اخبار روز

درباره عبدالحسین امینی توصیه برزخی از علامه امینی به محبان اهل بیت (ع)

بر این اساس “جمعیتعبدالحسین امینی معروف به علامه امینی در سال 1281 خورشیدی در روستای سرده شهرستان سراب استان آذربایجان شرقی به دنیا آمد و پدرش شیخ احمد امینی اولین معلم مقدمات معارف از جمله زبان فارسی بود. ادبیات و عربی و منطق را به او آموخت و برای کسب درجات عالی به نجف سفر کرد و توانست به درجه اجتهاد نائل شود و در این شهر امینی به گسترش تحقیقات تاریخی خود پرداخت و این عالم وارسته در محضر به تحصیل علوم دینی پرداخت. از اساتید برجسته ای چون آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی، آیت الله میرزا محمد نائینی، آیت الله شیخ محمد حسین کمپانی و شیخ محمد حسین کاشف الغطا.

خدمات علمی و فرهنگی برای ترویج اسلام

از نخستین آثار این متفکر بزرگ جهان تشیع می توان به «شهدا الفدائله» اشاره کرد. این کتاب به بررسی زندگی بیش از 100 عالم شیعه از قرن چهارم تا چهاردهم می پردازد. سید ابوالحسن اصفهانی در نقد این کتاب علامه امینی را پرچمدار علم و ادب و قهرمان نهضت فکری اسلامی دانسته است. وی در علوم اسلامی از جمله تفسیر، حدیث، درایه و علم فقه و تاریخ استاد و صاحب نظر کم نظیری بود که پس از انتشار کتاب «شهدا در راه فضیلت» به دلیل مراجع فراوان و علما قابل درک است. شخصیت های زمانه مانند سید ابوالحسن اصفهانی، حاج آقا حسین طباطبایی قمی، شیخ آقا بزرگ تهرانی، شیخ محمد حسین کمپانی و شیخ محمد خلیل عاملی از وی تجلیل می کردند. این اندیشمند برجسته از جمله اندیشمندان و مصلحانی بود که اندیشه وحدت امت اسلامی را سرلوحه کار خود قرار دادند و این اندیشه همواره ذهن پویای این عالم صلح طلب را به خود جلب می کرد. این اندیشه در سراسر کتاب الغدیر منعکس شده است. وقتی به نجف رفت، عراق در اشغال انگلیس بود. وی برای ایجاد اتحاد و برادری در بین امت اسلامی تلاش کرد تا یاد و خاطره شهدا را زنده نگه دارد. او کتابی به نام شهدای راه فضیلت نوشت. که مورد تمجید علمای بزرگ آن زمان قرار گرفت. از دیدگاه صاحب الغدیر، تنها راه وحدت امت اسلامی و شاد کردن وحدت اسلامی، تمسک به قرآن و عترت است.

الغدیر یک شاهکار جاودانه است

اما بی شک اثر ماندگاری که او را به شهرت رساند، دایره المعارف یازده جلدی الغدیر بود که اکنون در 22 جلد به فارسی ترجمه شده است. نویسنده بیش از 40 سال برای نوشتن این اثر بی نظیر زحمت کشیده است. علمای اسلام بر این باورند که امینی با نگارش غدیر بزرگترین سند وحدت مسلمانان را ارائه کرده و این کتاب بی نظیر را منبع و مرجع خود می دانند. امینی در الغدیر مسئله ولایت شیعه را از جنبه های مختلف تاریخی، تفسیری، روایی و حدیثی، فقهی، ادبی، کلامی و اصولی مورد بررسی قرار داده است. از جمله سؤالات دیگری که در الغدیر مطرح شد، دلیل بر ایجاد بلاهای مختلف توسط خلفای بنی عباس و اموی بود. علاوه بر این علامه کتاب الغدیر را بر اساس جریان تئوری نوشت و در این مسیر به موفقیت های چشمگیری دست یافت. .

یکی دیگر از ویژگی های این اثر که ارزش آن را دوچندان می کند این است که نویسنده برای نگارش آن به کتابخانه های کشورهای مختلف از جمله عراق، هند، پاکستان، مغرب، مصر و سایر کشورهای جهان سفر کرده است، بنابراین به نظر وی پس از نگارش این اثر او 10000 جلد کتاب را با دقت مطالعه و نسخه برداری کرد و بارها به 100000 رساله مراجعه کرد. با خواندن این کتاب می توان به بالاترین کیفیت او یعنی عشق و ارادت کامل او به خاندان پیامبر پی برد. این صفت از همه امتیازات وجودی او به شمار می رفت، به همین دلیل علامه امینی تنها غواص دریای خلیج در این عصر است. شما مرزهای استان را می شناسید. در واقع امینی با نگاه پرسشگر و تربیت در محیطی دینی زمینه اثبات و دفاع از ولایت امیرمومنان (ع) را فراهم کرد. وی در مقدمه الغدیر انگیزه نگارش این اثر ارزشمند را برای ایجاد وحدت گمشده میان مسلمانان بیان کرد و راه رسیدن به این وحدت با شناخت دقیق حوادث میسر شد. از این رو یکی از اهداف اصلی علامه امینی در الغدیر، چاره جویی برای رفع بی اعتمادی و چاره اندیشی برای ایجاد تفاهم و وحدت میان مسلمانان است.

از دیگر آثار او می توان به تحقیق و تفاسیر کامل الزیارات، ادب الزائر، لمان یم الحائر، سیرتنا و سنت، سیره نبینا و سنت و تفسیر فاتحه الکتاب اشاره کرد. او دارد .

این عالم وارسته نه تنها آثار بی نظیری چون الغدیر خلق کرد; وی در نجف کتابخانه بزرگی به نام امیرالمومنین (ع) تأسیس کرد که شامل 500000 عنوان کتاب به زبانهای مختلف و حدود 70000 نسخه خطی است. این کتابخانه از نظر کیفیت یکی از ارزشمندترین کتابخانه های دانشگاهی جهان اسلام به شمار می رود. وی با تأسیس کتابخانه و تألیف آثار متعدد، کوشید تا یک گام به نشر و ارج نهادن به دین مبین اسلام به ویژه تشیع نزدیک شود. او از هیچ تلاشی برای جذب افراد توانمند برای دفاع از دین دریغ نمی کرد. این محقق فرهیخته همواره تلاش می کرد تا تمامی کتاب های مورد نیاز پژوهشگران این حوزه را تهیه کند. «محمد باقر محمودی» محقق معاصر و ویراستار کتاب‌های «بحار الانوار» درباره معاویه، «تاریخ بن عساکر» درباره امام مجتبی (ع) از علمای تربیت شده مکتب ایشان است. «علامه اسد حیدر» محقق بزرگ شیعه در نجف و مؤلف کتاب ارزشمند «الامام الصادق و المحابه الاربة» نیز از جمله محققانی است که هنوز کار روی این کتاب را برای نگارش آغاز نکرده است. مقاله ای در مورد امام جعفر صادق (علیه السلام) و از علامه امینی کمک خواست. همچنین امینی به همراه بزرگانی چون سید شرف الدین عاملی نهضت متن گرایی را تأسیس کرد تا مبانی فلسفه سیاسی اسلامی را از طریق شواهد به امت اسلامی عرضه کند و بدین وسیله با جریان سلف یا جریان سلفی گری مخالفت کند.

حمایت از امام (ره)

حجت الاسلام جلیل جعفرزاده نویسنده کتب دینی و دینی و استاد دانشگاه درباره نقش امینی در انقلاب اسلامی می گوید: علامه امینی از شخصیت های سیاسی مبارز به شمار می رفت که برای رسیدن و رسیدن به اهدافی که نمایندگی می کرد از تلاش فروگذار نکرد. آرمان های والای جامعه و از مقام خود ابایی نداشت. امام خمینی رضی الله عنه از این فقیه به عنوان «ذخیره الهی در بین شیعیان» یاد می کند و در گزارش کارگزاران رژیم پهلوی از تلگراف های بی شمار علامه در حمایت از امام خمینی (ره) سخن می گوید. از او راضی باش). از او راضی است) در دوران تبعیدش به عراق.

خروج

سرانجام این عالم بزرگ شیعه سال ها در راه ترویج دین مبین اسلام و تشیع مجاهدت کرد و در سال دوازدهم به تحصیل و تدریس معارف اهل بیت علیهم السلام پرداخت. تیر وی در سال 1349 در تهران درگذشت و پیکرش را در کتابخانه امیرالمومنین (ع) نجف که مؤسس آن بود به خاک سپردند. جلال‌الدین همایی می‌گوید: «سختی‌ها و مشقت‌های بی‌شماری که امینی در راه خدمت به دین متحمل شد، به تدریج قوای جسمانی او را ضعیف کرد تا جایی که به شهادت رسید».

توصیه برزخی از علامه امینی به محبان اهل بیت (ع)

محمدهادی امینی فرزند علامه امینی می نویسد: چهار سال بعد از فوت پدر، در عصر جمعه قبل از اذان صبح، پدرم را در خواب دیدم. او بسیار سرحال و شاد بود. چه عاملی باعث شادی و رستگاری شما در آنجا شد؟

پدرم گفت: چه می گویی؟

دوباره گفتم: آقا! کجا زندگی می کنید، کدام یک از اقدامات شما شما را نجات داد؟ کتاب الغدیر یا دیگر نوشته های شما یا مؤسسه و کتابخانه امیرالمومنین(ع)؟

کمی فکر کرد و گفت: فقط زیارت اباعبدالله الحسین (ع)!

گفتم: می دانید که اکنون روابط ایران و عراق تیره است و راه کربلا بسته است. برای زیارت چه کنیم؟

فرمود: در مجالس و مجالس عزاداری امام حسین علیه السلام شرکت کنید تا ثواب زیارت امام حسین علیه السلام را بگیرید.

سپس فرمود: پسرم! این را در گذشته بارها به شما یادآوری کرده ام و اکنون نیز به شما توصیه می کنم که به هیچ عنوان زیارت عاشورا را ترک نکنید و زیارت عاشورا را بخوانید و آن را وظیفه خود بدانید. این زیارت آثار و برکات و فواید بسیاری دارد که موجب نجات و سعادت دنیا و آخرت شما می شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا