اخبار روز

خبر قطع یارانه خرداد آیا ماه درست است؟ / یارانه 220 هزار تومانی تمام شده است؟


به گزارش مانیبان؛ طراحی کاتالوگ الکترونیکی همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان و شروع عید نوروز از هجدهم می باشد. اسفند 1402 با کلید و تا 21 اردیبهشت ماه ماه 1403 ادامه یافت.

طرحی که در آن فرد یارانه ای در صورت استفاده از لیست کالاها و خرید از سبد غذایی 11 گانه مورد تایید وزارت کار، 220 هزار تومان به مبلغ 400 هزار تومانی لیست کالاهای خود اضافه می کرد شما می توانید تا 620 هزار تومان از این اقلام خاص را خریداری کنید. یعنی خانواده ای که هر نفر 300 هزار تومان یا 400 هزار تومان می گرفت، 220 هزار تومان بیشتر می گرفت که باید برای خرید 11 قلم کالا هزینه می شد.

علی رضایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تخصیص محصولات الکترونیکی به اقشار ضعیف جامعه اقدام خوبی از سوی دولت بود که با استقبال گسترده مردم مواجه شد.

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اکثریت قریب به اتفاق جامعه هدف از تخصیص صورتحساب الکترونیکی استقبال کردند که نشان از اقدام خوب و موفق دولت دارد.

وی افزود: نکته مهم در اینجا این است که با توجه به شرایط اقتصادی و معیشتی اقشار ضعیف جامعه، تخصیص فهرست محصولات الکترونیکی باید ادامه یابد تا شاهد شرایط بهتر و مطلوب تری برای اقشار ضعیف جامعه باشیم.

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: طبیعی است که هر کار اجرایی با نقص و ایراد همراه باشد و در مورد کاتالوگ الکترونیک باید تلاش کنیم تا با حل مشکلات ایرنا کارها را در این حوزه روانتر کنیم.

همچنین احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت هفته گذشته اعلام کرد که با توجه به استقبال 60 میلیون نفری از اجرای طرح تجارت الکترونیک و تاثیر مثبت آن بر طبقات متوسط ​​و ضعیف جامعه، تلاش دولت این است که منابع لازم برای ادامه پروژه را فراهم کند.

چند نفر از کاتالوگ الکترونیکی استفاده کردند؟

پیش از این ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی، درباره طرح کاتالوگ الکترونیکی نیز گفته بود: هزار فروشگاه به این سامانه متصل هستند و از حدود 61 میلیون ایرانی واجد شرایط، بیش از 53 میلیون نفر از این سامانه بهره مند شده اند. پروژه فجرانه یا از کاتالوگ الکترونیکی.” »

وی همچنین تاکید کرد: نکته مهم این است که پایین ترین دهک ها شناسایی شود تا مردم از این طرح بهره مند شوند. البته بر اساس سیستم‌هایی که برای تعیین اعشار وجود دارد، این طرح در رسیدن به جامعه هدف موفق بوده است.»

آیا یارانه کالابرگ ادامه خواهد داشت؟

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه جامعه نیز در پاسخ به این سوال که این پروژه در مدت سه ماه کمترین مشکل را داشته و با موفقیت به پایان رسیده است، اظهار داشت: این پروژه به مدت سه ماه کمترین مشکل را داشت.

ضمناً با 230 هزار فروشگاه مربوط به این طرح توافقی صورت گرفته و در این زمینه بدهی نداریم. ادامه این طرح مستلزم بررسی مداوم است و هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.

با عنایت به اعلام موافقت و آمادگی دولت برای اجرای مجدد این طرح و همچنین استقبال بالای مردم از آن، انتظار می رود در آینده ای نه چندان دور شاهد اجرای طرح مذکور یا مواردی از این دست باشیم. مانند آن مشابه این یکی

با توجه به چراغ سبز وزیر اقتصاد و وزیر تعاون برای ادامه پروژه کالابرگ، احتمالا در خرداد بگذارید طرح ادامه پیدا کند. اما هنوز دقیقاً زمان اتهام کالابرگ فرا رسیده است خرداد ماه 1403 مشخص نشده است.

فرمول جدید یارانه

به گفته دولت، پذیرش یارانه تشویقی دلیلی شد که تصمیم گرفت این طرح را ادامه دهد و اجرای آن را به سه ماه محدود نکند. به این ترتیب هر نفر علاوه بر یارانه 300 یا 400 هزار تومانی می تواند از یارانه 220 هزار تومانی نیز استفاده کند که جمعاً به حدود 520 یا 620 هزار تومان می رسد.

مصوبه هیات وزیران مبنی بر «ادامه اجرای طرح کاتالوگ الکترونیک در سال 1403» ابلاغ شد.

تصویب نامه مصوب 9/02/1403 جلسه هیأت وزیران مبنی بر «تداوم اجرای پیش نویس فهرست محصولات الکترونیکی در سال 1403» طی نامه شماره 24629 مورخ 16/02/1403 ابلاغ شد.

در این اطلاعیه آمده است: هیأت وزیران در جلسه مورخ 9/2/1303 به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1- در اجرای قطعات (1) و (2) بند (الف) تبصره (8) قانون بودجه سال 1403 کل کشور (قسمت اول) و در راستای تداوم اجرای محصولات الکترونیکی. طرح فهرستی در سال 1403 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است طرح مذکور را طبق قانون اعتبارات مربوطه مصوب در قانون بودجه سال جاری اجرا کند.

تبصره – اقلام کالاهای اساسی مشمول طرح و نحوه توزیع یارانه بین اقلام مذکور طبق مصوبات هماهنگی اقتصادی دولت می باشد.

2- سازمان برنامه و بودجه کشور مطابق بند (پ) تبصره (16) قانون بودجه سال 1403 کل کشور (قسمت اول) و تا زمان ابلاغ بند دوم قانون مذکور موظف است. به شرح بند فوق الذکر در رابطه با تخصیص اعتبار برای کالاها در قالب بر اساس محاسبه و به نسبت میزان اعتبارات مقرر برای کالاها در جداول قانون بودجه سال 1402 کل کشور.

تبصره – سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است در اجرای این بند و برای رفع مطالبات طرفین قرارداد در پروژه فجران دویست میلیارد ریال از اعتبارات بودجه عمومی را به شرکت مجری طرح رفاه ایرانیان پرداخت نماید. شرکت خدمات (فارا)) که وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهد بود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا