اخبار روز

خودروهای ایرانی، ارزان ترین خودروهای جهان!


به گزارش پی ام آپ؛ اخیرا اندیشکده امیرکبیر گزارشی در حوزه خودرو منتشر کرده است که در آن به بررسی و مقایسه قیمت خودرو با سایر بازارها و قیمت ها پرداخته است. ماشین در کشورهای دیگر، عدم افزایش قیمت خودرو در ایران قیمت مواد اولیه تولید خودرو ذکر و اعلام می شود. ایران این در حالی است که در 12 سال گذشته قیمت مصوب 38 برابر شده است. پژو پارس سال در این بازه زمانی تنها 12.8 برابر شده است. این گزارش دو هفته پیش منتشر شد. خودروسازان قیمت برخی خودروها را خودسرانه افزایش دادند و در عین حال آنها را حذف کردند نشان دولت خودروساز خواستار آزادسازی قیمت خودرو شد. در ادامه مهمترین بخشهای این گزارش منتشر شده توسط اندیشکده امیرکبیر آمده است.

قیمت خودرو در 10 سال آینده 13 برابر خواهد شد

یکی از نکاتی که در این گزارش به آن اشاره شده روند افزایش قیمت خودرو طی دهه 90 است که در این گزارش افزایش قیمت خودروهای پژو پارس طی سال در افزایش قیمت مواد اولیه مقایسه می شوند. میانگین قیمت مواد اولیه طی 12 سال گذشته بیش از 38 برابر افزایش یافته است. بخش مهمی از مواد اولیه خودرو از قیمت فولاد و بر اساس این گزارش قیمت است فولاد در مدت مذکور بیش از 45 برابر افزایش یافته است. این در حالی است که قیمت مصوب پژو پارس برای سال های 1390 تا 1402 تنها در 12.8 ضرب شده است که نشان می دهد قیمت خودرو پشت شاخص های اصلی تعیین کننده قیمت تمام شده آن قرار دارد. در این مورد اعمال شود صنعت است.”

افزایش دادن حقوق کارگران بیش از افزایش قیمت خودرو

در قسمت دوم این گزارش قیمت خودرو با سایر بازارهای مالی و قیمت کالاهای مختلف مقایسه شده است. برای مثال، طبق این نمودار، شاخص در دهه 90 کل بورس 76 برابر، قیمت ورق گالوانیزه بیش از 50، قیمت سکه 58 برابر و قیمت دلار 47 برابر شده اما قیمت خودروهای تولید داخل در نهایت به 33 برابر افزایش یافته است. جالب اینجاست که این نمودار حداقل دستمزد وزارت کار را با افزایش قیمت خودرو مقایسه می کند و به این نتیجه می رسد که افزایش حقوق بیشتر از افزایش قیمت پژو 206 و پژو پارس سال بوده است. . یعنی بر اساس این گزارش، حداقل دستمزد اداره کار در فاصله سال های 93 تا 1389 بیش از 16 برابر شده است، اما قیمت مصوب پژو 206 و پژو پارس به ترتیب 14.5 و 14.3 برابر شده است. اظهاراتی که بر اساس آن می توان به این نتیجه رسید که افزایش قیمت خودرو در این مدت بسیار ناچیز بوده و دلیل ضرر خودروسازان نیز همین بوده است. در بخشی دیگر از این گزارش قیمت خودروهای ارزان قیمت بین المللی با قیمت خودروهای داخلی در ایران مقایسه شده و در نهایت به این نتیجه رسیده است که ایران خودرو و سایپا ارزان ترین ماشین ها جهان آن ها تولید می کنند

طبق جدول ذکر شده در این گزارش قیمت نیسان قیمت Versa 16000 دلار است. قیمت مدل خودرو کیا و مدل استپ وی 16 هزار تومان است. اما قیمت خودروهای تولید شده در ایران در نهایت به 4000 دلار می رسد. مثلا قیمت کوییک 3.9 هزار دلار قیمت پژو پارس و ساینا اس به ترتیب 4.1 و 4.8 هزار دلار است. البته قیمت این خودروها در دنیا معادل هایی دارد. به عنوان مثال ارزان ترین خودروی خارجی که در این گزارش به آن اشاره شده سوزوکی ماروتی است که 4 هزار دلار قیمت دارد. از دیگر خودروهای ارزان قیمت دنیا می توان به نسخه هندی رنو کوید و تاتا تیاگو اشاره کرد که به ترتیب 5.6 و 6.7 هزار دلار قیمت دارند. در نهایت، این گزارش مدعی است که خودروهای ایرانی ارزان‌تر از ارزان‌ترین خودروهای جهان هستند، در حالی که کیفیت پایین‌تری دارند. البته در بخشی از این گزارش تاکید شده است که همه مشکلات صنعت خودرو ایران به قیمت های تعیین شده توسط شورا صلاحیت باز نمی گردد، اما در این مورد باید به نسبت بهره وری نیز نگاه کنیم. این گزارش حاکی از آن است که بهره‌وری دو شرکت ایرانی خودرو و سایپا در این سال‌ها تغییری نکرده است که می‌تواند باعث کاهش قیمت خودروهای تولیدی آنها شود و این موضوع نشان می‌دهد که علاوه بر کاهش ارزش پول عوامل اصلی این نتیجه قیمت های ملی اجباری و سرکوب قیمت خودروهای داخلی بوده است.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا