اخبار روز

دندان قروچه / چگونه با کودکم رفتار کنم؟

زمانی که کودک دائما دندان های خود را به هم فشار می دهد یا به هم می سایند، عادتی به نام دندان قروچه در او ایجاد می شود. والدین نباید این را فقط یک عادت مزاحم بدانند زیرا به مرور زمان بر دندان ها و فک ها تأثیرات جدی خواهد داشت.

چیزی را گزارش کنید تا شش کودکی که شب ها دندان قروچه می کند، در روز نیز به این کار ادامه می دهد. برای رهایی از این عادت بهتر است در طول روز آن را ترک کنید.

هفت نکته طلایی برای درمان دندان قروچه:

آرام کردن عضلات صورت را تمرین کنید

هنگامی که کودک مضطرب و خسته است، ماهیچه های صورت و فک خود را منقبض کرده و دندان های خود را به هم فشار می دهد. در برخی از کودکان این فشار به تدریج به دندان قروچه تبدیل می شود. کودک تا زمانی که فشار روانی از بین برود این رفتار را ادامه می دهد، اما رفته رفته رفتار مذکور تبدیل به عادت می شود.

بر تمرینات آرام سازی عضلات صورت تاکید کنید. هنگامی که کودک بر آرامش کامل بدنش مسلط شد، روی عضلات صورت تمرکز کنید. از کودک بخواهید چند بار در روز تمرین کند تا صورت خود را آرام کند.

با دندانپزشک مشورت کنید

دندانپزشک ابتدا وضعیت مفصل فک را بررسی می کند. زیرا عیوب این مفصل می تواند در بروز این مشکل نقش داشته باشد. بسته به سن کودک و میزان آسیب به مینای دندان، دندانپزشک ممکن است یک محافظ پلاستیکی برای قرار دادن در دهان کودک در شب تجویز کند.

ذهن آگاهی را به کودک بیاموزید

*اثر آینه ای: کودک را مجبور کنید که در آینه به صورت خود نگاه کند و حالت چهره او را در حین فشردن دندان ها مشاهده کند.

*ورزش: تمرینات فوق باید تا زمانی انجام شود که کودک کاملاً از عادت بد خود آگاه شود و هر زمان که این عمل را انجام داد بتواند چهره خود را تصور کند.

به کودک انگیزه دهید

کنار فرزندتان بنشینید و فهرستی از دلایلی که چرا باید این عادت را ترک کند به او ارائه دهید. شما می توانید این لیست را از منابع مختلف ایجاد کنید، به عنوان مثال. ب. جلوه آینه، پاداشی که به کودک وعده می دهید و بخش مهمی در جلسه مشاوره دندانپزشکی.

یک جایزه تعیین کنید

یک دوره خاص را انتخاب کنید، به عنوان مثال یک دوره تعطیلات، زمانی که چند روز متوالی با فرزند خود هستید. به کودک بگویید که اگر برای پانزده تا سی دقیقه نتواند دندان هایش را به هم فشار دهد (هرچه کودک بزرگتر باشد، زمان طولانی تر) نمره می گیرد. در ابتدا می توانید هر سه یا چهار نماد یک جایزه اختصاص دهید. اما به تدریج این تعداد را افزایش دهید.

دندان قروچه / چگونه با کودکم رفتار کنم؟

به کودک آموزش دهید که با دهان باز نفس بکشد

اگر دیدید کودک دندان‌هایش را به هم فشار می‌دهد، از او بخواهید این تمرین را انجام دهد: به مدت سه دقیقه با دهان باز به آرامی نفس بکشید. پس از مدتی کودک باید این تمرین را به طور مستقل انجام دهد. در این مورد، ستایش را فراموش نکنید.

اکنون روی دندان قروچه شبانه کار کنید

هنگامی که او توانایی کنترل خود را در روز به دست آورد، باید شب ها روی این عادت کار کنید. از کودک بخواهید این تمرینات را هر شب قبل از خواب انجام دهد و از او بخواهید هر روز صبح بررسی کند که آیا فک و دندان هایش شب قبل تحت فشار بوده است یا خیر.

گردآوری: مژگان موسی پور

منبع: چگونه با فرزندم رفتار کنیم / نویسنده: Dr. گاربر / مترجم: شاهین خزعلی. هومان حسینی نیک. احمد شریف تبریزی

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا