اخبار روز

دریای خزر دریا است یا دریاچه؟ دانشمندان پاسخ می دهند

دریای خزر بزرگ‌ترین آب داخلی جهان است، اما به دلیل ویژگی‌های خاص، دانشمندان هنوز در مورد دریا یا دریاچه بودن این حجم آبی توافق ندارند. این سوال ممکن است بی اهمیت به نظر برسد، اما پاسخ آن پیامدهای ژئوپلیتیکی مهمی دارد که آن را به یک موضوع حساس تبدیل می کند.

آیا دریای خزر یک اقیانوس است؟

به گزارش گجت نیوز، دریای خزر بین اروپا و آسیا قرار دارد و چندین کشور از جمله آذربایجان، ایران، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان همسایه هستند. بیش از 1200 کیلومتر (745 مایل) امتداد دارد و مساحتی در حدود 371000 کیلومتر مربع (143200 مایل مربع) دارد. می توان گفت مساحت آن تقریباً به اندازه ژاپن است.

بر اساس منابع یونانی و ایرانی باستان، این حجم از آب به اندازه یک اقیانوس است که به نامگذاری آن کمک کرده است. دلیل دیگر این نام، شوری (شوری) بالای آب است، البته شوری در قسمت جنوبی دریا بیشتر از قسمت شمالی است که آب شیرین از ولگا وارد دریا می شود.

علاوه بر این، هر چه بیشتر به سمت دریا به سمت جنوب حرکت کنید، آب عمیق تر می شود و این تضاد قابل توجهی است. قسمت شمالی آب می تواند تا 5 تا 6 متر (16 تا 20 فوت) عمق داشته باشد، اما در جنوب به 1000 متر (3000 فوت) خیره کننده می رسد.

آیا دریای خزر یک دریاچه آب شیرین است؟

شاید فکر کنید ما در حال توصیف دریایی با تمام این ویژگی هایی هستیم که ذکر کردیم، اما کمی پیچیده است. دریای خزر ویژگی های منحصر به فردی دارد که ما را کمی سردرگم می کند. اولاً این دریا یک دریای داخلی است و کاملاً داخلی است.

ثانیاً، دسترسی فقط از طریق آبهای ولگا که از روسیه می گذرد امکان پذیر است. علاوه بر این، این دریا از طریق کانال هایی به دریای سیاه، دریای بالتیک و دریای آزوف متصل می شود.

دریای خزر اگرچه نمک زیادی دارد اما این نمک را از دریای آزاد دریافت نمی کند. علاوه بر ولگا، چندین رودخانه آب شیرین دیگر نیز از جمله اورال و کورا به این دریا می ریزند. با وجود این جریان ثابت آب شیرین، میانگین شوری دریای خزر حدود 12 قسمت در هزار (ppt) است. به بیان ساده، آب آن کمی شورتر از آب شیرین است، اما شوری آن بسیار کمتر از یک دریای معمولی (با شوری 35 در هزار) است.

دریای خزر دریا است یا دریاچه؟ دانشمندان پاسخ می دهند

علاوه بر این، این ویژگی های منحصر به فرد، دریای خزر را به زیستگاه گونه های مختلفی تبدیل کرده است که با شرایط نیمه شور سازگار شده اند. این گونه ها شامل ماهیان خاویاری خزری است که تخم های آن خاویار محبوب را می سازد.

فوک های خزری نیز در این آب ها دیده می شوند که ظاهر زیبایی دارند و فقط در این آب ها یافت می شوند و کوچک ترین عضو خانواده آرواره های بی گوش به شمار می روند.

اما دریای خزر تحت تاثیر آلودگی و صید بی رویه است و اینجاست که بحث تعریف مطرح می شود.

گل‌آلودگی آب‌های دریای خزر به دلیل منابع غنی و ژئوپلیتیک

از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، دریای خزر به دلیل ذخایر نفت و گاز در دریای خزر و اطراف آن به یک موضوع ژئوپلیتیکی کلیدی برای کشورهای اطراف تبدیل شده است. هر کشوری درگیر مناقشات مختلف و جاری بر سر آب های سرزمینی و تعیین مناطق ممنوعه بوده است که همگی هزینه های زیست محیطی داشته است.

هر کشور مبالغ هنگفتی را برای بهره برداری از منابع طبیعی منطقه برای اهداف اقتصادی خود سرمایه گذاری کرده است. قایق های گشتی کشورهای مختلف همیشه در امتداد مرزهای توافق شده سهمیه آبی خود پنهان می شوند تا از منافع خود محافظت کنند. در عین حال، جامعه ماهیگیری محلی و صنعت گردشگری به تجارت و بازرگانی در این آب ها ادامه می دهند و امرار معاش می کنند.

دریای خزر دریا است یا دریاچه؟ دانشمندان پاسخ می دهند

به همین دلیل است که مسئله دشوار طبقه بندی اهمیت دارد که آیا دریای خزر واقعاً دریا است یا دریاچه. بدون توافق رسمی و شناخته شده بین المللی در این مورد، مسائل ژئوپلیتیکی اجازه داده شده است تا در امتداد خطوط ژئوپلیتیک سنتی، از جمله ارعاب و مذاکراتی که توسط سیاست قدرت به جای قوانین بین المللی هدایت می شود، پیش برود.

با این حال، اگر دریاچه به طور کامل در جامعه بین‌المللی ادغام شود، تعریف دریای خزر به عنوان دریای مشروع این امکان را فراهم می‌کند که آب‌ها توسط همان اسناد بین‌المللی که از اقیانوس‌های جهان محافظت می‌کنند و همچنین حقوق و مسئولیت‌های مرتبط با بهره‌برداری محافظت شوند. . حفاظت و مدیریت اکوسیستم های دریایی باید مشترک باشد.

متأسفانه در سال های اخیر کشورهای همسایه این آب ها به طور فزاینده ای از کنوانسیون های بین المللی خارج شده اند، حتی بیشتر از زمانی که اتحاد جماهیر شوروی به تازگی فروپاشیده بود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا