دانستنی ها

چرا برخی کودکان از مدرسه رفتن می ترسند

یک روانشناس بالینی گفت: گاهی کودکان مهارت ارتباطی ندارند و نمی توانند با کودکان دیگر ارتباط برقرار کنند یا مورد تمسخر قرار می گیرند.

به گزارش ایسنا، فرشاد شیبانی، روانشناس بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این سوال که با کودکی که از مدرسه می ترسد چه کنیم، گفت: کودکانی که این ترس را دارند با مشکلات زیادی مواجهه می شوند.

وی افزود: برای این کودکان مشکلاتی مانند اضطراب و افسردگی و همچنین ترک تحصیل پیش می آید. شب ادراری و ناخن جویدن به دلیل ترس های حل نشده از رفتن به مدرسه است.

شیبانی تصریح کرد: سطح مشخصی از اضطراب برای کودکی که برای اولین بار به مدرسه می رود طبیعی است. چنین کودکانی بدون انگیزه از خواب بیدار می شوند و علائمی مانند سردرد، دل درد و بی قراری دارند. آنها دوست ندارند به مدرسه بروند و می توانند پرخاشگر باشند.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: گاهی این گونه کودکان زودتر از موعد مدرسه را ترک می کنند یا فرار می کنند. اضطراب جدایی یکی از دلایلی است که کودکان به مدرسه نمی روند. گاهی والدین کودک بیمار هستند و بچه ها نمی توانند آنها را به حال خود رها کنند و گاهی به دلیل سخت گیری بیش از حد اولیای مدرسه برای بچه ها نامساعد می شود.

وی افزود: گاهی کودکان مهارت های ارتباطی ندارند و نمی توانند با کودکان دیگر ارتباط برقرار کنند و یا مورد تمسخر و قلدری قرار می گیرند. ترس از توالت رفتن یا بی اختیاری ادرار نیز می تواند یکی از دلایل ترس کودکان از رفتن به مدرسه باشد.

شیبانی با اشاره به اینکه سرزنش کودک مشکلات را دوچندان می کند، گفت: باید با کودک صحبت کنیم، البته این گفتگو باید با همدلی انجام شود.حمایت از کودکان در چنین شرایطی بسیار مهم است و مقایسه آن ها کار ناخوشایندی است. که مشکل را بیشتر می کند.

وی گفت: والدین باید شرایط مدرسه را بررسی کنند تا متوجه شوند چه مشکلات احتمالی باعث غیبت کودک از تحصیل شده است. آنها نباید کودکان را از رفتن به مدرسه و انجام ندادن تکالیف منع کنند. اگر با این همه راه حل مشکل کودک حل نمی شود، باید از روانشناس کمک گرفت.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا