اخبار روز

خبر فوری و مهم یکسان سازی حقوق بازنشستگان


به گزارش مانیبان، آران وبیدگل دبیر اجرایی اتاق کار گفت: لزوم تعدیل حقوق بازنشستگان نه تنها نتیجه سیاست های کلان نیست، بلکه نتیجه عدم رعایت اصل 96 حراست است. قانون و کسر دستمزد از هزینه های زندگی و همه دولت ها مسئول این وضعیت هستند.

مجتبی حاجی زاده (فعال کارگری) درباره تناسب حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: در برنامه هفتم توسعه، اجرای تناسب حقوق بازنشستگان الزامی شد و از ابتدا نمایندگان مجلس این قانون را قابل اجرا دانستند. کلیه صندوق های بازنشستگی کشوری، لشکری ​​و تامین اجتماعی.

در حال حاضر بسیاری از بازنشستگان تامین اجتماعی نگران عدم اعمال تناسب برای بیمه شدگان صندوق تامین اجتماعی هستند. البته در همان زمان وزارت کار نسبت به تامین منابع متناسب برای بازنشستگان تامین اجتماعی ابراز نگرانی کرد. به هر حال این قانون در برنامه هفتم توسعه گنجانده شده است و دولت باید با همه بازنشستگان صندوق اجتماعی عادلانه رفتار کند.

وی گفت: متاسفانه دولت همراه با مجلس یازدهم بر خلاف سیاست های ابلاغی تامین اجتماعی پس از اعلام مغایرت شورای نگهبان در رابطه با بند 1 الحاقی بند 2 ماده 29 قانون هفتم لایحه برنامه به جای حل مشکل، آن را برطرف کرد و با این کار دولت تا پایان برنامه از پرداخت بدهی حسابرسی شده معاف شد.

حاجی زاده تصریح کرد: با رفع این موضوع، دولت برای پنج سال هفتم تعهدی به پرداخت بدهی محاسبه شده به سازمان تامین اجتماعی نخواهد داشت و تمامی مصوبات سال گذشته برای تناسب این دسته از مستمری بگیران که با رقم آغاز شد. 170 و با 130 به پایان رسید تلاش تایید شد، وضعیت نامعلومی دارد.

حاجی زاده گفت: رهبری در دیدار با کارگران فرمودند اگر وضعیت این جامعه خوب است، وضعیت نیمی از جمعیت کشور خوب است، اما به جای اینکه تمام تلاش خود را برای بهبود معیشت این قشر از جامعه به کار گیرد. جامعه، دولت و مجلس سعی می کنند بازنشستگان را ناراضی نگه دارند.

این فعال کارگری تصریح کرد: لزوم تعدیل حقوق بازنشستگان نتیجه سیاست های دولت است و کاهش ارزش پول ملی شرایط را به جایی رسانده است که حقوق بازنشستگان سال به سال ارزش خود را از دست داده است. همچنین مستمری بازنشستگان که باید طبق ماده 96 قانون تامین اجتماعی و با در نظر گرفتن افزایش هزینه های زندگی تعیین شود، همواره با این مولفه فاصله داشته است.

حاجی زاده گفت: لزوم تعدیل حقوق مستمری بگیران علاوه بر اینکه نتیجه سیاست های کلان است، ناشی از بی توجهی به ماده 96 قانون تامین اجتماعی و کسر حقوق از مخارج زندگی است و همه دولت ها مسئول این وضعیت هستند.

دبیر اجرایی خانه کار آران و بیدگل گفت: دولت موظف به تامین هزینه های متناسب مستمری بگیران تامین اجتماعی و همچنین پرداخت بدهی این سازمان باشد. باید به یاد داشته باشیم که طی این سال‌ها هزینه‌های زیادی بر دوش سازمان تامین اجتماعی بوده است، بدون اینکه دولت‌ها مسئولیت پرداخت این هزینه‌ها را بر عهده بگیرند.

حاجی زاده گفت: پرداخت نشدن بدهی دولت به تامین اجتماعی منابع این سازمان را محدود کرده است و اکنون سازمان با عدم تطابق هزینه و درآمد مواجه است و برای تامین هزینه های تناسب نیازمند کمک دولت است.

وی تاکید کرد: بازنشستگان به ویژه بازنشستگان تامین اجتماعی مظلوم هستند. آنها بیمه بازنشستگی یا درمانی خوبی ندارند که بتواند هزینه های درمان در دوران بازنشستگی را به دلیل سال ها پرداخت بیمه پوشش دهد. بیمه تکمیلی نمی تواند به موقع به نفع بازنشستگان باشد! اگر تناسب برای بازنشستگان تامین اجتماعی اجرا نشود ظلم مضاعف در حق آنها خواهد بود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا