقی، متابولیک و اسکلتی عضلانی خود استفاده می کنند.

برای دستیابی به این سرعت، این ورزشکاران در طول هفته در دورهای منظم فعالیت بدنی بسیار شدید شرکت می کنند.

در سال 2018، متخصصان قلب و عروق نشان دادند که 20 نفر برتری که می توانند یک مایل را در کمتر از چهار دقیقه بدوند، به طور متوسط ​​12 سال بیشتر از طول عمر کلی زندگی می کنند. محققان این مطالعه جمعیت بیشتری از این افراد را طی سه دهه بررسی کردند.

جالب توجه است، افرادی که در دهه 1960 به این رکورد دویدن دست یافتند، نسبت به دوندگانی که در دهه های بعد به آن دست یافتند، امید به زندگی کمتری داشتند.

محققان می گویند این احتمالاً به این دلیل است که امید به زندگی به طور کلی در سال های اخیر افزایش یافته است. همچنین توانسته ایم بسیاری از بیماری های مهم واگیردار و غیرواگیر را کنترل کنیم.

به عبارت دیگر، این نشان می دهد که طول عمر دوندگان و سایر ورزشکاران حرفه ای ممکن است کاملاً به دلیل سبک زندگی آنها نباشد. برای مثال ممکن است این ورزشکاران نسبت به عموم افراد دارای ژن های مطلوب تری باشند. محققان 20 جفت برادر و خواهر و چندین پدر و پسر را در گروه 200 دونده نخبه پیدا کردند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا