اخبار روز

بازی خطوط هوایی با اعصاب مردم!

به گفته پی ام آپ، بیش از 6 ماه است که ایرلاین ها به دلیل فرسودگی ناوگان، پیشنهاد را کاهش داده و پروازهای خود را در بسیاری از مسیرها کاهش داده اند. با افزایش قیمت ورودی سطح این ایرلاین بالاخره توانست به هدف خود برسد. دستوری که با تنش های زیادی همراه بود و پس از افزایش قیمت بلیت های زیر پوستی، هزینه رسمی به صورت رسمی اعلام شد. به نظر می رسد رشد 29 درصد قیمت بلیط هواپیما شرکت ها آن را دوست نداشتند و انتظار افزایش 100 درصدی قیمت بلیت را داشتند.

باید دید شرکت های هواپیمایی چقدر این افزایش 29 درصدی قیمت بلیت هواپیما را می پذیرند و آیا راهی برای رفع آن وجود دارد. قانون و عدم انطباق قیمت ها باز گذاشته شده و یا طبق تمهیدات صورت گرفته افزایش تدریجی قیمت بلیت برای اولین بار طی سال جاری برای کنترل و کاهش اعتراض ایرلاین ها اجرا و عملیاتی می شود. .

حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی کشور در ارتباط با گران بلیط و تاثیر آن بر صنعت شرکت هواپیمایی ایران گفت: پس از تلاش های پی در پی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما در نهایت سازمان هواپیمایی کشوری توانست به این مهم دست یابد. افزایش 29 درصدی قیمت بلیت با مقاومت دولت انجام شد، اما در واقع شرکت ها 100 درصد درخواست کردند. علیرغم اینکه شرکت ها قبل از این مصوبه اعلام کرده بودند که افزایش قیمت نخواهند داد اما به طور غیررسمی هر ساله شاهد افزایش قیمت بلیت هواپیما بودیم. ادعای عدم افزایش بلیت هواپیما در سال گذشته دروغ است و مردم افزایش قیمت بلیت هواپیما را در سال گذشته احساس کردند.

وی در ادامه گفت: ایرلاین ها در اسفند سال گذشته عرضه را کاهش دادند، همزمان تقاضا افزایش یافت و پس از آن به دلیل افزایش ناچیز قیمت بلیت استقبال مردم کاهش یافت. دلیل این مقاومت در برابر افزایش قیمت از سوی شرکت های هواپیمایی مشخص نیست. قدرت اقتصادی مردم کم شده و الف خانواده 4 نفر امکان سفر با هواپیما را ندارند و ترجیح می دهند با ماشین شخصی سفر کنند ماشین شخصی می شوند. تنها 2 تا 3 درصد از مردم توانایی سفر هوایی را دارند و درصدی از آنها دولتی هستند. مردان کسانی هستند که به زور از هواپیماها استفاده می کنند.

رفیعی خاطرنشان کرد: شرایط برای ضعیفان جامعه سخت شده و با چنین افزایش قیمتی اجازه استفاده از ناوگان هوایی که مردم هم در آن دخیل هستند را ندارند. شرکت های هواپیمایی دست به جیب مردم زده اند و وام های کلان دولتی برای خرید و تعمیر گرفته اند، اما خدمات به همه مردم ارائه نمی شود. اگر به دلیل افزایش قیمت است، چرا 99 درصد مردم باید هزینه ها را بپردازند؟ با حذف یارانه نرخ بنزین نیز باید درج شود. تنها در این صورت شرکت های هواپیمایی قادر به افزایش قیمت بلیط هواپیما خواهند بود.

رئیس انجمن دفاتر خدمات سیاحتی کشور تاکید کرد: با افزایش قیمت ها، مردم به دلیل عدم توانایی مالی برای استفاده و خرید ناوگان هوایی، به هیچ وجه از دریافت ناوگان هوایی خودداری می کنند و البته خود شرکت های هواپیمایی نیز از این موضوع متضرر خواهند شد. مشکل . .

رفیعی تصریح کرد: نکته مثبت این است که عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ است. اگر عرضه را محدود نکنند و اجازه عرضه کافی را بدهند، به نظر می‌رسد تقاضا به حدی افزایش می‌یابد که خطوط هوایی کرایه را به قیمت قبلی برمی‌گردانند.

وی در خصوص بلیط هواپیما چارتر افزود: ماجرای چارتر کمی عجیب است. نامه باید زمانی صورت گیرد که نیاز عمومی مردم تامین شود و صندلی مازاد را در قالب نامه ارائه کنیم. این خطوط هوایی دارای بخشی به نام اداره کل چارتر و مسافران هستند. منشور برای گروه ها و افراد مختلف است نه با عنوانی که در کشور ما ارائه می شود. خطوط هوایی در ایران به دلیل افزایش قیمت با چارتر کننده تبانی می کنند و بر سر نرخ های مورد نظر خود مذاکره می کنند. کار چارتر کار بسیار بیهوده ای است.

گویا این مصوبه ستاد است تنظیم بازار صرفا برای خروج از فشار است و احتمال افزایش مجدد قیمت بلیت هواپیما در ماه های آینده وجود دارد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا