اخبار روز

حد پایین و بالای اجاره آپارتمان تعیین شده است

مجلس مدتی است در حال تدوین طرحی برای جلوگیری از افزایش بی رویه اجاره بها در کشور است که اخیراً به تصویب شورای نگهبان رسیده و بین 50 تا 100 درصد از سوی مالکان تعیین شده است.

به گزارش ایران جیب، طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان پیش از این درباره طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره صحبت کرده بود. این طرح از سال گذشته بین مجلس و شورای نگهبان مطرح و در نهایت به تصویب رسید.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز درباره این طرح گفت: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، اقتصاد و رفاه مالکان و مستاجران را تضمین می کند و کمک شایانی به سامانه ساخت و ساز املاک و مسکن خواهد کرد. ، ضمن اینکه دست وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها برای کمک به تنظیم بازار باز است.

اقبال شکری، عضو کمیسیون عمران، شرایط پیش بینی شده برای اجرای آن را یکی از تفاوت های اصلی این طرح با طرح های قبلی می داند. وی می گوید: این طرح تنها با درخواست وزارت راه و شهرسازی و پس از بررسی های لازم در خصوص ضرورت آن اجرا می شود. وی تاکید می کند: برای اجرای این طرح باید نرخ تورم در هر استان به محدوده مشخصی برسد و بر این اساس سقف مجاز افزایش اجاره بها توسط مالکان بین 50 تا 100 درصد تعیین می شود.

تصویب این قانون نوعی تخلف است

مجید گودرزی کارشناس بازار مسکن درباره اجرای این طرح به «اعتماد» گفت: پس از گذشت یک قرن از تأسیس اولین شورای ملی در سال 86، بالاخره طرحی در زمینه اجاره مسکن ارائه شد که می تواند گام مهمی در مسکن در آن سال ها باشد، زیرا در آن زمان قانونی برای اجاره آپارتمان در کشور وجود نداشت و یکی از بی قانونی ترین بخش های کشور حوزه مسکن بود.

وی با بیان اینکه تصویب این قانون تحولی است، افزود: این یک طرح نوآورانه جدید و بسیار ارزشمند در این حوزه است، اما اینکه چه چیزی تصویب شده و چه زمانی اجرایی می شود، سوال بعدی این پرونده است که اینطور نیست. با این حال قطعا داد.

بالاخره بعد از یک وقفه طولانی

طرحی برای بهبود شرایط مسکن ارائه شد

گودرزی ادامه داد: متأسفانه در بحث اخذ مالیات از خانه‌های خالی نیز مشاهده کردیم که به‌جای قانون‌گذاری، منظره قانون‌گذاری صورت گرفت و متأسفانه قانون مصوب حتی ارزش هزینه‌ای برای تصویب این قانون را نداشت دولت، و نه. تاثیر مثبتی بر بازار مسکن نداشت و شاید بهانه ای ارزشمند برای معامله گران برای افزایش هر چه بیشتر قیمت ملک شد.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: در آخرین طرح سقف و کف قیمت اجاره مسکن، اصلاح قیمتی مطرح شد که در کشورهای مختلف دنیا با قوانین مختلف بازار مسکن را به طور مستقیم و غیرمستقیم کنترل می کند، اما در ایران با طولانی مدت در در نهایت به یک شکست بسیار بزرگ و ویرانگر قوه مقننه رسید.

خسارت قابل توجهی در بخش ساخت و ساز وارد شد

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه قانونگذاران ما قوانین مناسبی را در حوزه مسکن وضع نکرده اند و این عدم قانونگذاری لطمات جدی به بخش ساختمانی و اقتصاد ما وارد کرده است و فشارهای بی امانی بر این بخش وارد شده است. از سوی دیگر، بدترین، طولانی‌ترین و ظالمانه‌ترین استعمار در حوزه زمین و مسکن رخ داد و مردم و کشور در این حوزه آسیب‌های شدیدی دیدند.

گودرزی در ادامه گفت: قانونی شدن اجاره آپارتمان یک ضرورت است اما باید بررسی شود که آیا واقعا این طرح قابل اجرا و تضمین است و این موضوع نیز قابل بررسی است.

این قانون در نهایت به نفع مردم است

وی تصریح کرد: مطمئنم مافیای مسکن همچنان بخشهای مهمی از تصمیمات را در دست دارد و در بدترین شرایط و بدتر از آن متأسفانه با قوانینی که به دلیل چکش کاری های مداوم تصویب می شود، اجازه اصلاح امور در حوزه مسکن را نخواهد داد. و افزودن نت های زیادی اثر نهایی خود را از دست می دهد.

این کارشناس بازار مسکن خاطرنشان کرد: آنچه مهم است این است که این قانون در نهایت به نفع مردم باشد تا به اصطلاح فشار اجاره بهای مسکن و این استعمار تاریخی را از بین ببرد و به رفاه عمومی جامعه منجر شود.

گودرزی در خصوص نحوه برخورد با اخلال در بازار مسکن از طریق اجرای طرح سقف قیمتی ادامه داد: این ابزار قانونی می تواند از بروز اختلال در بازار مسکن جلوگیری کند که نمونه های موفق آن در آلمان و فرانسه و همچنین سایر موارد وجود دارد. بازار آزاد و کشورهای لیبرال دیده‌ایم که اگرچه این کشورها در بحث نیازهای اساسی کاملاً سوسیالیستی عمل می‌کنند، و به عنوان نمونه در مورد کرونا، دیدیم که دولت آلمان رسماً اعلام کرد که افزایش اجاره بها فقط به اندازه‌ای است. 1% قابل قبول بود و هیچکس جرات افزایش آن را بیش از 1% نداشته است. ما نیز باید در این مسیر حرکت کنیم.

تورم مشکلی است که هنوز وجود دارد

فردین یزدانی، کارشناس بازار مسکن درباره سقف قیمت و طرح کف قیمت اجاره آپارتمان به «اعتماد» می گوید: مشکل در حوزه مسکن تعیین سقف و کف قیمت است چرا که با وجود تورم فعلی حتی اگر سقف قیمت و کف قیمت تعیین شده باشد، همچنان مشکل باقی می ماند.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: این اقدام هیچ تاثیری بر وضعیت مستاجران ندارد، زیرا مشکل اصلی مربوط به نرخ تورم است و حتی امروز نیز قیمت اجاره مسکن بر اساس تورم تعیین می شود و متناسب با نرخ تورم از 40 تا 50 درصد است. .

شما نباید با دستورالعمل پلیس وارد میدان شوید

یزدانی خاطرنشان کرد: پلیس نباید وارد سیاست گذاری شود، زیرا بازار مسکن تنها بازاری است که انحصار ندارد و هر چقدر هم که قانون در این زمینه قوی باشد باز هم خانوارها تا زمانی که از عهده تامین هزینه های زندگی خود بر نمی آیند. از آنجایی که تورم در کشور کنترل نشده است، این شرایط ادامه خواهد داشت.

این کارشناس مسکن گفت: علاوه بر این موارد در شرایط تورمی نمی توان حق مالکیت را زیر پا گذاشت. به عنوان مثال اگر امسال نرخ تورم به 80 درصد برسد، مالکان اجاره بها را به همان میزان افزایش می دهند و در این بازار دخالت می کنند و میل به اجاره مسکن در این شرایط کاهش می یابد در میان مدت نه تنها مشکل حل نمی شود، بلکه این قوانین نیز کاملاً بی فایده خواهند بود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا