دانستنی ها

علل پزشکی خارش کف دست چیست؟/خرافات را کنار بگذارید!

خارش کف دست نشانه چیست؟

حتما شنیده اید یا دیده اید افرادی که خارش کف دست را نشانه پول درآوردن می دانند، اما این درست نیست و دلیل دیگری هم برای خارش کف دست وجود دارد.

خارش کف دست به دلیل شرایط مختلف پوستی ایجاد می شود که گاهی اوقات نشانه مشکل جدی در بدن فرد است. خارش کف دست راست و چپ با یکدیگر متفاوت است و ممکن است علائم متفاوتی داشته باشد.
برخی معتقدند خارش کف دست نشان دهنده رسیدن پول است. اگرچه اینها فقط حدس و گمان هستند.

به طور کلی، حدود 6 علت خارش کف دست وجود دارد، از جمله:

اگزما

واکنش‌های آلرژیک

واکنش و حساسیت به دارو

مشکلات مربوط به کبد

اختلال عصبی

خارش دست ها اغلب یک وضعیت تحریک کننده است و گاهی اوقات فرد را از انجام کارهای روزانه خود باز می دارد.

اگزمای دست

طبق مطالعات انجام شده تقریباً ۱۰ درصد از افرادی که زندگی می‌کنند، دچار اگزمای دست هستند که این شرایط شیوع ندارد، اما علاوه بر خارش دست، باعث قرمز شدن پوست، خشکی و گاهی اوقات زخم شدن آن خواهد شد.

به طور کلی، افرادی که دست هایشان به شدت در معرض رطوبت یا مواد شیمیایی خاص قرار دارد، بیشتر از دیگران به اگزما مبتلا می شوند. محصولات شیمیایی مانند لباس، شوینده های مو و بدن نیز می توانند باعث اگزمای ارثی دست شوند.

عکس العمل های آلرژیتیک

گاهی اوقات خارش دست ها به دلیل یک واکنش آلرژیک ایجاد می شود، مانند زمانی که افراد دست های خود را بیش از حد در معرض نور خورشید یا مواد شیمیایی قرار می دهند، که معمولاً در عرض 48 ساعت پس از قرار گرفتن در معرض آلرژن رخ می دهد.

آلرژن ها عبارتند از:

فلزاتی مانند انگشتر یا جواهرات

عطر و ادکلن

دستکش لاتکس

ضد عفونی کننده ها

مواد آنتی باکتریال

خاک و گرد و غبار

آب کلردار

دیابت

زمانی که فرد مبتلا به دیابت است، قند خون او به شدت بالا می رود و در نتیجه پوست خشک و دچار خارش می شود. این وضعیت معمولا با قرمزی پوست همراه نیست.

واکنش به مواد مخدر

گاهی اوقات خارش کف دست می تواند نتیجه مشکلات معده باشد. هنگامی که واکنش های آلرژیک به یک دارو رخ می دهد، ممکن است فرد دچار خارش در دست شود که نشانه مقاومت دارویی است.

علت خارش کف دست در اثر مصرف داروها این است که در چنین مواقعی هیستامین در دست و پای فرد جمع شده و باعث خارش می شود.

اختلالات عصبی

گاهی اوقات آسیب به اعصاب دست می تواند باعث خارش کف دست شود. آسیب عصبی در دست اغلب منجر به سندرم تونل کارپال می شود. این سندرم فشار زیادی بر عصب دست وارد می کند و باعث بی حسی، ضعف، خارش و درد می شود.

مشکلات کبدی

نوعی اختلال خود ایمنی در بدن وجود دارد که در کبد ایجاد می شود و باعث خارش دست ها می شود. همچنین حالت تهوع، درد استخوان، اسهال، ادرار یا عرق تیره و زردی از دیگر علائم این بیماری است.

درمان خارش کف دست

عوامل مهمی در جلوگیری از خارش دست وجود دارد. یکی از آنها این است که دستان خود را دائما مرطوب نگه دارید. به خصوص بعد از شستن آنها.

درمان برای افراد مختلف بسته به علل خارش کف دست متفاوت است. درمان های توصیه شده عبارتند از:

استفاده از دستمال مرطوب سرد و مرطوب

یک حوله خنک، مرطوب و تمیز را به مدت 5 تا 10 دقیقه روی کف دست خود قرار دهید تا خارش از بین برود.

می توانید از کیسه یخ هم استفاده کنید که معمولا موثر است.

استروئیدها

استروئیدها این توانایی را دارند که خارش و قرمزی کف دست را کاهش دهند. این داروها را می توانید به راحتی از داروخانه تهیه کنید. از کرم های استروئیدی استفاده نکنید زیرا استفاده طولانی مدت باعث نازک شدن پوست دست می شود.

نور فرابنفش

افراد مبتلا به اگزما یا خارش شدید به درمان با اشعه ماوراء بنفش واکنش نشان می دهند. دستان خود را زیر این نور مخصوص قرار دهید تا اشعه ماوراء بنفش از بین برود و علائم خارش دستتان کاهش یابد.

پوست را مرطوب کنید

مرطوب کردن اغلب به کاهش خارش کمک می کند. برای افزایش اثربخشی آن باید دستان خود را با مرطوب کننده در یخچال نگهداری کنید. اگر خارش دستان شما به دلیل اگزما است، مرطوب کردن و رفع خشکی بعد از شستن دست ها بسیار مهم است. بعد از مرطوب کردن حتما از ضد آفتاب یا پاک کننده های خانگی استفاده کنید.

جلوگیری از خارش کف دست

همانطور که در ادامه این بخش در مورد سلامت مرطوب صحبت می کنیم، خوشبختانه راه های زیادی برای جلوگیری از خشکی و خارش دست ها وجود دارد. اگر مشکلاتی مانند اگزما دارید دوری از عوامل تشدید کننده خارش دست مفید است.

اگر علت خارش دست شما هنوز ناشناخته است، می توانید آزمایش های آلرژی انجام دهید یا لوسیون ها و کرم های دست جدید را امتحان کنید. اینها را روی ناحیه کوچکی از پوستتان امتحان کنید و بگذارید یک شب روی پوستتان بماند تا علائم آلرژی ظاهر شوند.

منبع: عصر ایران

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا