اخبار روز

درمان این سرطان بر روی پوست و ناخن بیمار/علائم تاثیر می گذارد

به گزارش بازتاب آنلاین، گزارش انجمن سرطان آمریکا تخمین می زند که بیش از 300 هزار مورد سرطان سینه در سال 2024 تشخیص داده شود. اگر شما یکی از افرادی هستید که آماده شروع درمان هستید، احتمالاً مجبور خواهید بود با برخی از عوارض جانبی که در مورد آنها صحبت شده است مانند حالت تهوع و ریزش مو مواجه شوید.

سلامت نیوز در پیامی نوشت: اما درمان های سرطان سینه نیز می تواند عوارض کمتر شناخته شده ای به خصوص روی ناخن و پوست داشته باشد. بسیاری از درمان ها سیستمیک هستند، به این معنی که در سراسر بدن پخش می شوند و سلول های غیر سرطانی را نیز تحت تاثیر قرار می دهند. این روش می تواند باعث چرب شدن ناخن ها، تورم، تغییر رنگ، خشکی و تحریک پوست شود. علاوه بر این، خود سرطان سینه، به ویژه در مراحل پیشرفته تر، می تواند باعث تغییرات پوستی شود.

چرا درمان سرطان سینه باعث تغییراتی در پوست و ناخن می شود؟

دکتر می گوید: درمان های سرطان سینه ممکن است شامل شیمی درمانی، پرتودرمانی و هورمون درمانی یا ایمونوتراپی باشد. دانا استرن، متخصص پوست و استادیار بالینی پوست در دانشکده پزشکی Mount Sinai در شهر نیویورک. این درمان‌ها سلول‌هایی را که در حال تقسیم هستند، یعنی سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهند، اما در فرآیند کشتن سلول‌های سرطانی ممکن است به‌طور ناخواسته سایر سلول‌های بدن را که به سرعت تقسیم می‌شوند، مانند سلول‌های پوست و ناخن نیز هدف قرار دهند.

شیمی درمانی

شیمی درمانی یک درمان سیستمیک در نظر گرفته می شود، به این معنی که کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند چرخه رشد سلول های غیر سرطانی را مختل کند. دکتر جولز کوهن، انکولوژیست و استادیار بالینی پزشکی در دانشگاه استونی بروک در استونی بروک می گوید: «به طور معمول، شیمی درمانی سلول ها را می کشد و رشد آنها را کند می کند، و این برای پوست و ناخن ها خوب نیست.

انواع مختلفی از داروهای شیمی درمانی برای درمان سرطان سینه استفاده می شود که هر کدام عوارض جانبی خاص خود را دارند. با این وضعیت، پوست اغلب به دلیل محصولات مراقبت از پوست و لوازم آرایشی که استفاده می کنید و همچنین داروهای شیمی درمانی، خشک، خارش و حساس می شود. برخی از انواع شیمی درمانی می توانند باعث قرمزی، تیرگی پوست یا تغییر رنگدانه شوند.

دکتر می گوید: «تغییرات ناخن ممکن است شامل شکنندگی، حفره، تغییر رنگ، تغییر در سرعت رشد، افزایش حساسیت و برآمدگی بستر ناخن باشد. ستاره. تومورهای دردناک نیز می توانند در نزدیکی یا زیر بستر ناخن ایجاد شوند که گرانولوم های پیوژنیک نامیده می شوند که مستعد خونریزی هستند.

رادیوتراپی

دکتر می گوید: “شما می توانید با پرتودرمانی (RT) به درماتیت پرتویی مبتلا شوید. کوهن. من آن را به عنوان آفتاب سوختگی یا در برخی موارد آفتاب سوختگی شدید در پوست ناحیه تحت درمان برای بیماران توضیح می دهم. “تحقیق در مجله بین المللی درماتولوژی زنان نشان داد که 90٪ از افراد مبتلا به سرطان پسته که RT دریافت کرده اند، درماتیت پرتویی را تجربه کرده اند و 30٪ عوارض جانبی متوسط ​​تا شدید را تجربه کرده اند.”

درمان هورمونی

این دسته از داروهای سرطان از اتصال هورمون ها به سلول های سرطان سینه جلوگیری می کند و باعث رشد آنها می شود. دکتر می‌گوید: «داروهای هورمونی می‌توانند اثرات مختلفی بر روی پوست داشته باشند، از یک گرگرفتگی ساده گرفته تا راش‌های بسیار نادر و تهدیدکننده زندگی». ستاره. وقتی صحبت از ناخن ها می شود، هورمون درمانی می تواند منجر به شکنندگی ناخن ها شود.

ایمونوتراپی

داروهای ایمونوتراپی سیستم ایمنی شما را برای کشتن سلول های سرطانی تقویت می کنند. از آنجایی که آنها سیستم ایمنی را تقویت می کنند، واکنش های ایمنی مانند بثورات خارش دار روی پوست ممکن است رخ دهد. به گفته انجمن سرطان آمریکا، داروهای ایمونوتراپی تمایل به ایجاد التهاب دارند که قبلاً به نام پارونیشیا شناخته می‌شد و باعث ایجاد شکاف یا شیارهای عمیق در ناخن‌ها می‌شود.

درمان های هدفمند

این داروها پروتئین های خاصی مانند HER2 را هدف قرار می دهند که سلول های سرطان سینه را از بین می برد. دکتر می‌گوید: «برخی از داروهای خوراکی هدفمند می‌توانند باعث سندرم دست و پا شوند که عبارت است از راش روی کف دست‌ها و پاها. کوهن. اگر درمان نشود، ممکن است تغییر رنگ داده، تیره شوند و ترک بخورند. بر اساس مطالعه‌ای در مجله آمریکایی درماتولوژی بالینی، جدا شدن بستر ناخن، شکنندگی و رشد کندتر با برخی از درمان‌های هدفمند سرطان مرتبط است.

تغییرات ناخن که ممکن است به دلیل درمان سرطان سینه رخ دهد

در زیر تغییرات خاصی در ناخن وجود دارد که ممکن است در طول درمان سرطان رخ دهد. رشد طبیعی ناخن می تواند تا یک سال پس از درمان طول بکشد.

کبودی یا تغییر رنگ

به گفته انجمن سرطان آمریکا، برخی داروها می توانند ناخن ها را تیره کنند و باعث کبودی شوند. در طول درمان، ناخن ها ممکن است سیاه، قهوه ای، آبی یا سبز به نظر برسند. این تغییرات معمولاً موقتی هستند، اما در برخی موارد دائمی می شوند.

کوتیکول های خشک

پوست کم آب ناشی از درمان های سرطان سینه می تواند شامل پوست اطراف ناخن مانند کوتیکول ها و بافت محافظ اطراف صفحه ناخن باشد.

عفونت ناخن

دکتر می افزاید: «ما همچنین شاهد انواع تغییر رنگ های عجیب، ناخن های سبز، ترشح مایعات و در بدترین موارد، عفونت های زیر ناخن بوده ایم که نیاز به درمان دارند و نیاز به آنتی بیوتیک های سیستمیک دارند. کوهن افزود.

تاخیر در رشد

رشد ناخن ممکن است در طول درمان سرطان کند شود.

علائم یا فرورفتگی های غیرمعمول

ممکن است شیارها یا برجستگی هایی ظاهر شوند که به آنها بیولین نیز گفته می شود که به صورت نوارهای خطی بریده بر روی صفحه ناخن قرار دارند.

نقاط ضعف

ناخن های خشک و شکننده نازک تر و مستعد شکستگی هستند.

سرطان سینه و تغییرات پوستی

سرطان سینه خود می تواند باعث تغییراتی در پوست سینه شود. به عنوان مثال، سرطان سینه التهابی ممکن است باعث خارش، بثورات و برجستگی روی پوست شود. دکتر. کوهن می گوید که در سرطان متاستاتیک پیشرفته، ندول ها یا ضایعات پوستی ممکن است در نواحی دیگر بدن ایجاد شوند:

  • تغییر رنگ: لکه های قرمز و بنفش مانند کبودی یا بثورات روی سینه ها
  • تعمیق: بافتی شبیه پوست پرتقال؛ زمانی اتفاق می افتد که مایع لنفاوی نمی تواند تخلیه شود زیرا توسط سلول های سرطانی مسدود می شود.
  • تورم: وضعیتی به نام لنف ادم می تواند با سرطان سینه التهابی یا پس از جراحی سرطان سینه رخ دهد.
  • ندول ها: برجستگی ها یا ضایعاتی که وقتی سرطان سینه متاستاز داده یا به پوست سرایت کرده است روی سطح پوست ظاهر می شود. اینها اغلب با خال های مادرزادی اشتباه گرفته می شوند.
  • زخم ها: سرطان سینه درمان نشده می تواند باعث ایجاد اسکار شود زیرا سرطان شروع به فرسایش پوست می کند.

تغییرات پوست و ناخن چطور؟

بسیاری از عوارض جانبی سرطان پوست و ناخن قابل پیشگیری نیستند، اما می‌توانید علائم را در طول درمان مدیریت کنید:

استفاده از پاک کننده لاک ناخن را در نظر بگیرید

دکتر. استرن می گوید این روش می تواند از عوارض جانبی داروهای شیمی درمانی کلاس تاکسان که باعث جدا شدن دردناک صفحه ناخن از بستر ناخن می شود، جلوگیری کند. پانزده دقیقه قبل از تزریق شیمی درمانی، دست ها، پاها یا هر دو در کیسه ها یا کیسه های یخ پیچیده می شوند. او می گوید: یخ باعث انقباض رگ های خونی دست و پا می شود و از رسیدن داروهای شیمی درمانی به بافت ناخن جلوگیری می کند. با توجه به Memorial Sloan Kettering Cancer Care، مطالعات نشان داده است افرادی که مراقبت از ناخن را انجام می دهند نسبت به افرادی که این کار را انجام نمی دهند تغییرات ناخن کمتری دارند.

به کوتیکول های خود توجه کنید

کوتیکول مهر و موم یک محافظ طبیعی ناخن است. دکتر می گوید: این مانند دوغاب بین کاشی های شماست که آب، رطوبت و موجودات زنده را از واحد نیلینگ دور نگه می دارد. ستاره. اگر این مهر و اگر موم برداشته یا خشک شود، سلامت ناخن های شما در خطر است. او می گوید: آب می تواند به ناخن نفوذ کند و انواع مشکلات از جمله قرمزی مزمن و تورم پشت کوتیکول (پارونیشی) را ایجاد کند. در برابر میل به بریدن یا استفاده از پاک کننده های موضعی کوتیکول مقاومت کنید. کوتیکول ها بافت محافظ هستند و برداشتن آنها می تواند خطر عفونت را افزایش دهد.

از ناخن مصنوعی خودداری کنید

اگرچه ممکن است به نظر راه خوبی برای پنهان کردن تغییرات ناخن مرتبط با سرطان باشد، کاشت ناخن می تواند میکروب ها و باکتری ها را در زیر سطح بسته ناخن به دام بیندازد و ناخن را در برابر عفونت آسیب پذیر کند.

لاک ناخن را با دقت پاک کنید

در حالی که لاک می تواند یک لایه محافظ به ناخن اضافه کند، از پاک کننده های حاوی استون اجتناب کنید، زیرا می توانند ناخن ها و پوست اطراف را خشک کنند.

در مورد مکمل های غذایی بپرسید

طبق گفته انجمن سرطان آمریکا، برای تغییرات خفیف ناخن مانند نازک شدن، شکستن و رشد آهسته، پزشک ممکن است مکمل های بیوتین را تجویز کند. در طول درمان سرطان، قبل از شروع مصرف هر گونه مکمل، با پزشک خود صحبت کنید. برخی ممکن است با داروهای شما تداخل داشته باشند.

از روغن نارگیل استفاده کنید

بعد از RT می توان از مرطوب کننده های تسکین دهنده مانند آلوئه و یا پمادهای مبتنی بر روغن نارگیل استفاده کرد که اثرات مرطوب کنندگی و التیام بخشی دارند.

کرم تجویزی را امتحان کنید

اگر درماتیت پرتویی شدیدتر از RT دارید، پزشک ممکن است کرم ضد سوختگی مانند سیلوادن را تجویز کند.

از آفتاب دوری کنید

نور خورشید می تواند باعث ایجاد بثورات پوستی و بدتر شدن آن در برخی افراد شود. هنگام بیرون از منزل از کلاه و لباس های محافظ استفاده کنید، مانند: ب. پیراهن آستین بلند. یک ضد آفتاب با طیف وسیع با فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) حداقل 30 با اکسید روی یا حداقل یک ساعت قبل از بیرون رفتن استفاده کنید. دی از اکسید تیتانیوم استفاده کنید، موادی که با پوست های حساس نیز سازگار هستند.

۲۳۳۲۱۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا