دانستنی ها

راز کاهش قند خون؛ این نکات را جدی بگیرید!

به گزارش پی ام آپ، افزایش قند خون یا هیپرگلیسمی زمانی اتفاق می افتد که گلوکز اضافی ناشی از انسولین ناکافی یا ناتوانی بدن در استفاده از آن باشد. تاثير گذار انسولین در جریان خون؛ هیپرگلیسمی این بیماری که معمولاً مربوط به دیابت است، در صورت عدم درمان به موقع به عروق خونی، اعصاب، بافت ها و اندام های بدن آسیب می رساند. در زیر دلایل کاهش قند خون را بررسی خواهیم کرد:

کم آبی بدن

آب نقش مهمی در مدیریت سطح قند خون دارد. کم آبی می تواند منجر به افزایش غلظت قند خون شود زیرا بدن سعی می کند با کاهش خروجی ادرار در آب صرفه جویی کند. وقتی بدن کم آب می شود، کلیه ها آب کمتری از طریق ادرار دفع می کنند که باعث تشکیل قند می شود. تاثير گذار از سیستم بدن خارج نمی شود و سطح قند خون بالا می رود. برای جلوگیری از این اتفاق، روزانه هشت تا 10 لیوان آب بنوشید و بدن خود را هیدراته نگه دارید.

آخر شب غذا خوردن

دیروقت خوردن شب و تنقلات در کنترل قند خون اختلال ایجاد می کند کربوهیدرات ها یا شیرینی‌هایی که نزدیک به خواب مصرف می‌شوند باعث افزایش قند خون می‌شوند، مخصوصاً زمانی که بعد از آن هیچ فعالیت بدنی انجام نمی‌دهید. متابولیسم بدن در طول شب کند می شود و سازگار می شود تاثير گذار قند خون را دشوار می کند؛ بنابراین برای جلوگیری از افزایش قند خون، سعی کنید قبل از خواب از خوردن تنقلات سنگین یا شیرین پرهیز کنید، اگر احساس گرسنگی می کنید، یک میان وعده سبک و سرشار از پروتئین انتخاب کنید که باعث افزایش قابل توجه قند خون نشود.

مصرف بیش از حد کافئین

قهوه یا سایر نوشیدنی های کافئین دار ممکن است بر سطح قند خون شما تأثیر بگذارد، به خصوص اگر بیش از حد مصرف شود. کافئین می تواند باعث حساسیت به انسولین شود و تنظیم قند خون را برای بدن دشوارتر کند. علاوه بر این، قهوه و نوشیدنی های انرژی زا اغلب حاوی مقدار زیادی قند هستند که باعث افزایش سطح قند خون می شود. بنابراین توصیه می شود مصرف کافئین خود را کاهش دهید و به جای آن دمنوش های گیاهی یا آب را انتخاب کنید.

خوردن غذاهای بدون قند

شما باید غذاهای بدون قند بخورید، بسیاری از محصولات غذایی حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند که می توانند بر سطح قند خون شما تأثیر بگذارند. اثر با این حال، برخی از شیرین کننده ها می توانند پاسخ انسولین مانند قند را تحریک کنند و باعث افزایش قند خون شوند. بنابراین، همیشه قبل از خرید برچسب مواد غذایی را بخوانید. به جای کنترل سطح قند خون، غذاهای کامل و فرآوری نشده را انتخاب کنید.

شیوه زندگی کم تحرک

شیوه زندگی پر تحرک و  فعالیت بدنی زیاد باعث می شود انسولین به طور موثرتری استفاده شود و قند خون را تنظیم کند. در مقابل عدم فعالیت بدنی می تواند منجر به مقاومت به انسولین شود و کنترل قند خون را دشوار کند. پیاده روی سریع، دوچرخه سواری یا شنا می تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند.

عوامل دیگر تاثير گذار

برای بررسی تاثير گذار سطح قند خون، شما باید در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید. به عنوان مثال، یک رژیم غذایی متعادل و غنی از غلات کامل، پروتئین های بدون چربی، چربی های سالم و مقدار زیادی میوه و سبزیجات داشته باشید و به طور منظم ورزش کنید و تکنیک های کاهش استرس مانند تنفس عمیق را برای بهبود حساسیت به انسولین و حفظ وزن سالم انجام دهید. یا یوگا؛ استرس مزمن همچنین می تواند بر سطح قند خون تأثیر بگذارد. بنابراین توصیه می شود استرس خود را مدیریت کنید.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا