دانستنی ها

درمان بیماری های کلیوی با سم این حشره خطرناک

طب سنتی چینی هزاران سال است که وجود داشته است، و اولین نوشته‌هایی که در مورد طب گیاهی و طب سوزنی، از تئوری و عمل تا تشخیص و درمان ذکر شده است، به قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. قدمت آن به 200 سال پیش برمی گردد.

به گزارش بازتاب آنلاین، اکنون محققان دریافته اند که طب چینی ممکن است کلید درمان بیماری های کلیوی باشد.

آنها به صدپا سر قرمز چینی (Scolopendra subsidies mutilans) اشاره می کنند که حاوی آلکالوئیدهایی است که در طب سنتی چینی برای درمان بیماری کلیوی استفاده می شود.

Centipede نام کلاس صدپاها است. آنها گوشتخوار هستند و زائده سر آنها شبیه زائده حشرات است. این جانوران دارای یک جفت شاخک، یک جفت فک بالا و یک یا دو جفت فک پایین هستند و تعداد مفاصل به 177 مفاصل و بدن هر مفصل به جز مفصل بعد از سر و دو مفصل آخر سر می رسد. ، دارای یک جفت پا و زائده مفصلی است. ابتدا آنها به پنجه های سمی تبدیل شدند.

آلکالوئیدهای صدپا برای درمان بیماری های کلیوی

به گزارش ایسنا، صدپاهای چینی سر قرمز 20 سانتی متر طول و مملو از سم هستند و می توانند جان افراد مبتلا به بیماری کلیوی را نیز نجات دهند.

این موجود چند پا میزبان آلکالوئیدهایی است که نشان داده اند در کشت سلولی التهاب کلیه و فیبروز را کاهش می دهند. این دو شرایط به بیماری کلیوی کمک می کنند.

آلکالوئید به هر ترکیب شیمیایی آلی اطلاق می شود که حداقل یک اتم نیتروژن در حلقه هتروسیکلیک داشته باشد. ویژگی آلکالوئیدها این است که دارای ترکیبات نیتروژنی هستند. بیش از 10000 آلکالوئید تاکنون در طبیعت یا در آزمایشات شیمیایی شناسایی شده است.

بر اساس اظهارات محققان، ثابت شده است که ترکیبات مورد مطالعه در طب چینی از جمله زهر قورباغه برای درمان سرطان را می توان به دارو تبدیل کرد.

این امر الهام بخش یونگ جیان چنگ و تیمش شد تا متابولیت های ثانویه تولید شده توسط صدپا سر قرمز چینی را بررسی کنند.

هزاران سال درمان

اظهارات زیر در بیانیه محققان آمده است: هزارپا سمی هزاران سال است که در درمان بیماری هایی مانند صرع، سل، سوختگی و بیماری های قلبی عروقی استفاده می شود.

این تحقیق در یک محیط آزمایشگاهی انجام شد که در آن یک نمونه پودر خشک شده صدپا با اتانول مخلوط شد تا تعداد قابل توجهی از ترکیبات از حیوانات استخراج شود.

سپس این ترکیبات برای شناسایی ترکیبات درون آنها با استفاده از تکنیک هایی مانند کروماتوگرافی و طیف سنجی جدا شدند.

پس از شناسایی ترکیبات، محققان 12 آلکالوئید کینولین و ایزوکینولین جدید را کشف کردند که برخی از آنها ترکیبات مولکولی منحصر به فردی را به نمایش گذاشتند.

آنها همچنین 6 آلکالوئید دیگر را که قبلاً در این گونه یا گیاهان مشاهده شده بود، پیدا کردند.

در کشت سلولی، برخی از آلکالوئیدها خواص ضد التهابی نشان دادند، در حالی که برخی دیگر توانایی کاهش فیبروز کلیه را نشان دادند.

محققان می گویند: این تجمع بافت همبند با بیماری مزمن کلیوی مرتبط است و با التهاب تحریک می شود.

موثرترین آلکالوئید دو اثر

محققان افزودند که پروتئینی را شناسایی کرده اند که در فیبروز کلیه نقش دارد و ممکن است توسط موثرترین آلکالوئید دو عملکردی مورد هدف قرار گیرد.

این پروتئین با فیبروز کلیه مرتبط است زیرا تحت تأثیر قوی ترین آلکالوئید در زهر صدپا قرار دارد.

این نشان دهنده مکانیسم بالقوه ای است که توسط آن آلکالوئید ممکن است در درمان بیماری کلیوی مفید باشد.

این کشف می‌تواند راه را برای تحقیقات آینده و توسعه درمان‌های بالقوه بیماری کلیوی که یک مشکل بهداشتی مهم در سطح جهانی است، هموار کند.

این مطالعه در مجله Natural Products منتشر شد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا