دانستنی ها

مراقب افسردگی پاییزی باشید! / افسردگی پاییزی مختص انسان‎‌ها نیست!

افسردگی پاییزی یکی از معضلات اساسی است که با تغییر فصل بسیاری از افراد را درگیر می کند. این بیماری مختص به انسان ها نیست و سایر موجودات نیز آن را تجربه می کندد. در ادامه بیشتر علائم و روش درمان آن آشنا می‌شوید.

این روزها که در آستانه اولین ماه از فصل پاییز هستیم، با کوتاه شدن روزها و کاهش میزان تابش نور خورشید، حال و هوای افراد مختلف کمی تغییر می کند و نشاط فصل های بهار و تابستان بیشتر می شود. کاهش می دهد. افسردگی پاییزی نوعی افسردگی یا اختلال عاطفی است که علائم آزاردهنده آن در فصول پاییز و زمستان مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد می کند.

به گزارش فارس، علائم این نوع افسردگی در افراد مختلف می تواند خفیف یا شدید باشد و گاهی شدت آن به حدی افزایش می یابد که فرد از انجام فعالیت های روزانه ناتوان می شود. افرادی که از این عارضه رنج می برند اغلب احساسات منفی مانند غم و اندوه، تحریک پذیری، استرس و همچنین خستگی، افزایش وزن و بی میلی به ترک خانه را تجربه می کنند.

افسردگی پاییزی پدیده ناخوشایندی است که بسیاری از افراد در فصل طلایی سال آن را تجربه می کنند! افسردگی در پاییز ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما موجودات دیگر به جز انسان‌ها نیز افسردگی را در پاییز تجربه می کنند.

از آنجایی که میزان تابش نور خورشید در فصول مختلف می تواند اثرات متفاوتی بر فعالیت موجودات زنده بگذارد و همه افراد را تحت تاثیر قرار دهد، تغییر در طول روز و میزان تابش نور در فصول مختلف نیز می تواند باعث افسردگی فصلی شود.

غم و اندوه بی دلیل یکی از علائم اصلی افسردگی پاییزی است، اما سایر علائم افسردگی پاییزی عبارتند از: کم خوابی، پر خوابی، تغییر در الگوی غذا خوردن و اشتها، از دست دادن علاقه به چیزهایی که قبلا لذت بخش بودند، افکار پوچ، احساس گناه و سرزنش خود، مقصر دانستن خود در همه موارد زندگی، بی تفاوتی نسبت به مسائل مربوط به زندگی، بدبینی و…، کاهش انرژی بدنی، میل به تنهایی و انزوای اجتماعی از بارزترین علائم افسردگی در فصل پاییز است.

جمال شمس، استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه ممکن است در برخی از فصول سال، خلق و خوی برخی افراد به دلایل نامعلومی تغییر کند، گفت: افسردگی فصلی اختلالی است که معمولاً با تغییر فصل به بالاترین حد خود می رسد.

وی افزود: به طور کلی افسردگی فصلی نوعی اختلال است که در آن فرد در سایر ایام سال شرایط طبیعی دارد اما در فصول خاصی احساس اضطراب و افسردگی می کند.

شمس با اشاره به اینکه نور خورشید و ساعت بیولوژیکی بدن که ترشح هورمون را تنظیم می کند، می تواند بر خلق و خو و خواب تأثیر بگذارد، تاکید کرد: هر چه افرادی که با تغییر فصل دچار افسردگی می شوند، سبکتر شوند، افسردگی و بدخلقی آنها سریعتر برطرف می شود.

یکی از اعضای کید بر اینکه همه افرادی که از افسردگی فصلی رنج می برند لزوماً دچار افسردگی نمی شوند، گفت: درصد کمی از افرادی که همزمان با تغییر فصل دچار اضهیأت علمی گروه روانپزشکی دانشگاه گفت: با فرا رسیدن فصل پاییز و سرد شدن هوا، روحیه 11 درصد از مردم بدتر می شود.

اردوغان با تاطراب و افسردگی می شوند ممکن است نیاز به درمان های مداخله ای داشته باشند.

با شروع فصل پاییز و سردی هوا، 11 درصد از عموم مردم خلق و خوی خود را بدتر می کنند. روانپزشک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه اختلالات عاطفی یا افسردگی فصلی افراد را به شکل های مختلف تحت تاثیر قرار می دهد، افزود: در ماه های بهار نیز احتمال تغییرات خلقی وجود دارد.

احتمال ابتلا به افسردگی در ابتدای پاییز بسیار بیشتر از فصل بهار است

شمس با اشاره به اینکه احتمال بروز افسردگی در ابتدای پاییز بسیار بیشتر از فصل بهار است، گفت: مانیا یا شیدایی حالتی از افسردگی است که در این مدل اختلال خلقی که همزمان با بهار شروع می شود، انرژی فرد به شدت افزایش می یابد. ; به حدی که این اختلال; با علائمی مانند شادی، تحریک پذیری، بیش فعالی، خلق و خوی بالا به شکل شادی، خوش بینی بیش از حد، بی قراری، مشکلات تمرکز و برنامه های بلندپروازانه دیده می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در بیماران دوقطبی علائم شیدایی با شروع فصل بهار عود می کند و اختلال افسردگی در پاییز عود می کند.

روانپزشک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی علائم و نشانه های افسردگی فصلی را شباهت زیادی به اختلال افسردگی مزمن عنوان کرد و خاطرنشان کرد: کاهش انرژی، تغییرات مشهود در میزان خواب، میل جنسی، توجه و تمرکز، تغییر اشتها. برخی از علائم افسردگی هستند.

این مدرس دانشگاه که تنها عاملی که افسردگی فصلی را از سایر اختلالات روانی و افسردگی ها متمایز می کند، زمان بروز افسردگی فصلی می داند، گفت: افسردگی فصلی در فصل خاصی از سال عود می کند.

افسردگی بیشتر در سنین 30 تا 40 سالگی دیده می شود.

شمس با بیان اینکه احتمال بروز همه بیماری ها و اختلالات روانی تقریبا یکسان است، گفت: به عنوان مثال اوج سنی افسردگی بین 30 تا 40 سالگی است در حالی که اختلال دوقطبی یا شیدایی بین سن 20 تا 25 سالگی بیشتر است.

کاهش انرژی، تغییرات محسوس در میزان خواب، میل جنسی، توجه و تمرکز و تغییر در اشتها از علائم افسردگی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه به طور کلی انواع بیماری ها و اختلالات روانی از این قاعده مستثنی نیستند و تاریخ دقیق یا سن خاصی وجود ندارد، تاکید کرد: افراد زیر 50 سال و کمتر سن 20 سالگی ممکن است دچار افسردگی یا افسردگی فصلی شود.

شمس با اشاره به اهمیت درمان انواع افسردگی، تاکید کرد: اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود و قبل از شدید شدن علائم، درمان آغاز شود، روند درمان تا حد زیادی از بروز مشکلاتی که در آینده ممکن است به وجود بیاید جلوگیری می کند.

وی استفاده از درمان های دارویی، غیر دارویی و یا مشاوره را یکی از روش های درمانی افسردگی فصلی ارزیابی کرد و تاکید کرد: به دلیل اختلال دوقطبی باید به پزشک مراجعه کرد، خود را مطلع کرد. زیرا این موضوع در تجویز نور درمانی و سایر داروهای ضد افسردگی اهمیت زیادی دارد.

روانپزشک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: درمان با داروهای ضدافسردگی در برخی از بیماران مبتلا به اختلال عاطفی فصلی به ویژه اگر علائم شدید باشد بسیار موثر خواهد بود.

مراقب باش! در روزهای پاییزی که روزها کوتاه می شود و نور خورشید کم می شود، لازم است در طول روز از نور خورشید بیشتر بهره مند شوید و ارتباط با افراد دیگر به ویژه اعضای خانواده در پیشگیری از افسردگی بسیار مهم است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا