اخبار روز

خبر داغ: تاریخ پرداخت حقوق بازنشستگان مشخص شد

حقوق بازنشستگان برای مردم مهم است. زمان واریز حقوق بازنشستگان در مهر ماه مشخص می شود. حقوق بازنشستگان کشوری دو برابر شد احتمال ترمیم حقوق بازنشستگان در نیمه دوم سال وجود دارد. بررسی حقوق بازنشستگان در وب سایت ما ببینید.

تورم بالای 46 درصدی اقتصاد ایران از آخرین روزهای تابستان تاکنون این گمانه زنی را به وجود آورده است که دولت می تواند مانند سال گذشته حقوق کارمندان و مستمری بگیران را دوباره افزایش دهد. کسانی که خواهان افزایش قیمت بودند، ادعا کردند که تورم 40 درصدی افزایش 20 درصدی را در اوایل سال خنثی کرده است.

آخرین گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد که نرخ تورم در شهریور ماه 1402 به 46.1 درصد رسید. اگرچه تورم نسبت به مردادماه 0.5 درصد کاهش داشته است، اما نکته اینجاست که از ابتدای سال تاکنون نرخ تورم در هیچ ماه زیر 46 درصد نبوده است.

نرخ تورم از مهر ماه 1401 وارد کانال 40 درصدی شده و حتی در سال گذشته در مقاطعی به کانال 50 درصد نیز رسیده است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم از 39.6 درصد در شهریور ماه سال گذشته به 40.2 درصد در مهر ماه 1401 تغییر کرد و روند افزایشی نرخ تورم ادامه داشت تا اینکه نرخ تورم در اسفند 1301 به 45.8 درصد رسید.

در اولین ماه سال 1402 تورم 47.6 درصد بود اردیبهشت ماه تورم در این ماه به اوج خود رسید و 49.1 درصد بود. تورم خرداد، تیر، مرداد و شهریور 48.5، 47.5، 46.7 و 46.1 درصد اعلام شد.

افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

اما گمانه زنی ها مبنی بر افزایش حقوق کارمندان و مستمری بگیران در نیمه دوم سال از اظهارات رئیس فراکسیون کارگران در مجلس نشأت می گیرد. وی در مردادماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت لایحه‌ای را ارائه می‌کند که بر اساس آن حقوق کارمندان و مستمری بگیران در راستای جبران خسارات نیمه دوم سال ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

علی باباییکارنامی در حالی این خبر را اعلام کرد که معتقد بود این افزایش البته باید برای کارگران هم انجام شود که منوط به برگزاری جلسه شورای عالی کار است.

وی تاکید کرد: در تصمیم گیری درباره حقوق کارگران این بحث مطرح شد که افزایش 27 درصدی حقوق پاسخگوی تورم و معیشت جامعه نیست و حتی بر اساس آمارهای رسمی معیشت کارگران و کارمندان در آن نقشی ندارد. با تورم کنونی کشور و دولت، باید به فکر معیشت جامعه بخصوص اقشار ضعیف باشد.

بنابراین با توجه به اینکه دولت سیزدهم در نیمه دوم سال گذشته حقوق کارمندان و مستمری بگیران را ترمیم کرد، این احتمال وجود داشت که با توجه به تورم بالای 40 درصد، در نیمه دوم سال نیز افزایش حقوق داشته باشد.

در مهرماه سال گذشته دولت لایحه ای با عنوان «تناسبی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری» به مجلس تقدیم کرد. در این لایحه پیشنهاد شد با توجه به اینکه در قانون بودجه سقفی برای افزایش حقوق مستمری بگیران کشوری و مستمری بگیران لشکری ​​و روستایی پیش بینی شده است، مجوز افزایش تا حدودی حقوق آنها برای دولت فراهم شود. به طوری که در صورت صلاحدید مجلس از ابتدای شهریور ماه درآمد کارکنان دولت اندکی افزایش می یابد.

واریز جدید حقوق بازنشستگان

بر این اساس، افزایش درصدی برای کارمندان دولت یک گام در نظر گرفته شد. برای کسانی که درآمد پایینی دارند، این افزایش فقط کمتر از 20٪ است؛ هر چه بیشتر باشد، درصد کمتر است.

این پیشنهاد سرانجام در هشتم ماه 1401 به تصویب مجلس رسید و در روز چهاردهم آبان ماه رئیس شورای نگهبان تصویب مصوبه مجلس مبنی بر تناسب حقوق کارکنان دولت و مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​را ابلاغ کرد.

مسعود میرکاظمی رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه در جمع خبرنگاران درباره این مصوبه گفت: دولت از ابتدا. شهریور وی گفت: حقوق ها باید افزایش یابد که باید در اولویت اول مجلس باشد مهر اینجا ذخیره شد

برهمین اساس سیدمحمد حسینی معاون امور رئیس جمهور از تاریخ اجرای مصوبه همسان سازی نسبی حقوق کارکنان دولت و مستمری بگیران در مهرماه خبر داد و گفت: در برخی موارد حقوق ها تا 5 درصد افزایش می یابد. در برخی از نیروهای مسلح، مانند پلیس، تا 20٪. درصد نیز در حال افزایش است.

بر اساس این تصمیم حقوق تمامی مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​بین 900 تا 2 میلیون تومان افزایش یافت. افزایش حقوق کارکنان کشوری نیز حدود یک میلیون تومان بود که جدا از این مبلغ، حقوق اولاد کارمندان نیز 100 درصد افزایش یافت. در سال 1401 حق فرزند 417000 تومان بود که دو برابر شد و به حدود 840000 تومان رسید. افزایش 50 درصدی برای زوجه در نظر گرفته شد. مجموع این عوامل منجر به افزایش 2.5 تا 3 میلیون تومانی حقوق کارکنان دولت شد.

در همین راستا در آخرین روزهای آبان در سال 1401 مسعود میرکاظمی، رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه با اعلام اینکه زمان احیای حقوق کارگران و مستمری بگیران فرا رسیده است، اظهار داشت: آبان اصلاحات انجام و مابه التفاوت پرداخت خواهد شد. ماه همان حقوق آبان پرداخت ماهیانه می باشد. همچنین قانون اصلاح قانون بودجه سال 1401 کل کشور و احیای حقوق مستمری بگیران و مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​16. آبان این مطلب در نامه ای از محمدباقر قالیباف، سخنگوی مجلس شورای اسلامی به اطلاع سید ابراهیم رئیسی رسیده است.

حقوق بازنشستگان چه زمانی پرداخت می شود؟

اما امسال اتفاق دیگری افتاده و دو سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی مخالفت صریح خود را با احیای حقوق کارگران و مستمری بگیران اعلام کرده اند. رئیس سازمان برنامه و بودجه یک بار در شهریور 1402 اعلام کرد که دولت قصد ندارد حقوق کارکنان دولت را در میانه سال افزایش دهد.

داود منظور همچنین توضیح داد: افزایش حقوق یک بار در سال لحاظ می شود و افزایش حقوق سال جاری در ابتدای سال لحاظ شده است.

منظور همچنین در آخرین اظهارات خود در روز چهارشنبه هفته جاری در پاسخ به سوالی مبنی بر ترمیم حقوق کارکنان دولت در نیمه دوم سال جاری با تاکید بر اظهارات قبلی خود اعلام کرد: به طور معمول اولین حقوق کارکنان دولت هر سال تعیین می شود. ما در ابتدای سال مشخص کردیم که در بودجه امسال چه میزان حقوق و دستمزد داریم.

امروز در خبرها اعلام شد که سازمان اداری و استخدامی برای اعطای وام ترمیم حقوق به دستگاه های اجرایی درخواست مازاد بر اعطای وام را داده است.

بر این اساس، درخواست سازمان اداری و استخدامی مبنی بر عدم تخصیص اعتبارات مازاد به دستگاه های اجرایی برای تأمین اعتبارات مربوط به پرداخت مبالغ مربوط به تأثیر «ترمیم حقوق» بر سایر مؤلفه های پرداختی به دولت ابلاغ شد. سازمان برنامه و بودجه

در مکاتبات اخیر رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه آمده است: بازگشت به نامه شماره 301769 مورخ 14/06/1402 در خصوص تأثیر سطح ترمیم حقوق مشمول جزء. (1) ماده 1 قانون اصلاح قانون بودجه سال 1401 کل کشور و اعاده حقوق مستخدمین و مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​به سایر اجزای پرداختی آورده شده است همانطور که می دانید حقوق و شورای حقوق و دستمزد در جلسه مورخ 21/06/1402 به استناد ماده (74) قانون مدیریت خدمات عمومی و هماهنگی در تعیین حقوق و مزایای کارکنان، تأثیر میزان ترمیم حقوق را مورد توجه قرار دادند. موضوع بند (1) ماده مذکور در مورد شخص حقوقی به سایر اجزای تصمیم گیری و بر این اساس وفق مفاد این قسمت و تصمیم صادره به شماره 140231390000199136 شورای اداری کشور اتخاذ تصمیم شد. دادگاه اداری 9 دی ماه 1402 مبلغ ناشی از اعمال امتیازات جزء مذکور از تاریخ 1401/01/07 مشمول محاسبه پاداش پایان خدمت ذخیره مرخصی استحقاقی زمان بازنشستگی و مستمری خواهد بود. حقوق ذی نفعان و همچنین مبلغ ناشی از اعمال امتیاز این جزء بدون تأثیر بر سایر مؤلفه‌های پرداختی مرتبط، در تصمیمات استخدامی و قراردادهای کارکنان منظور شود.

با توجه به تفسیر نادرست برخی از دستگاه های مدیریتی از مفاد مصوبه مذکور و تأثیر میزان ترمیم حقوق مذکور، غیر از موارد مذکور، بر سایر اجزای حق الزحمه اعم از کمک هزینه های ویژه و اضافه کار و پرداخت این موارد. نسبت به کارکنان خود، برخی از این نهادها نسبت به تمدید غیرقانونی فوق الذکر اقدام کرده و با توجه به اطلاعاتی که در اختیار دارند و بررسی نکات مندرج در سامانه حقوق و مزایا، در این خصوص اقدام کردند.

بر این اساس مقتضی است دستور به اجرای مفاد اصل 126 قانون اساسی در تنظیم امور بودجه ای، اداری و استخدامی کشور و اتخاذ تدابیر لازم در خصوص تخصیص وام های مازاد بر وام مصوب کشور داده شود. ارگان هایی که در این زمینه به ویژه در موارد فردی اقدام می کنند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا