اخبار روز

خبر ناراحت کننده برای رانندگان اسنپ و تپسی


به گزارش مانیبان؛ کمتر از دو ماه از حذف گزینه «عجله دارم» در تاکسی های آنلاین می گذرد و در آخرین هفته از اولین ماه سال جدید میلادی خبرهایی مبنی بر اعلام رسمی حذف سهمیه بنزین به گوش می رسد. برای سه گزینه توقف در مسیر برای تاکسی های اینترنتی و نظارت سازمان زندان و پیشنهاد کاهش کمیسیون منتشر شد.

مدیریت اسنپ و تپسی معتقد است که این اظهارات و تصمیمات هزینه هایی را بر مصرف کنندگان تحمیل می کند و حقوق آنها را تضعیف می کند. به گفته معاون بهره برداری تپسی، اصرار بر کاهش کمیسیون تاکسی های اینترنتی به معنای ورشکستگی و حذف آنهاست. در عین حال، برخی از رانندگان تاکسی اینترنتی نیز از پورسانت های بالای دریافتی خود ناراضی هستند.

از حذف رسمی سهمیه بنزین تا مبارزه با گران فروشی

با حذف گزینه «عجله دارم»، مسافران تاکسی آنلاین با چالش هایی مانند کاهش نرخ پذیرش سواری، تاخیر در پذیرش سواری و افزایش هزینه های سواری به دلیل اختلال در سیستم عرضه و تقاضا مواجه شدند. . اظهارنظرهای اخیر مقامات دولتی در خصوص حذف رسمی سهمیه بنزین، کاهش پورسانت ها و برخورد با اضافه رزرو نیز نشان از تداوم دخالت دولت در بخش خصوصی دارد. مدیر عملیات شرکت ملی پخش مشتقات نفتی در 21 فروردین ماه جاری رسما از کاهش سهمیه بنزین تاکسی های اینترنتی در سال جاری خبر داد. به گفته علی اکبر عرب عماری، سهمیه بنزین رانندگان شاغل در اسنپ و تپسی است. آذر ماه 1402 پرداخت نشده است.

ماجرا از این قرار است که با سهمیه بندی بنزین در سال 2018، دولت تصمیم گرفت برای حمایت از برخی صنایع، سهمیه سوخت را به تاکسی های اینترنتی بر اساس ناوبری و مصرف بنزین اختصاص دهد. این در حالی است که هرچند اخیراً کاهش نرخ بنزین تاکسی های اینترنتی به صورت رسمی اعلام شده است، مدیران اسنپ و تاکسی تاریخ های متفاوتی را برای کاهش این هزینه پیشنهاد می کنند. به گفته محمد خلج، مدیرعامل اسنپ، از ابتدای سال 1402 سهمیه سوخت رانندگان تاکسی اینترنتی – علیرغم مصوبه سال 1397 – قطع شده است اما معاون بهره برداری تپسی به «دنیای اقتصاد» می گوید: «از بیست و یکم بهمن در ماه 1401 سهمیه سوخت به رانندگان تاکسی آنلاین تحویل داده نشد.

تاکسی های اینترنتی از تاثیر حذف رسمی سهمیه سوخت بر کاهش تمایل رانندگان به کار در این تاکسی ها و افزایش هزینه سفر برای مسافران ابراز نگرانی می کنند. تا جایی که محمد خلج، مدیرعامل اسنپ در یادداشتی تغییر توازن عرضه و تقاضا و به تبع آن افزایش هزینه سفر را از پیامدهای کاهش سهمیه بنزین تاکسیرانان اینترنتی برشمرد. و در این خصوص توضیح داد: کاربران اینترنتی تاکسیرانان با چالش شارژ کارت سوخت در مقابل پمپ بنزین ها مواجه هستند و این امر باعث افزایش قیمت بنزین برای آنها می شود و این کاربران برای ارائه خدمات در حوزه حمل و نقل به سوخت نیاز دارند و اخیرا تصمیم گیری در مورد شارژ کارت سوخت به شدت مشکل ساز خواهد شد.

مدیرعامل اسنپ معتقد است: با توجه به مشکلات فوق، تمایل به فعال بودن در بین کاربران رانندگی به شدت کاهش می یابد و این موضوع بر تعادل عرضه و تقاضا و همچنین قیمت کلی وسیله نقلیه تاثیر منفی می گذارد. بنابراین پیامدهای این تصمیمات علاوه بر کاربران اسنپ، بیش از 70 میلیون مسافر از این سیستم را تحت تاثیر قرار داده و اثر تورمی جدی در این زمینه خواهد داشت.

در حالی که مدیرعامل اسنپ افزایش هزینه سفر تاکسی های آنلاین را تحت تاثیر کاهش سهمیه بنزین عنوان می کند، احسان نصر، معاون عملیات شرکت تپسی معتقد است با اطلاعیه اخیر برای کاهش سهمیه سوخت، تغییری ایجاد نخواهد شد. در قیمت سفر با تپسی; اگر در آینده قیمت سوخت تغییر نکند، این شرکت مجبور به تعدیل قیمت خواهد شد.

همچنین پیشنهاد کاهش کمیسیون و مبارزه با اضافه رزرو نیز از جمله اظهارات جدید سخنگوی سازمان تعزیرات در خصوص تاکسی های اینترنتی است. محمدعلی اسفنانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در نشست خبری بیست و هفتم فروردین با اشاره به تبعیت اسنپ و تپسی از حذف گزینه «عجله دارم»، نسبت به رزرو بیش از حد تاکسی های اینترنتی هشدار داد و گفت: اگر در بحث تعرفه قیمت ها را افزایش دهیم، گران فروشی جدید است و قطعاً پرونده تشکیل می شود و حکم صادر می شود». شما این گزینه را دارید که “در طول مسیر توقف کنید.” یکی وی از مصادیق اخاذی در تاکسی های اینترنتی در این خصوص بیان کرده است: «اگر بحث «ایست دارم» بدون رعایت تعهدات تاکسی های اینترنتی انجام شود، یعنی راننده توقف نداشته باشد. و «مسافر تقاضای توقف نمی کند، بلکه می خواهد هزینه اضافی بگیرد، باید بررسی شود و در صورت مشاهده تخلف، رسیدگی شود».

سخنگوی سازمان تعزیرات در جایی دیگر از سخنان خود با اشاره به انتقاداتی مبنی بر کاهش درآمد رانندگان اسنپ و تپسی به دلیل حذف شتاب، پیشنهاد کاهش پورسانت دریافتی تاکسی های اینترنتی برای رفع این مشکل را مطرح کرد. . به گفته این مقام مسئول، رانندگان اسنپ و تپسی تمامی هزینه ها اعم از سوخت، استهلاک و … را پرداخت می کنند. شخصاً خودرو متعلق به شماست و لزومی ندارد که شرکت‌هایی که خدمات تاکسی را از طریق اینترنت ارائه می‌کنند، 15 درصد کمیسیون از شما دریافت کنند: این عادلانه و منطقی نیست که شرکت‌ها فقط برای هماهنگی، 15 درصد کمیسیون دریافت کنند.

اگرچه تعزیرات پیشنهاد کاهش کمیسیون تاکسی های اینترنتی را دارد اما به نظر می رسد مدت هاست که مخالفت ها با میزان پورسانت دریافتی اسنپ و تپسی شکل جدی به خود گرفته تا جایی که از هشتم فروردین در این ماه کمپینی برای کاهش این کمیسیون راه اندازی شد. در متن این کمپین که به امضای بیش از 5300 نفر رسیده است خطاب به مسئول سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان آمده است: هزینه رانندگان را افزایش دهید تا با کاهش کارمزد از افزایش قیمت کرایه جلوگیری کنید. . در 10٪، آنها هم از رانندگان و هم از مسافران پشتیبانی می کنند.

مخالفت رسمی با حق کمیسیون.

از سوی دیگر، طبق آخرین اعلام دبیر انجمن کشوری رانندگان مسافرتی و اجاره ای، این کمیسیون برای تاکسی های تلفنی در مقایسه با اسنپ و تپسی بیش از 20 درصد است که به گفته احسان نصر، نایب رئیس جمهور. از عملیات تپسی، اصرار بر کاهش کمیسیون تاکسی. اینترنت آنها را در معرض خطر ورشکستگی و محرومیت از بازار حمل و نقل قرار خواهد داد. وی با بیان این مطلب به «دنیای اقتصاد» گفت: کمیسیون 15 درصدی تنها منبع درآمد شرکت تپسی است که در صورت کاهش 5 درصدی این مبلغ، درآمد راننده 5 درصد افزایش می یابد اما درآمد مستی ها افزایش می یابد. کاهش 33 درصدی شرکت را در معرض خطر ورشکستگی قرار می دهد بنابراین اصرار بر کاهش کمیسیون تاکسی های اینترنتی به معنای حذف آنهاست.

نصر در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه نرخ پورسانت تپسی تغییری نمی کند، کمیسیون تاکسی های اینترنتی در دنیا را ارزیابی کرد و اظهار داشت: کمیسیون تاکسی های اینترنتی در دنیا بین 15 تا 25 درصد است و تحقیقات نشان داده است که با کمتر از این میزان کارمزد تاکسی های اینترنتی. پورسانت بیش از 15 درصد، هیچ تاکسی اینترنتی نمی تواند زنده بماند و ورشکسته شود در مدل های حمل و نقل سنتی مانند تاکسی تلفنی، کمیسیون کمتر از 20 درصد نبود.

طبق نظر معاون عملیات تپسی، کمیسیون موثر برای این شرکت 15 درصد نیست. بلکه کمیسیون موثر 3 تا 5 درصد است. وی تاکید کرد: از کمیسیون 15 درصدی تپسی بین 10 تا 12 درصد صرف کدهای تخفیف و طرح های تشویقی برای رانندگان می شود که تمایل مسافر به پرداخت کمترین قیمت و راننده برای دریافت بالاترین نرخ مهمترین چالش برای رانندگان است. این شرکت که سعی در حل آن با الگوریتم های هوشمند یا طرح های تشویقی داشته است.

پس از حذف گزینه اجرا، پیشنهاد کاهش کمیسیون و کنترل گزینه توقف در طول مسیر دومین نمونه از ورود سازمان پنالیستا به بازار تاکسی آنلاین است؛ موضوعی که معاون عملیات تپسی آن را غیرحرفه ای و اشتباه توصیف می کند و معتقد است این نوع تصمیمات در نهایت برای مصرف کننده مضر خواهد بود. نصر در ادامه سخنان خود می گوید: ما مخالف نظارت بر فعالیت تاکسی ها در اینترنت نیستیم، اما معتقدیم این نظارت باید با مدل کسب و کار این تاکسی ها همخوانی داشته باشد نه بر اساس مدل های سنتی.

از سوی دیگر، در شرایطی که با تغییر نرخ حمل و نقل عمومی، هزینه سفر با تاکسی 45 درصد افزایش می یابد، معاون عملیات تپسی از هجمه منفی به تغییر قیمت تاکسی های آنلاین انتقاد می کند و می گوید: «اینترنت. تاکسی‌ها مانند «سایر تاکسی‌ها درگیر هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی هستند و حق تعدیل قیمت‌ها را دارند».

وی در ادامه از تاثیر افزایش 45 درصدی کرایه تاکسی بر قیمت تاکسی های اینترنتی می گوید: زمانی که نرخ کرایه حمل و نقل عمومی افزایش می یابد، تقاضا کاهش می یابد و در نهایت به سمت تاکسی ها برای اینترنت می رود مکانیسم قیمت گذاری در تاکسی های اینترنتی متفاوت است. و پویا و بر اساس داده های اولیه مانند تراکم پیشنهاد و ترافیک در یک زمان خاص از روز تعیین می شود بلافاصله قابل مشاهده باشد، بلکه ممکن است در یک یا دو ماه آینده تغییراتی ایجاد شود.

اگرچه معاون عملیات تپسی تاکید می کند که این شرکت برای جلب رضایت رانندگان برنامه های تشویقی و حمایتی در نظر گرفته است، اما امضاکنندگان کمپین علیه کمیسیونی که تاکسی های اینترنتی دریافت می کنند، معتقدند که اساساً شرکت های تاکسی اینترنتی خدمات خاصی به رانندگان ارائه نمی دهند 20 درصد از آنها پورسانت دریافت می کنند. در همین راستا یکی از رانندگان اسنپ با انتقاد از کمیسیون فعلی، کمیسیون 5 درصدی را ایده آل می داند و می گوید: به رانندگان سهمیه بنزین، روغن و لاستیک نمی دهند؛ در این شرایط باید کمیسیون را کاهش دهند.

به گفته یکی دیگر از رانندگان اسنپ، با توجه به اینکه حمایتی از رانندگان نمی شود، کمیسیون دریافتی از رانندگان باید 3 درصد باشد. در همین رابطه یکی از رانندگان تپسی نیز با ادعای عدم ارائه خدمات تاکسی اینترنتی به رانندگان، گفت: در واقع با حذف بنزین و کسر هزینه کنسلی از مبلغ وام راننده، راننده بی انصافی می کند. درمان شده و در مقابل برخی از مسافران که مشکلی ندارند، هیچ حمایتی از راننده نمی شود.» به گفته یکی دیگر از رانندگان، رانندگان از سر ناچاری در این سیستم ناعادلانه کار می کنند وگرنه با نرخ های فعلی کار در تاکسی به صورت آنلاین منطقی نیست و اتلاف وقت و هزینه است.

با این حال، با افزایش نظارت بر سازمان جنایی از زمان حذف تاکسی اینترنتی من عجله دارم، فعالان اقتصاد دیجیتال ادامه این روند را دخالت در مدل کسب و کار اسنپ و تپسی می دانند. برخلاف پویایی این تاکسی هاست و معتقدند مصرف کننده نهایی متضرر می شود. این در حالی است که به نظر می رسد با سخت شدن شرایط اقتصادی، مسافران و رانندگان دغدغه های بیشتری دارند که هنوز برطرف نشده است.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا