اخبار روز

نحوه دریافت خسارت وارد شده بر املاک اجاره‌ای | جزئیات خبر

به نقل از شمانیوز؛ به گزارش سایت پی ام آپ، تاخیر در بازپرداخت مبلغ رهن به مستاجر موجب ضرر وی می شود. از طرفی ممکن است مستاجر در اثر استفاده از ملک خسارتی به ملک وارد کرده باشد.

گرفتن غرامت از مستاجر یکی از مواردی است که در قانون پیش بینی شده است و موجر باید از آن مطلع باشد.

دریافت غرامت مستاجر

وجود قوانین متعدد برای جبران خسارت وجود دارد، از جمله:

  • طبق ماده ۳۳۱ قانون مدنی ۱۳۰۷، هر کسی که باعث تلف مالی شده باشد، باید قیمت و مثل آن را جبران کند و در صورت نقص یا عیب آن، هزینه نقص قیمت را بپردازد.
  • ماده ۱۹۸ قانون آیین دادرسی مدنی ۱۳۷۹، اگر حقی برای جبران خسارت به عهده یک فرد قرار گرفته باشد و این حق اثبات شده باشد، این فرض باطل است و جبران خسارت مورد نظر باید صورت گیرد.
  • طبق ماده ۲۲۱، اگر شخصی تعهد به انجام یک عمل داشته باشد و در صورت تخلف از این تعهد، خسارتی به طرف مقابل وارد شود، او مسئول پرداخت جبران خسارت خواهد بود.

از مستاجر رهن غرامت دریافت کنید

یکی از سوالاتی که در مورد دریافت غرامت مستاجر مطرح می شود این است که آیا موجر می تواند خسارت ملک را از مبلغ رهن مستاجر کسر و مابقی را به مستاجر بپردازد؟

بر اساس قانون موجر و مستاجر مصوب 1355، به موجر و موجر این اختیار داده شده است که بر اساس مطالبه خسارت یا هزینه های پرداخت شده توسط موجر که به عهده مستاجر بوده، دادخواستی را در دادگاه ارائه کنند.

در صورتی که موجر گواهی تقدیم دادخواست را دریافت و به دادگاه اجرائیه تسلیم کند، مبلغی را که مستاجر در رهن به او داده است تا سقف مبلغ مورد ادعای موجر در هنگام تخلیه ملک نگه می دارد. تا زمانی که به آن رسیدگی شود. . در املاک اجاره ای، قانون دست صاحبخانه را باز می گذارد و به نفع صاحبخانه است.

اگر مستأجر، مبلغ رهن را پرداخت کرده باشد و همچنین ملک را تخلیه کرده باشد، در صورتی که ایجاد خسارت به ملک ناشی از عملکرد مستأجر باشد، موجر می تواند مقدار خسارت را از مبلغ رهنی که از مستأجر دریافت کرده است کسر کند و بقیه مبلغ را به مستأجر بازگرداند.

اما اگر خسارتی بدون تقصیر مستأجر برای ملک ایجاد شود، مانند زلزله یا سیل و غیره، مستأجر مسئول پرداخت خسارت نیست. اما اگر خسارت ناشی از تقصیر مستأجر باشد، به عنوان مثال به دلیل نقص در نگهداری از ملک، مستأجر مسئول پرداخت خسارت خواهد بود.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا