اخبار روز

حراج تاریخی ایلان ماسک: کارگر خانگی انسان نما، زیر 30000 دلار

روبات های انسان نما نسل جدید و مورد انتظار ربات ها هستند که محبوبیت زیادی در بین مردم، تولید کنندگان و توسعه دهندگان به دست آورده اند. در حالی که در گذشته این نوع ربات ها ممکن بود فقط در داستان ها و فیلم های علمی تخیلی ظاهر می شدند و هیچ کس فکر نمی کرد که از این طریق به زندگی روزمره ما حمله کنند، به نظر می رسد که این اتفاق می افتد.

چیزی را گزارش کنید مگتو و به نقل از ایسنا، به نظر می رسد شرکت تسلا پیشرفت جدیدی در توسعه ربات انسان نما Optimus داشته است و طبق اعلام «الون ماسک» کارآفرین و مدیرعامل معروف تسلا، فروش این ربات can Robots سال آینده شروع خواهد شد.

ایلان ماسک البته پیش بینی جسورانه ای در مورد ربات های انسان نما کرد. او ضمن افشای تاریخ احتمالی عرضه Optimus، ادعا کرد که این روبات‌ها می‌توانند به ارزشمندترین دارایی تسلا تبدیل شوند: “من فکر می‌کنم Optimus از هر چیز دیگری ارزشمندتر خواهد بود.”

ربات Optimus در حال حاضر کارهای ساده ای را در کارخانه های این شرکت انجام می دهد. علاوه بر این، یک بیانیه مطبوعاتی چند ماه پیش نشان داد که روبات‌های Optimus به کارخانه‌های بزرگ در ایالات متحده تحویل داده شده یا در حال تحویل هستند. بر اساس اطلاعات منتشر شده، به نظر می رسد ماسک مبلغی بین 20 تا 25 هزار دلار را برای فروش این ربات ها در نظر گرفته است.

ایلان ماسک اخیراً گفت: “ما می‌توانیم کارهای کارخانه‌ای ساده انجام دهیم، یا حداقل در آزمایشگاه، Optimus را در مقادیر محدود تولید کنیم و بتوانیم این کار را در اواخر امسال انجام دهیم.” . سپس فکر می کنم تا پایان سال آینده بتوانیم آن را بفروشیم. اینها فقط حدس و گمان است. “اگر یک ربات انسان نما دارید که می تواند در واقعیت حرکت کند و وظایف را بر اساس نیاز انجام دهد، هیچ محدودیت معنی داری برای اندازه اقتصادی آن وجود ندارد.”

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد تسلا به طور کامل توسعه هوش مصنوعی را به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از هویت خود پذیرفته است، اما ایلان ماسک معتقد است تسلا باید به عنوان یک شرکت هوش مصنوعی یا یک شرکت روباتیک شناخته شود: “اگر تسلا یک شرکت است، می دانید که فقط یک خودرو است. شرکت، پس اساساً اشتباه است و اگر سؤال اشتباهی بپرسید، دریافت پاسخ صحیح غیرممکن است. بنابراین منظورم این است که اگر کسی باور ندارد که تسلا می‌خواهد خودمختاری را حل کند، فکر نمی‌کنم در این شرکت سرمایه‌گذاری کند.»

ماسک مطمئن است که تسلا با یا بدون او مشکل فناوری خودروهای خودران را حل خواهد کرد. با این حال، توسعه ربات انسان نما Optimus یک موضوع متفاوت است زیرا خطرات خاص خود را دارد. در اوایل سال جاری، ایلان ماسک گفت که می‌خواهد 25 درصد از حق رای در تسلا را به دست آورد تا ببیند آیا توسعه Optimus ایمن است و به درستی انجام می‌شود یا خیر.

پیام جدید ماسک در زمانی بیان می‌شود که شرکت‌های متعددی روی توسعه ربات‌های انسان‌نما سرمایه‌گذاری کرده‌اند. چندین شرکت از جمله هوندا، هیوندای، بوستون داینامیکس و فیگور به طور فعال در حال توسعه انواع ربات های انسان نما خود هستند.

با این حال، ماسک معتقد است تسلا در موقعیت منحصر به فردی برای رهبری تولید تجاری چنین روبات‌هایی قرار دارد. همانطور که گفته شد، طبق گفته ماسک، نمونه اولیه Optimus در حال حاضر وظایف ساده ای را در کارخانه های تسلا انجام می دهد.

چشم انداز بزرگتر برای تسلا

با توجه به کاهش فروش خودروهای الکتریکی تسلا، این اطلاعیه در مورد ربات Optimus اهمیت بیشتری پیدا می کند. این شرکت اخیراً کاهش 9 درصدی سالانه در فروش سه ماهه را گزارش کرده است که بزرگترین کاهش از سال 2012 است. علاوه بر این، فروش خودروهای تسلا در سه ماهه اول سال 2024 نسبت به سه ماهه قبل بیش از 20 درصد کاهش داشته است.

شاید به همین دلیل است که ایلان ماسک چنین اعلامیه هایی را در مورد برنامه جاه طلبانه رباتیک خود انجام می دهد تا به سرمایه گذاران اطمینان دهد. تمرکز آن بر روبات‌های انسان‌نما نشان‌دهنده تلاش حساب‌شده برای تغییر موقعیت تسلا در بازار است. شاید او معتقد است که فروش ربات ها در نهایت به بخش مهمی از تجارت تسلا تبدیل خواهد شد.

در همین حال، ربات Optimus به طور غیرقابل انکاری با سرعتی ثابت در حال پیشرفت است. ویدئویی که به تازگی منتشر شده است، نسخه جدیدی از آن را نشان می‌دهد که کارهایی مانند تا کردن یک لباس را در یک مرکز تسلا انجام می‌دهد.

با این حال، اظهارات ماسک را باید تا حدودی خوش بینانه نگریست، زیرا او در گذشته چندین بار وعده های زودهنگام داده است. به عنوان مثال، در سال 2019 ادعا شد که تسلا تا سال 2020 یک میلیون رباتاکسی در جاده ها خواهد داشت که هنوز در سال 2024 اتفاق نیفتاده است.

رقابت شدید

تسلا در این فضای رو به رشد با رقابت سختی مواجه است. فیگور که توسط شرکت‌های بزرگ مایکروسافت و انویدیا حمایت می‌شود، اخیراً از همکاری با خودروساز آلمانی BMW برای استقرار ربات‌های انسان‌نما در تاسیسات این شرکت در ایالات متحده خبر داده است. ویدئویی که توسط Figure در ماه فوریه منتشر شد، ربات خود را به نام Figure 01 نشان می دهد که کارهایی مانند تهیه قهوه را انجام می دهد. هفته گذشته، Boston Dynamics نیز ربات انسان نما Atlas را معرفی کرد که در آن مانورهای آکروباتیک شامل ایستادن و راه رفتن را انجام می دهد.

رقابت برای ربات‌های انسان‌نما تجاری بادوام در حال داغ شدن است. ورود پیش‌بینی‌های جسورانه اخیر تسلا و ایلان ماسک، بُعد جدیدی به این چشم‌انداز فناوری که به سرعت در حال تکامل است، اضافه کرده است.

در حالی که ممکن است سال 2025 برای Optimus برای ورود به بازار بسیار جاه طلبانه به نظر برسد، تأثیر آن به طور قابل توجهی نحوه کار و زندگی مردم را در آینده نزدیک تغییر خواهد داد.

۵۴۵۴

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا