اخبار روز

خاورمیانه به سوی آینده ای پایدار؛ خداحافظ نفت، سلام انرژی پاک!

کشورهای خاورمیانه در پروژه های خورشیدی، بادی و هیدروژن سبز سرمایه گذاری می کنند تا وابستگی خود را به نفت و گاز کاهش دهند.

به گزارش تجارت نیوز، خاورمیانه در حال تنوع بخشیدن به ترکیب انرژی خود فراتر از نفت و گاز و تمرکز بر انرژی های تجدیدپذیر و فناوری پاک است. امارات قصد دارد تا سال 2030 به 44 درصد انرژی های تجدیدپذیر برسد و در حال توسعه صنایع آبی و سبز هیدروژنی خود است.

در حالی که چندین کشور در حال برنامه ریزی برای تنوع اقتصادی فراتر از نفت و گاز هستند، خاورمیانه در حال گسترش بخش های انرژی های تجدیدپذیر و فناوری پاک خود با سرعت فوق العاده ای است.

در حالی که سوخت‌های فسیلی همچنان می‌توانند درآمدهای کلانی را برای کشورهایی مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر به ارمغان بیاورند، این کشورهای خاورمیانه در حال از دست دادن موقعیت رقابتی خود در آینده انرژی بین‌المللی از طریق توسعه بادی، خورشیدی و هیدروژن سبز، از جمله پروژه‌های تجدیدپذیر هستند. انرژی. از آن مراقبت می کنند.

چندین کشور در خاورمیانه مدت‌هاست که برای امنیت انرژی و درآمد به نفت و گاز متکی بوده‌اند و همین امر باعث شده تا این دولت‌ها جزو ثروتمندترین کشورهای جهان باشند. از آنجایی که جهان در حال گذار به دنیای سبز است و بسیاری از ذخایر سنتی نفت و گاز رو به اتمام است، چندین کشور در منطقه اکنون در پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر و فناوری پاک سرمایه‌گذاری می‌کنند تا از عقب نماندن آنها اطمینان حاصل کنند.

اهداف بلند پروازانه کشورهای خاورمیانه

در اجلاس آب و هوای COP28 در امارات متحده عربی، بسیاری از رهبران منطقه تعهدات بلندپروازانه اقلیمی را پذیرفتند و انتظار می‌رود خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) ظرف پنج سال آینده 62 گیگاوات به ظرفیت انرژی تجدیدپذیر اضافه کنند. آژانس. انرژی خورشیدی بیش از 85 درصد از این رشد ظرفیت را به خود اختصاص خواهد داد زیرا کشورهای منطقه از آفتاب فراوان خود بهره می برند.

انتظار می‌رود که عربستان سعودی یک سوم رشد انرژی‌های تجدیدپذیر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، همراه با رشد امارات متحده عربی، مراکش، عمان، مصر و اردن را تامین کند. این کشورها با هم تقریباً 90 درصد رشد ظرفیت انرژی تجدیدپذیر منطقه را تأمین خواهند کرد.

افزایش ظرفیت انرژی سبز عربستان سعودی به شدت به توسعه یک منطقه شهری جدید گسترده در دریای سرخ شمالی (NEOM) بستگی دارد. انتظار می رود این پروژه عظیم (که بسیاری از کارشناسان و دانشمندان بین المللی در مورد آن تردید دارند) 26500 کیلومتر مربع مساحت داشته باشد و در سال 2039 تکمیل شود.

امید عربستان سعودی به پروژه نئوم

توسعه Neom با 500 میلیارد دلار از صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی حمایت می شود. عربستان سعودی می گوید انرژی این کشور به طور کامل از منابع انرژی تجدید پذیر تامین می شود. انتظار می رود پروژه نئوم نه میلیون نفر را در خود جای دهد و با یک قطار عابر پیاده پرسرعت به هم متصل شود.

دولت قصد دارد یک مرکز صنعتی تمیز به نام Oxagon در داخل نئوم و همچنین بزرگترین کارخانه هیدروژن سبز جهان به مبلغ 8.4 میلیارد دلار بسازد. عربستان سعودی در نظر دارد تا سال 2030 سهم 50 درصدی انرژی های تجدیدپذیر را به خود اختصاص دهد.

انرژی خورشیدی نیشکر امارات است

امارات امیدوار است تا سال 2030 با حمایت از توسعه سریع انرژی خورشیدی، سهم انرژی های تجدیدپذیر را به 44 درصد برساند. این کشور دارای سه تا از بزرگترین نیروگاه های خورشیدی در جهان است.

انتظار می رود پارک خورشیدی نور در ابوظبی انتشار کربن در کشور را حدود یک میلیون تن در سال کاهش دهد، در حالی که انتظار می رود پارک خورشیدی رشید آل مکتوم در دبی انرژی خورشیدی کافی برای تامین انرژی 800000 خانه را تا پایان دهه تولید کند. تامین برق

امارات متحده عربی همچنین توسعه صنعت انرژی بادی خود را آغاز کرده است و یک پروژه 103.5 مگاواتی برای تامین انرژی 23000 خانه و کاهش انتشار CO2 تا 120000 تن در سال توسعه داده است. امارات همچنین قصد دارد 25 درصد از انرژی خود را از طریق انرژی هسته ای تولید کند.

در همین حال، دولت سرمایه گذاری هنگفتی را برای توسعه صنایع هیدروژن آبی و سبز خود در راستای استراتژی ملی هیدروژن 2050 خود انجام می دهد. در دهه های آینده، امارات امیدوار است این کار را انجام دهد یکی به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان هیدروژن سبز در جهان تبدیل شوید.

همکاری امارات متحده عربی و عمان در پروژه های سبز

در ماه آوریل، امارات متحده عربی و عمان یک مشارکت سرمایه گذاری 35 میلیارد دلاری برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر، فلزات سبز، راه آهن و زیرساخت ها و فناوری دیجیتال امضا کردند. دو کشور خواهان تقویت همکاری های اقتصادی از طریق سرمایه گذاری های استراتژیک هستند.

بزرگترین معامله سرمایه گذاری یک پروژه بزرگ صنعتی و انرژی به ارزش 31 میلیارد دلار بود که شامل پروژه های انرژی تجدیدپذیر از جمله پروژه های خورشیدی و بادی و همچنین تاسیسات تولید فلزات سبز می شود. محمدحسن السویدی، وزیر سرمایه گذاری امارات متحده عربی گفت: «توافقنامه ها نقطه عطفی در روابط دوجانبه ما هستند زیرا راه را برای ما هموار می کنند تا از قدرت جمعی خود برای تحقق چشم انداز مشترکمان در مورد پیشرفت و رفاه استفاده کنیم.»

عمان یکی از تولیدکنندگان عمده هیدروژن سبز است

عمان همچنین قصد دارد با استفاده از تخصص موجود در نفت و گاز و استفاده از زمین های فراوان خود برای توسعه مزارع خورشیدی و بادی برای تامین انرژی تجدیدپذیر مورد نیاز برای فرآیند الکترولیز برای تولید هیدروژن سبز، به تولید کننده اصلی هیدروژن سبز تبدیل شود.

آندریا زانون، مدیر عامل WeEmpower Capital، گفت: «عمان برخی از مناسب‌ترین مکان‌ها را در جهان برای تولید انرژی خورشیدی و بادی دارد که اجزای کلیدی برای تولید هیدروژن سبز کم‌هزینه از طریق الکترولیز هستند».

این هیدروژن سبز را می توان از طریق شبکه خط لوله گاز 4000 کیلومتری موجود عمان منتقل کرد و هزینه های زیرساختی را به میزان قابل توجهی کاهش داد. عمان امیدوار است تا سال 2030 حداقل یک میلیون تن هیدروژن سبز، 3.75 میلیون تن در سال تا سال 2040 و 8 میلیون تن تا سال 2050 تولید کند.

کشورهای خاورمیانه در مسیر گذار به آینده ای پایدارتر با تمرکز بر انرژی های تجدیدپذیر و فناوری های پاک هستند. سرمایه گذاری های عمده و همکاری های منطقه ای نشان دهنده تعهد این کشورها به تنوع بخشیدن به منابع انرژی و کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا