اخبار روز

در مدت 32 ماه هزار و 400 اتوبوس به ناوگان حمل و نقل تهران اضافه شد

شهردار گفت: نمی توانیم تمام مفاد قرارداد برقی سازی ناوگان عمومی پایتخت را لغو کنیم. ایران هزار و یک دشمن دارد. برخی از افراد می خواهند قرارداد را فسخ کنند اما نمی توانند این کار را انجام دهند. این چیزی است که به مردم قول می دهیم.

به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی درباره قرارداد توسعه حمل و نقل عمومی با چین گفت: باید دید تهران در حوزه حمل و نقل چه وضعیتی دارد. تردد در شهر تهران 66 درصد وسایل نقلیه شخصی و 44 درصد وسایل نقلیه عمومی است. دلیل این امر تاخیر تاریخی در نوسازی زیرساخت ها است.

وی با بیان اینکه همه ظرفیت های کشور را داشتیم، به خرید از داخل روی آوردیم، به همین دلیل قرارداد 3 هزار اتوبوس منعقد شد، تصریح کرد: طبق اسناد، تهران به 11 هزار اتوبوس نیاز دارد. 32 ماه پیش در روزی که من به عنوان شهردار انتخاب شدم، 1880 دستگاه اتوبوس تحویل گرفتیم که 880 دستگاه آن فعال بود. امروز 3200 اتوبوس داریم که 2100 اتوبوس در مسیرهای فعال هستند و در چند روز آینده 3400 اتوبوس تردد خواهند کرد.

زاکانی با بیان اینکه 6 هزار وانت در تهران مربوط به 17 سال پیش است و 72 هزار تاکسی در تهران وجود دارد که تعداد قابل توجهی از آنها فرسوده هستند، تصریح کرد: قبل از اینکه سفرش به چین به اجلاس «یک کمربند یک جاده» تبدیل شود، قراردادی برای 3000 اتوبوس شامل 2000 اتوبوس دیزلی و 1000 اتوبوس برقی امضا شد. پس از حضور در جلسه، انعقاد قرارداد مترو را پیگیری کردیم.

وی افزود: در سال 1395 قرارداد 691 واگن مطرح شد و این طرح تا سال گذشته پابرجا بود. قبل از سفر ما، وزارت کشور در سفری این قرارداد را اجرا کرد. پس از شش سال تاخیر به تقصیر دولت قبل، دولت انقلابی و جهادی وارد عمل شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هشت رام مترو به طور کامل، ده رام جزئی و مابقی به صورت انتقال فناوری وارد می شود. با شرکت مربوطه در چین مذاکره و با فاینانس پروژه هماهنگ شد و قرارداد 24 تا 27 ماهه به 12 تا 14 ماه و یک سال به نفع ایران کوتاه شد.

زاکانی همچنین تصریح کرد: سهم اصلی ما دریافت شده بود و به همین دلیل یک سال به نفع ایران تمام شد. با مذاکره با چینی ها، آنها 7.5 میلیون یورو فناوری ساخت بوژی به ما دادند و موظف شدند توسعه واگن سازی را برای ما انجام دهند.

شهردار تهران با بیان اینکه این اقدام جهشی برای کشور است، یادآور شد: ساخت بوژی را برای کشور پیش بردیم، 25 میلیون یورو به نفع ایران هزینه شده و فضای جدیدی برای خدمت رسانی به کشور فراهم شده است. 791 واگن برای 630 خودرو وجود داشت. نمونه های کامل قطعه قطعه در خرداد ساخته می شود و واگن ها در پایان سال وارد کشور می شود. ما به دنبال داخلی با بهترین قطعات هستیم و تصمیم نگرفته ایم. تزیینات برای خوشحالی و با وجود صداهایی که شنیده می شود، توجهی نمی کنیم و مردم باید بدانند چه اتفاقات بزرگی در کشور در حال رخ دادن است.

وی با اعلام اینکه اولین رم داخلی با همکاری مپنا، جهاد دانشگاهی و شرکت واگن سازی در قالب داخلی سازی 85 درصدی تکمیل می شود و این یک افتخار برای کشور است، خاطرنشان کرد: خطوط را معرفی کرده ایم. سال‌هاست که مردم در مترو رنج می‌برند، زیرا کسی به آنها اهمیت نمی‌دهد نبود.

زاکانی در یک برنامه تلویزیونی توضیح داد که ساخت خطوط 8 و 10 از سال قبل آغاز شده و خط 9 هفته آینده آغاز می شود. وی گفت: تمامی خطوط مترو به جز خطوط 9 و 10 فعال هستند و در مترو به عنوان زیرساخت انقلابی رخ خواهد داد. در مقایسه با 25 سال پیش، در سه تا چهار سال آینده وارد کشور خواهیم شد. تعمیرات اساسی واگن ها نیز قابل مقایسه با گذشته نیست.

شهردار تهران با اشاره به حضور خود در چین به دعوت شهردار پکن، تصریح کرد: حمل و نقل، اطلاعات، محیط زیست و پسماند از موضوعات مورد بحث ما در چین بود. امروز در چین انقلابی در این مناطق رخ داده است و دیگر این مسائل مربوط به آنها نیست. سعی کردیم برای این سفر هدف مالی داشته باشیم. قیمت هایی که در ایران ارائه شد با چین قابل مقایسه است نبود. قیمت های چینی ارزان تر و کیفیت بالاتر بود.

وی افزود: سه هزار دستگاه اتوبوس داخلی خریداری شد و طرف داخلی به ما اعلام کرد که تحویل اتوبوس ها به ما یک تا دو سال زمان می برد. ما از تولیدکنندگان خواستیم که با ما همکاری کنند، فناوری و مشارکت را بپذیرند و زمینه جدیدی را ایجاد کنند. هویت جامعه و پول و امکانات آن قدرت آنهاست و این مشارکت را پذیرفته اند. قیمت داخل ایران 347000 یورو گزارش شد و صورتجلسه 322000 یورو و در نهایت 316000 یورو اعلام شد. ما قراردادی برای 500 دستگاه به قیمت 316000 یورو امضا کردیم و متوجه شدیم که قیمت ها در چین چندان بالا نیست.

زاکانی یادآور شد: چین موافقت کرد با شهر تهران همکاری کند، البته این رقم کمتر از توافق با دولت ها بود. رئیس کل بانک مرکزی گفت: این اتفاق برای اولین بار رخ داده است. در داخل کشور 25 درصد نقد، 25 درصد ملک و 50 درصد تسهیلات پرداخت می کنیم. زمانی که وارد مذاکره شدیم، برای انعقاد قرارداد اوزانس با ما این اقدام را انجام دادیم و یک میلیارد و 40 میلیون یورو از اوزانس برای اتوبوس، وانت و تاکسی برقی اوزانس اختصاص یافت. در آن زمان ما در حال مذاکره بودیم تا چینی ها را متقاعد کنیم که از Yozanes استفاده کنند.

شهردار تهران با اعلام اینکه بانک شهر کارگزار ما بوده و پیگیر مشکلات است، گفت: چینی ها با رفتن به ایران قیمت های خود را اعلام کردند که یک میلیارد و 670 میلیون یورو برای 2000 اتوبوس، 10000 باربری، 27500 تاکسی و 150000 بود. از خودروهای الکتریکی استفاده شد. پس از آن تیم متخصص ما به چین اعزام شد تا ببیند کدام شرکت کیفیت بهتری دارد و کیفیت بالا در چین متعلق به 6 یا 7 شرکت است.

وی افزود: تیم ما به صورت کارشناسی مسائل را بررسی کرده و شرکت های تولید کننده اتوبوس در ایران را معرفی کرده است که استانداردهای ما را داشته باشد. به عنوان مثال ظرفیت باتری و سایر قطعات مورد بررسی قرار گرفت. با نتایج نظرسنجی به چین سفر کردیم، با هر کارخانه صحبت کردم و بر سر بهترین کیفیت و کمترین قیمت در رقابت به توافق رسیدیم.

زاکانی با بیان اینکه شرکت ارائه دهنده خدمات مالی و خطوط مترو مذکور یک شرکت نظامی چینی است، یادآور شد: شرکت هایی که با آنها قرارداد داریم، شرکت های قابل اعتمادی محسوب می شوند و بانک مرکزی به ما اعلام کرده است که این امکان وجود ندارد. یکی یک ماشین از این شرکت ها به ما بدهید. قرار شد چینی ها در ایران کارخانه بسازند، تکنولوژی را انتقال دهند، با جامعه کار کنند و مجوز سه ساله بگیرند که شیرین و شیرین است.

شهردار تهران گفت: در صورت پایدار شدن این قرارداد (که ضمانت نامه ها ثابت است) تمام خودروهایی که با آنها قرارداد بسته شده راهی شهر خواهند شد. ما تنها عامل ردیابی هستیم و دستگاه های دیگر نیز درگیر هستند. اتوبوس را 220000 یورو خریدیم که با احتساب ورود به شهر 245000 یورو خواهد بود و باید ببینیم تفاوت با قیمت داخلی چقدر است.

وی افزود: ما قرارداد را به آقایان چمران، تشری و خانم سلیمانی تحویل دادیم، البته آقای تشری در دادگاه گفتند که آن را دریافت نکرده‌اند و در تماسی که با ایشان کردند گفتند شاید به آنها رسیده است و آن را به خاطر نداشتند و سند موجود است. ما قرارداد را به وزارت امور اقتصادی، وزارت امور خارجه و بانک مرکزی واگذار کردیم. دولت چیزی به ما پس می دهد. این قرارداد نمی تواند علنی شود و به نفع کشور نیست. همه بخش ها تحت قرارداد هستند.

زاکانی تاکید کرد: قرارداد شکستنی نیست. ایران هزار و یک دشمن دارد. بعضی ها دوست ندارند هیچ اتفاقی بیفتد. مردم بدانند که این افتخاری است برای این دولت و جامعه که برای حل مشکلات مردم گرد هم آمده اند.

شهردار تهران با تشریح اینکه عده ای تلاش کردند از انجام کار جلوگیری کنند، گفت: این کار خلاف امنیت کشور است و می خواهند این قرارداد را فسخ کنند، اما خوشبختانه نمی توانند این کار را انجام دهند مردم و این همه حمل و نقل عمومی دارای ضمانت نامه رسمی بانکی هستند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم