اخبار روز

جنجال سازمان سنجش و دیوان عدالت اداری; آیا این گروه دانشجو می شوند یا خیر؟

به گزارش بازتاب آنلاین، سازمان سنجش آموزشی کشور همچنان از ارائه تعدادی از پذیرفته شدگان پزشکی که توسط دیوان عدالت اداری از تقلب در کنکور تبرئه شده اند، به مسئولان دانشگاه خودداری می کند!

تسنیم در خبری نوشت: ماده 1 قانون دیوان عدالت اداری می گوید: «در اجرای اصل یکصد و هفتاد و سوم (173) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به تظلمات و تظلمات مردم». و اعتراض به مقامات دولتی، واحدها و مقرراتی که خلاف قانون یا شرع باشد یا خارج از اختیارات مرجع تصویب کننده باشد، دادگاه اداری تشکیل می شود. از این رو قانون به عنوان فصلی از امور اجرایی کشور مقرر کرده است که شهروندانی که از سازمان ها و ادارات دولتی شکایت دارند به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند و هر چه این دیوان تصمیم بگیرد، خارج از قانون و لازم الاجرا است.

اما به نظر می رسد برخی سازمان ها و مراجع دولتی لجاجت کرده و مانع اجرای رای صادره از سوی شعب و قضات دیوان عدالت اداری می شوند.

عدم رعایت تصمیمات دادگاه به معنای دور زدن قانون است

بی توجهی به تصمیمات دیوان عدالت اداری بارها مورد انتقاد و اعتراض مقامات عالی رتبه قضایی از رئیس قوه قضائیه تا رئیس دیوان عدالت اداری قرار گرفت. مثلاً حجت الاسلام محسنی آژه ای; رئیس کل دادگستری 25 مهر وی سال گذشته در پاسخ به شکایت مسئولان سازمان غذا و دارو در خصوص برخی از آرای دیوان عدالت اداری گفت: دیوان عدالت اداری نمی تواند مصلحت را تشخیص دهد و باید کاملا طبق قانون تصمیم گیری کند. از آنجایی که شما به عنوان یک متخصص در امور غذا و دارو به برخی مقوله ها مانند نحوه راه اندازی داروخانه ها و … انتقاد و اعتراض دارید، باید تلاش خود را بر تغییر قانون متمرکز کنید.

ولی در یکی در دو سال اخیر بارها به اجرای آرای دیوان عدالت اداری در بخش آموزش و پرورش اعتراض شده است.

تصمیمات دیوان عدالت اداری باید رعایت شود

حجت الاسلام مظفری; رئیس دیوان عدالت اداری بدون توجه به راهکارهایی که برخی آن را دلیل بی توجهی به آرای دیوان عدالت اداری می دانند، بارها خواستار رسیدگی و در دستور کار قرار گرفتن آرای هیأت رئیسه و تصمیمات اتفاق آراء شده است. توسط مقامات دولتی

با این حال هنوز سازمان هایی هستند که مصوبه قانونی دیوان عدالت اداری را اجرا نمی کنند.

به عنوان مثال سازمان سنجش آموزشی کشور از اجرای رأی قطعی دادگاه مبنی بر قبولی در آزمون پزشکی 1401 دانشگاه علوم پزشکی تبعیت نمی کند.

ممنوعیت ادامه تحصیل پزشکی بدون توجه به تصمیم دادگاه

یکی از داوطلبان کنکور که به دلیل ظن تقلب اجازه ثبت نام در رشته پزشکی را نداشت به خبرنگار گفت: سال 1378 دیپلم گرفتم و در سال 93 با رتبه 7000 در رشته بهداشت و سپس در سال 1392 با رتبه 40 پذیرفته شدم. من در رشته اپیدمیولوژی دانشگاه دولتی پذیرفته شدم و اکنون کارمند اداره بهداشت شهرستان بناب هستم.

وی افزود: از سال 1393 برای قبولی در رشته پزشکی در کنکور شرکت کردم و در نهایت در سال 1401 موفق به قبولی در رشته پزشکی شدم. همه اقوام و همکارانم از این بابت به من تبریک گفتند، اما وقتی می خواستم به دانشگاه بروم هنگام ثبت نام، سازمان سنجش با پیامک به من اعلام کرد که مشکوک به تقلب هستم و باید دوباره تست بدهم. در واقع، سازمان رتبه بندی می گوید من مشکوک به تقلب هستم و به دلیل معدل پایین نمی توانم وارد دانشکده پزشکی شوم. اما من تقلب نکردم

این داوطلب ادامه داد: در هر صورت برای نشان دادن مهارت خود در پس آزمون سازمان سنجش شرکت کردم. در این آزمون در دو درس از سه درس نمره لازم را کسب کردم، اما در یک درس موفق به کسب حداکثر نمره نشدم و سازمان سنجش من را مردود اعلام کرد!

وی افزود: من به همراه تعدادی دیگر از کاندیداها به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم مبنی بر اینکه دادگاه به 70 نفر از کاندیداها رأی داده تا رأی سازمان سنجش را نقض کند اما این رأی تا امروز اجرایی نشده است! من حدود دو سال پیش در کنکور پزشکی پذیرفته شدم اما همچنان منتظر هستم تا بتوانم در رشته پزشکی ثبت نام کنم اما تا به امروز این موضوع حل نشده و رای دیوان عدالت اداری که در دست من است. به نفع، اجرا نشده است.

عدم تمکین از اجرای حکم دادگاه چه مجازاتی دارد؟

ماده 112 قانون اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری (مصوب 1402) در مورد معترضین به آرای دیوان می گوید: «در صورتی که محکوم علیه به اجرای آرای دیوان معترض باشد. مورد این است که «به انفصال از خدمات دولتی تا پنج سال یا به محرومیت از حقوق اجتماعی تا پنج سال و جبران خسارت وارده محکوم خواهد شد.

با این حال هنوز تعدادی از مدیران هستند که از اجرای حکم دیوان عدالت اداری توسط سازمان های متبوع خود جلوگیری می کنند. و به نظر می رسد دیوان عدالت اداری دعاوی کفار را اجرا و انفصال از خدمات دولتی را – حتی اگر به کمترین مقدار باشد – این سنت ثابت شده عدم اجرای آرای دیوان را برای همیشه فراهم کند.

47236

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا