اخبار روز سینما

دختر کیومرث پوراحمد: پدرم خودکشی نکرد / می دانست چه بلایی سرش می آید / پرونده باز است

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

اعتماد: خواهر کیومرث پوراحمد در هفته های اخیر در فضای مجازی مدعی شده بود که برادرش به قتل رسیده است. در پی این ادعا سعی کردیم با خانواده این کارگردان و فیلمنامه نویس سرشناس سینمای ایران به گفت و گو بنشینیم. همسر و خواهر مرحوم پوراحمد حاضر به گفتگو نشدند اما دختر متوفی پس از پیگیری های مکرر و چند روزه حاضر به گفت وگو شد. لازم به ذکر است این گزارش صرفا بر اساس اظهارات دختر فقید کیومرث پوراحمد تهیه شده است و انتشار آن توسط روزنامه به معنای تایید یا رد گفته های مصاحبه شونده نیست. همچنین با توجه به عنوان این گزارش، «پرونده باز است» نام جدیدترین فیلم به کارگردانی و نویسندگی کیومرث پوراحمد است و مضمون آن برگرفته از یک پرونده جنایی مخوف دهه 80 است.

ما مطمئن هستیم و می دانیم که پدرم خودکشی نکرده است: پدرم برای تدوین فیلم «پرونده باز است» مجبور به بازگشت به تهران شد و برای آینده برنامه هایی داشت.» اینها بخشی از صحبت های کیومرث است. دختر پوراحمد مدعی است که پدرش دست به خودکشی نزده است و این در حالی است که عکسی از این کارگردان در حال حلق آویز شدن نشان می دهد توسط این خانواده که «تراست» آن را 100 درصد تایید نمی کند، اما این اطلاعات حاکی از آن است که خانواده پوراحمد برای مرگ مشکوک مرحوم پوراحمد شکایت کرده اند. فروردین در ماه 1402 اخبار ضد و نقیضی در رسانه ها و مجلات هنری منتشر شد. ابتدا برخی رسانه ها نوشتند. کیومرث پوراحمد کارگردان و فیلمنامه نویس مشهور ایرانی در ویلایی در بندرانزلی بر اثر ایست قلبی درگذشت اما ساعاتی بعد یکی از نشریات هنری علت مرگ کیومرث پوراحمد را خودکشی اعلام کرد.

مرکز اطلاع رسانی پلیس همچنین در اطلاعیه ای درباره فوت کیومرث پوراحمد اعلام کرد: در پی اعلام مرگ مشکوک یک سالمند در شهر ساحلی بندر انزلی به مرکز فوریت های پلیسی 110 موضوع در دستور کار بندرانزلی قرار گرفت. کارآگاهان پلیس آگاهی انزلی با توجه به اهمیت موضوع، ماموران پلیس آگاهی در محل حاضر شدند و به بررسی صحت و سقم ماجرا پرداختند و با جسد بی جان کیومرث پوراحمد کارگردان سرشناس کشورمان مواجه شدند. یافته های پلیس حاکی از کشف نوشته ای در کنار جسد مرحوم پوراحمد است که متاسفانه حکایت از خودکشی وی دارد.

با این حال، یک سال پس از این حادثه فروردین در ماه 1403 توران پوراحمد خواهر کیومرث پوراحمد در فضای مجازی اعلام کرد که برادرش به قتل رسیده و جراحات بر بدنش مشهود است.

بعد از اظهارات خواهر کیومرث پوراحمد تلاش کردیم یکی با اعضای خانواده پوراحمد گفت و گو کنید.

پدرم می دانست چه بلایی سرش می آید.

دختر کیومرث پوراحمد درباره روز حادثه می‌گوید: «پدرم خیلی وقت‌ها از یکی که در شمال می‌شناخت ویلا اجاره می‌کرد و می‌رفت شمال چون می‌خواست بنویسد و تنها باشد، معمولاً تنها می‌رفت؛ یعنی اولین بار است. نبود که او فقط به شمال رفته بود. قرار بود به تهران برگردم، چون قرارهای دیگری داشتم، اما ناگهان این اتفاق افتاد. روز حادثه صاحب ویلا به آنجا رفت و در محل حاضر شد و پلیس را در جریان گذاشت. همه خانواده ها هر کدام به نوعی تاکید می کنند که پدر ما برای خودکشی به شمال نرفته است».

وی در پاسخ به اینکه آیا آن مرحوم قبل از مرگ فیلم «پرونده باز است» را دنبال می کرد، همچنین می گوید: فیلم «پرونده باز است» هنوز تمام نشده بود و تدوین آن رها شده بود، زمانی که پدرم بود با او صحبت کردم. در شمال و به من گفت که می خواهد برای تغییر موسیقی و تدوین فیلم «پرونده باز است» به تهران برود در مورد تماس های تلفنی و پیام های مربوط به این قرارهای کاری، مقاله ای نوشتم، یعنی قرار بود پدرم برای دیدن خواهرش به زاهدان برود خواهرش و خواهرشوهرش و در حال آماده شدن برای سفر به زاهدان بود و با چند نفر قرار گذاشت قرار بود کتاب هایش را منتشر کند، اما سردبیر مجله مهری فرصت طلب بود و نمی دانیم پدرم با این مرد قرارداد داشت یا نه؟ وکیلی که در ایران ملاقات کردیم توانست به این موضوع رسیدگی کند. به هر حال پدرم حتماً در چاپ این کتاب ها نقش داشته است، اما هیچکس نمی تواند با ناشر لندن تماس بگیرد، چون ایران نیست. حتی با آن ناشر تلفنی صحبت کردیم و قرار شد قراردادها را برای ما بفرستد اما تا الان چیزی برای ما نفرستاده است. به غیر از یک کتابی که چاپ شد و پدرم در سفر برایم آورد، می گفت کتاب های دیگری هم برای چاپ دارم، اما کتاب ها تمام نشد و مرحله آخر را نگذراند. پدرم به تمام کارهایش وسواس زیادی داشت. در هر صورت می خواهم بگویم پدرم پروژه های زیادی داشت که می خواست آنها را به سرانجام برساند. آخرین فیلم او «پرونده باز است» هم فیلم پدرم است و هم نیست، چون تهیه کننده برخی سکانس ها را حذف و تغییر داده است.

دختر کیومرث پوراحمد نیز درباره ادعای خاله اش در فضای مجازی مبنی بر قتل پدرش می گوید: آنچه خاله ام نوشته درست است اما تا زمان مناسب فعلا درباره رسیدگی به پرونده و جزئیات پرونده صحبت نمی کنیم. او می آید، اما این را باید بگویم که پدرم می دانست چه اتفاقی برایش می افتد، اما اینکه او خودکشی کرده است، درست نیست.

۱۶ فروردین در سال 1402 فلاح میری، دادستان مرکز گیلان، درباره نامه کشف شده در محل فوت کیومرث پوراحمد و خبر فوت وی اعلام کرد: نوشته ای که با مرحوم پوراحمد کشف شده یک سند کاملا شخصی و خصوصی است. خانواده نویسی در پایان نامه، متوفی تاکید کرد که غیر از خانواده شخص دیگری از محتوای نامه اطلاع نداشته باشد و با توجه به اینکه خانواده متوفی از محتوای نامه اطلاع دارند، در صورت ملاحظه مطالب آن را منتشر خواهند کرد. همچنین به محض دریافت گزارش، بازپرس ویژه قتل در محل حاضر شد و بر اساس بررسی‌های اولیه درباره قتل کارگردان سینما اظهار داشت که بررسی جزئیات نیازمند تحقیقات قضایی است جسد برای بررسی علت مرگ به پزشکی قانونی منتقل شد و اطلاعات تکمیلی متعاقباً ارائه خواهد شد.

این در حالی است که حتی پس از گذشت یک سال، مقامات و مراجع قضایی اطلاعات بیشتری در مورد علت مرگ منتشر نکرده اند.

۳۰ اردیبهشت ماه ماه 1402; در چهلمین روز درگذشت کیومرث پوراحمد، اکثر رسانه ها از جمله اطلاع رسانی آنلاین به یادداشتی در صفحه اینستاگرام دختر کیومرث پوراحمد اشاره کردند و نوشتند: چهلمین روز است، چهل روز از آن روز می گذرد که دنیای ما برای همیشه تغییر کرد. این مرد ایران و مردمش را دوست داشت و در مقابل، پیام ها و صدای پدرم را در آخرین ساعات زندگی اش تقدیم کرد دو سه ساعت تصمیم میگیره با دست و بدنش زخمی و زخمی به دار بزنه که نمیترسه و خدا بزرگ و مهربون باشه و همیشه با ما.

پگاه پوراحمد در پایان تاکید کرد: پرونده مفتوح است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا