اخبار روزاخبار قیمت ها

آیا دلار ارزان می شود؟

به گزارش پی ام آپ به نقل از همشهری آنلاین، در دو روز گذشته ثبات بازار ارز بار دیگر دستخوش هیجانات و خلاقیت های دلالان و معامله گران شد. بازاری که در ماه های اخیر آرام بود و معاملات در فضایی آرام برای تامین نیازهای ضروری انجام شد.

اخبار سیاسی و تنش بین مجاهدین جنبش حماس و نیروهای اشغالگر در فلسطین اشغالی شرایطی را فراهم می کند تا دلالان و معامله گران بازار ارز بهانه ای برای ایجاد التهاب در بازار ارز و ماهیگیری در این آب کدر پیدا کنند.

در ماه های اخیر نرخ ارز در بازارهای رسمی ثابت ماند و بعضا کاهش یافت، به طوری که دلار در صرافی ها 41 هزار تومان و در بازارهای غیررسمی 48 هزار تومان رد و بدل می شد، اما دیروز شاهد بودیم که دلار در بازار غیررسمی. و کانال های تلگرامی به 52 و حتی 53 هزار تومان رسید و امروز در این محدوده معامله می شود.

این نتیجه تلاش دلالان و نمایندگان آنها در رسانه ها برای تغییر قیمت ها با فضای هیجانی است و در این بین افرادی که تحت تاثیر این احساسات اقدام به خرید دلار می کنند متضرر می شوند.

در این شرایط، مردم عادی که بازار را نمی شناسند و تنها تحت تاثیر هیجان و اشتیاق معامله گران اقدام به خرید ارز می کنند، باید مراقب باشند، زیرا این وضعیت پایدار نیست و قبلا هم اتفاق افتاده و آرامش به بازار بازگشته است. به ویژه در شرایط فعلی که 5.5 میلیارد یورو از منابع بلوکه شده در کره جنوبی به حساب ایران در قطر واریز شده و 1.7 میلیارد دلار از دارایی های این کشور در لوکزامبورگ در مرحله عملیاتی و در دسترس قرار گرفته است. بانک.

در همین زمینه با «سید کمال سیدعلی» معاون اسبق ارزی بانک مرکزی و کارشناس مسائل ارزی گفت وگو کرده و نظر وی را جویا شده ایم.

وی تصریح کرد: عوامل سیاسی همواره از عوامل موثر بر نرخ ارز بوده است و در سال های اخیر شاهد بودیم که در انتخابات آمریکا زمانی که «جو بایدن» بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا نشست، قیمت دلار کاهش یافت و یا زمانی که احتمال پیروزی «ترامپ» در انتخابات بیشتر شد و نرخ دلار افزایش یافت.

سیدعلی افزود: در شرایط فعلی دلیل اصلی نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت ها تا سقف 53 و 54 هزار تومان نیز ناشی از تنش و جوی است که در منطقه به وجود آمده و تاثیر بر نرخ ارز منفی است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تثبیت قیمت ها در ماه های اخیر در بازار ارز تصریح کرد: 90 درصد شرایط موجود ناشی از تنش بین اسرائیل و جنبش حماس است و این جو روانی در فضای مجازی باعث نوسان نرخ ارز شده است.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی در ماه های اخیر با اجرای سیاست های تثبیت کننده توانست آرامش را به بازار ارز برگرداند و ثبات خوبی به بازار بخشید و بدون شک با برقراری آرامش در منطقه، نرخ ارز تثبیت خواهد شد.

سیدعلی گفت: در مرحله بعد باید به کسری بودجه و تورم تا پایان سال توجه ویژه داشته باشیم و در صورت کنترل، نرخ ارز متعادل شود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا