اخبار روز

خطر دستکاری طبیعت با برداشت بی رویه گیاهان دارویی!

حمیدرضا عبدوس اظهار داشت: با توجه به اینکه برخی از گونه های گیاهی در خطر انقراض قرار دارند، هرگونه بهره برداری بدون مجوز از این گونه ها جرم تلقی شده و پیگرد قانونی دارد.

وی ادامه داد: بر اساس تبصره ۷ قانون اصلاح ماده ۳، قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور و بخشنامه ملی معاون وزیر و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با موضوع با اتخاذ سیاست ها و مقررات حفاظت، احیاء، توسعه، بهره برداری و صادرات جنگل ها و فرآورده های فرعی مرتعی، هرگونه بهره برداری از مرتع و فرآورده های جنگلی بدون مجوز ممنوع و غیرقانونی بوده و در عین حال به ماده مکرر اشاره شده است. ماده 25 الحاقی به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1400، حمل، تحویل، خرید، فروش، حفظ، برداشت یا حذف محصولات مرتعی و جنگلی ممنوع و متخلفان اشد مجازات دارند.

به گزارش ایسنا، رئیس اداره حفاظت و پشتیبانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: هرگونه بهره برداری و برداشت تنها با اخذ مجوز از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مجاز است. استان در قالب یک طرح مصوب با اولویت دارندگان پروانه چرای دام و استفاده کنندگان معمولی طبق قوانین و مقررات.

عبدوس تاکید کرد: برداشت بی رویه گیاهان دارویی در عرصه های منابع طبیعی به ویژه در سال های اخیر که منابع طبیعی به دلیل خشکسالی های طولانی تحت تنش های اکولوژیکی شدید قرار گرفته اند، منجر به آسیب به گیاهان دارویی، کاهش کمیت و تراکم آنها شده است. و در نهایت برخی از گونه های گیاهی ارزشمند مانند باریجه، ریواس، آنغوزه، کنگر، Metka felora persica، زرشک وحشی، زیره سبز، آویشن، کرفس کوهی، موسیر کوهی، قارچ ترافل و میوه های درختان جنگلی و غیره را در معرض خطر انقراض قرار داد.

وی ادامه داد: متاسفانه هر ساله با فرارسیدن فصل بهار و رویش گیاهان مرتعی در سطح مراتع و مناطق کوهستانی استان، افراد سودجو با دستکاری در طبیعت و برداشت بی رویه گیاهان مرتعی خوراکی و دارویی طبیعت را تخریب می کنند. “

در سال های اخیر بارها مشاهده شده است که افراد تشنه سود از استان های همجوار به این استان مهاجرت می کنند و با برداشت بی رویه برخی از گیاهان دارویی این گونه ها را قربانی طمع خود می کنند.

عبدوس در خصوص کشت گیاهان دارویی در برخی از اراضی مرتعی تصریح کرد: این گیاهان مرتعی هرگز برای مصارف صنعتی در مزارع دارای منابع طبیعی که به این میزان برداشت می شود، کشت نشده است.

وی در خصوص بحث ترسیب کربن توسط این گیاهان گفت: در حال حاضر گرمایش زمین بزرگترین معضل جهان محسوب می شود و با از بین بردن این گیاهان مرتعی که بیشترین تاثیر را در ترسیب کربن و حذف گازهای گلخانه ای دارند، در حال کاهش آن هستیم. سیاره.

رئیس اداره حفاظت و پشتیبانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بیان کرد: گسترش جغرافیایی استان سمنان تنوع بی سابقه ای از شرایط جوی را در پی داشته است.

مناطق کاملا کوهستانی و جنگل های سرسبز، تپه های شنی و مناطق کاملاً خشک کویری نمونه هایی از اقلیم های مختلف آب و هوایی استان سمنان است که تحت تأثیر این اقلیم های مختلف، گیاهان دارویی استان سمنان نیز تنوع جالبی را از خود نشان می دهند. بر اساس آمارهای منتشر شده، بیش از 130 گونه از سه هزار گونه گیاهی شناسایی شده در استان سمنان دارای خواص دارویی هستند.

وی بر مشارکت و همکاری مردم در این زمینه تاکید کرد و از مردم استان خواست از هرگونه برداشت غیرمجاز برای حفظ و توسعه زیستگاه های این گیاهان ارزشمند خودداری کنند.

عبدوس تاکید کرد: استفاده از گیاهان دارویی برای جمعیت محلی تا وزن 2 کیلوگرم مجاز و مصرف بیش از 2 کیلوگرم بدون مجوز قانونی ممنوع است و عاملان تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و متخلفان از سوی مراجع قضایی پاسخگو خواهند بود.

رئیس اداره حفاظت و حراست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: زمانی که برداشت، حمل، خرید و فروش و معاملات بدون اخذ مجوزهای لازم طبق قوانین و مقررات انجام شود، این امر موجب می شود. این محموله به عنوان کالای قاچاق به نفع دولت ضبط و متخلفان دستگیر خواهند شد. ماموران یگان حفاظت به مراجع قضایی معرفی می شوند.

عبدوس افزود: با توجه به وسعت عرصه های منابع طبیعی و کمبود نیروی انسانی برای مقابله با این گونه اقدامات، مردم بومی منطقه به ویژه شوراها و دهیاران عزیز باید از فعالیت این افراد جلوگیری کنند و به محض مشاهده، تماس با یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا