اخبار روز

با این شرایط میتوانید در جزیره بوموسی خانه بسازید!

افرادی که به اقامت در جزیره بوموسی علاقه دارند، این مطلب را از دست ندهند.

به گزارش پی ام آپ، استانداری هرمزگان در قالب نهضت ملی مسکن، به‌دنبال تسهیل سکونت در جزیره بوموسی است. برای این منظور، به متقاضیان خانه‌سازی و اسکان در این جزیره، تخصیص پلاک‌های زمین ۳۰۰ متری را اعلام کرده است. استانداری هرمزگان به این اقدام پشتیبانی می‌کند. البته، معاون وزیر راه و شهرسازی، اقدامات استانداری هرمزگان را به عنوان پیشنهادهایی ارائه کرده است که قرار است تصویب شود.

در مناطق جنوبی ایران، به ویژه نواحی ساحلی، شهرسازی و اسکان شهروندان با کمبودهای اساسی مواجه هستند. این وضعیت در جزایر ایرانی در آب‌های گرم جنوب نیز رخ می‌دهد. اما در سال‌های اخیر، با توجه به سیاست توسعه دریاپایه و تمرکز جدی بر توسعه بنیادین سواحل مکران، نگرش به توسعه سواحل و جزایر جنوبی تغییر یافته است.

اظهارات استاندار هرمزگان در اوایل تیرماه در خصوص واگذاری زمین به ایرانیان علاقمند به اقامت در جزیره بوموسی را نیز می توان به همین ترتیب دسته بندی کرد.

فرم «ج» یکی از معیارهای اساسی

مهدی دوستی استاندار هرمزگان ابتدای تیرماه امسال در دیدار با نماینده ولی فقیه در این استان با اشاره به فعالیت های عمرانی در خلیج فارس گفت: یکی از کارهای مهم انجام شده برای لا ساخت جزایر ایرانی در خلیج فارس حذف شرط فرم «ج» در طرح ملی مسکن است. این برای جزیره بوموسی است. به گونه ای که با این کار هر ایرانی می تواند خانه ای در بوموسی داشته باشد و به هر فردی که بخواهد در این جزیره زندگی کند زمینی 300 متری به همراه امکانات خانه سازی اختصاص می یابد.

فرم “ج” به عنوان یکی از معیارهای اصلی در توزیع امکانات و تسهیلات مسکن ارائه شده توسط دولت، کاربرد دارد و فقط افرادی که فرم جیم آنها سبز باشد، امکان بهره‌مندی از این خدمات را خواهند داشت. فرم جیم سبز به این معنی است که فرد متقاضی از زمان انقلاب ایران تاکنون از هیچ یک از امتیازات و تسهیلات دولتی در حوزه مسکن از جمله زمین مسکونی و تسهیلات کم‌بهره برای خرید یا ساخت مسکن استفاده نکرده و در سال ۱۳۹۵ به بعد نیز مالکیت مسکونی به نام او ثبت نشده باشد.

حذف فرم جیم شرط دریافت زمین در جزیره بوموسی به این معناست که کلیه ایرانیانی که سرپرست خانوار یا خوداشتغال هستند، حتی اگر قبلاً از تسهیلات دولتی برای مالک شدن استفاده کرده باشند و یا ملک آن زمین رسماً به ثبت رسیده باشد. نام آنها، حتی اگر بخواهند در بوموسی زندگی کنند، ممکن است واجد شرایط دریافت زمین باشند.

وضعیت واگذاری زمین در بوموسی

استانداری هرمزگان از حذف شرط ورزشگاه و آمادگی برای واگذاری زمین به ایرانیان علاقمند به اقامت در جزیره بوموسی خبر داد. اما ارسلان مالکی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن روایت دیگری از ماجرا دارد و می گوید: پیشنهادهایی برای اختصاص زمین به تمام ایرانیان در جزایر بوموسی ارائه شده و قرار است تا برخی از شرایط از جمله فرم C را حذف کنید و به هر ایرانی که برای زندگی در این جزیره اقدام کند زمینی داده می شود.متوجه باشید که جدا از جدیت متقاضیان و مکانیزم های انتقال زمین، فقط افرادی می توانند این زمین ها را دریافت کنند که بعد از ساخت مسکن در جزیره بوموسی ساکن شوند و به طور طبیعی در هنگام دریافت زمین، متقاضی باید تعهد رسمی سکونت را ارائه دهد تا در صورت عدم ساخت مسکن در مدت زمان مشخص شده، زمین به دولت منتقل شود و در صورت عدم سکونت در مسکن ساخته شده در جزیره، بر اساس قوانین تعیین شده با او رفتار شود. از این رو، بهتر است افراد به جای تمرکز بر امتیازات دریافت زمین در جزیره، به شرایط سکونت در این جزیره و عواملی مانند آب و هوا، امکانات، اشتغال و غیره توجه نمایند.
کوتاه از جزیره بوموسی
جزیره بوموسی که به عنوان “گپ سبزو” نیز شناخته می شود، یکی از جزایر معروف در خلیج فارس است. این جزیره در کنار جزایر کوچک و بزرگ تنب قرار دارد و در مسیر تردد نفتکش‌های بزرگ واقع شده است. جزیره بوموسی به لحاظ جغرافیایی در استان هرمزگان و در محدوده شهرستان بوموسی قرار دارد. طبق اطلاعات مرکز مطالعات استراتژیک خلیج فارس، مساحت این جزیره تقریباً 25 کیلومترمربع است و موقعیت جغرافیایی آن در 26 درجه عرض شمالی و 55 درجه طول شرقی قرار دارد.

البته مساحت جزیره در منابع مختلف ذکر شده است – بین 12 تا 25 کیلومتر مربع! این جزیره با بندرعباس 200 کیلومتر، بندرلنگ 75 کیلومتر، تنگه هرمز 160 کیلومتر و تا شهر شارجه امارات 60 کیلومتر فاصله دارد و کمی بیش از 5000 نفر جمعیت دارد.

بوموسی جنوبی ترین جزیره ایرانی در خلیج فارس و نزدیک ترین نقطه ایران به خط استوا است و دارای آب و هوای بسیار گرم، مرطوب و مرطوب تقریباً یک فصل است. البته این جزیره به دلیل موقعیت استراتژیک و حضور پررنگ سپاه و ارتش دارای امکاناتی مانند فرودگاه و اسکله است و ارتباط آن با سرزمین مادری با پروازهای منظم مسافری به بندرعباس و تردد قایق های مسافربری به بندرلنگ.

علاوه بر این، اقلیت ساکنان اماراتی این جزیره در منتهی الیه جنوبی این جزیره که متعلق به ایران است، زندگی می کنند و پلیس محلی شارجه نیز از زمان امضای این تفاهم نامه، یک پاسگاه پلیس در این جزیره داشته است. به گزارش همشهری، مالکیت جزیره بوموسی به همراه جزایر تنب بزرگ و تنب کوچک در طول تاریخ به ایران واگذار شده است. به جز یک دوره 68 ساله اشغال جزیره بوموسی توسط بریتانیا. مالکیت این جزیره در سال 1350 به ایران بازگردانده شد.

ظرفیت جمعیت بوموسی

به گفته مرکز مطالعات استراتژیک خلیج‌فارس، مساحت جزیره بوموسی تقریباً ۲۵ کیلومترمربع است. با در نظر گرفتن زیرساخت‌های نظامی، نفتی و حمل‌ونقل موجود در این جزیره، و همچنین بخشی که تحت کنترل امارات قرار دارد، حدوداً نیمی از مساحت جزیره قابلیت تغییر کاربری به مناطق مسکونی را دارد. در این صورت، تقریباً ۵۰ درصد از این مساحت باید برای تأمین زیرساخت‌هایی نظیر جاده‌ها، مدارس، مساجد، مراکز درمانی، فرهنگی و غیره اختصاص یابد.

با این حساب، اگر حدود ۵۰ درصد از مساحت ۲۵ کیلومترمربع جزیره را به مناطق مسکونی اختصاص دهیم که نصف آن نیز برای زیرساخت‌ها مصرف شود، می‌توان به تقریباً ۱۵۶ میلیون مترمکعب تقسیم در قالب قطعات زمین ۳۰۰ متری برای متقاضیان اختصاص داد. به این ترتیب، با تأمین زیرساخت‌ها و بهترین سناریو، تقریباً ۵۲۰ هزار قطعه زمین ۳۰۰ متری در دسترس قرار خواهد گرفت.

قابل ذکر است که این محاسبات هیچ مبنای رسمی ندارند و درصورت فراهم کردن زیرساخت‌ها و امکانات مانند شهرهای پرجمعیت، می‌توان به تحقق این آرمان‌شهر امیدوار بود. 

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا