اخبار گیلان

خرید تضمینی بیش از چند تن گندم و چای توسط تعاونی روستایی گیلان از کشاورزان!

بیش از هزار تن چای و ۲۰۰ تن گندم، توسط تعاون روستایی گیلان به صورت تضمینی خریداری شده است.

 

مدیر تعاون روستایی استان گیلان اعلام کرد که در امسال، تاکنون بیش از ۱۰۴۸۰ تن چای به ارزش ۱۹۳ میلیارد ریال و ۲۷۱ تن گندم به ارزش بیش از ۴۰ میلیارد ریال از کشاورزان استان به صورت خرید تضمینی و مباشرتی تحت پوشش مرکز خرید رستم آباد شهرستان رودبار خریداری شده است.

کیوان حسن‌پور لسکوکلایه، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود که فرآیند خرید تضمینی – مباشرتی گندم از گندمکاران استان از سیزدهم خردادماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

وی بیان کرد: به دلیل اهمیت خرید تضمینی محصولات کشاورزی، اتحادیه تعاونی روستایی استان گیلان در این سال به عنوان یکی از مباشرین خرید تضمینی – مباشرتی فعالیت می‌کند. این اتحادیه تحت نظارت کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و شرکت خدمات بازرگانی، طرح خرید را از طریق اتحادیه شرکت‌های تعاونی روستایی شهرستان رودبار که در مرکز رستم آباد واقع شده است، اجرا می‌کند.

بازنویسی شده:

مدیر تعاون روستایی استان گیلان اعلام کرد که به‌جز ۲۷۱ تن گندم به ارزش بیش از ۴۰ میلیارد ریال که از گندمکاران استان خریداری شده، شرکت غله بیش از ۶ میلیارد ریال این مبلغ را به حساب گندمکاران واریز کرده است.

وی اعلام کرد: خرید تضمینی – مباشرتی گندم در مرکز خرید دیلمان شهرستان سیاهکل نیز در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

حسن‌پور افزود: طبق سیاست‌های شورای عالی اقتصاد، نرخ خرید تضمینی گندم همراه با یارانه کاشت و سیاست تشویقی برای هر کیلوگرم گندم معمولی ۱۵۰ هزار ریال و گندم دوروم ۱۵۸ هزار ریال است.

مدیر تعاون روستایی گیلان از کشاورزان خواست تا با اطمینان به برداشت و عرضه گندم خود به مراکز خرید تضمینی اقدام کنند.

حدود ۱۹ هزار هکتار از اراضی گیلان به کشت گندم اختصاص دارد و شهرستان‌های تالش، رضوانشهر، آستارا، رودسر، املش، سیاهکل و رودبار از مناطق مهم کشت گندم و جو در استان گیلان هستند.

 

حدود هزار و ۴۸۰ تن برگ سبز چای درجه یک خریداری شد

مدیر تعاون روستایی استان گیلان در خصوص خرید چای نیز اظهار داشت: از ابتدای خرید برگ سبز چای، به مدت از چهارم اردیبهشت‌ماه تاکنون، حدود هزار و ۴۸۰ تن برگ سبز چای درجه یک از تولیدکنندگان چای در گیلان توسط دو کارخانه چای‌سازی، یعنی کارخانه سپیدرود (که تحت اجاره اتحادیه تعاونی‌های کشاورزی چایکاران غنچه‌های طلایی شمال کشور فعالیت می‌کند) و کارخانه عدالت (که متعلق به شرکت تعاونی روستایی رحیم آباد رودسر است) خریداری شده است. این فعالیت خرید با همکاری شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی استان اجرا می‌شود.

خرید تضمینی بیش از چند تن گندم و چای توسط تعاونی روستایی گیلان از کشاورزان!

وی ارزش کلی خرید برگ سبز چای در این مدت از تولیدکنندگان چای در گیلان را بیش از ۱۹۳ میلیارد ریال بیان کرد و اضافه کرد: از این مقدار، بیش از ۱۴۴ میلیارد ریال به عنوان تعهدات دو کارخانه چای‌سازی در نظر گرفته شده است، که بخشی از آن به سازمان چای کشور پرداخت شده و باقی به حساب تولیدکنندگان چایکاران گیلانی واریز شده است.

حسن‌پور لسکوکلایه به یادآوری افزود: به منظور ارتقای کیفیت تولید، مبلغ ۱۰ تا ۲۵ هزار ریال به عنوان تشویق (بیشتر از نرخ مصوب) به ازای هر کیلوگرم برگ سبز به چایکارانی که محصول کیفیتی خود را به این دو کارخانه عرضه می‌کنند، اعطا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با خریداری این حجم برگ سبز، معادل ۲۰۹ تن چای خشک تولید شده است، افزود: برای حفظ و توسعه زنجیره تولید چای، از طریق دو تعاونی بزرگ این صنعت، یعنی اتحادیه چایکاران شمال کشور و تعاونی روستایی عدالت بنکسر، آمادگی همکاری برای پذیرش سفارشات و ارسال این محصول به سایر استان‌ها را داریم.

مدیر تعاون روستایی استان گیلان بیان کرد: صادرات چای خشک نیز به صورت قانونی در حال پیگیری است.

به آخرین آمار، استان‌های گیلان و مازندران دارای بیش از ۵۵ هزار نفر چایکار هستند و مساحت باغ‌های چای در این دو استان حدود ۲۵ هزار هکتار است. برداشت برگ سبز چای هر سال در سه فصل بهاری، تابستانی و پاییزی انجام می‌شود.

تولید کلی برگ سبز چای در گیلان و مازندران در سال حدود ۱۳۵ هزار تن است، که ۹۰ درصد آن در مزارع چای گیلان برداشت می‌شود و حدود ۳۰ هزار تن چای خشک از برگ سبز چای تولید شده به دست می‌آید. مصرف چای در کشور در حدود میانگین ١٠٠ هزار تن است.

سازمان جهاد کشاورزی و استاندار گیلان در پیگیری‌های خود این موضوع را تأیید کرده‌اند که کشت چای به عنوان یکی از محصولات الگویی در کشت‌های استان محسوب می‌شود، همراه با برنج و بادام زمینی.

 

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا