اخبار روز

افزایش نرخ سیمان؛ جدیدترین قیمت سیمان!

قیمت سیمان در هفته‌های گذشته با یک افزایش ۱۸ تا ۳۹ درصدی روبرو شده است. با این حال، بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که قیمت سیمان نسبت به هفته قبل ثابت مانده است.

به گزارش پی ام آپ؛ در هفته سوم شهریور، قیمت سیمان در بیشتر واحدهای استان تهران با رشد ۱۸ تا ۳۹ درصدی نسبت به اواخر مرداد ماه همراه بود، اما در بیشتر استان‌ها قیمت ثابت بود. بررسی جدیدترین وضعیت بازار سیمان در چهارشنبه، ۲۹ شهریور ۱۴۰۲، نشان می‌دهد که قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته ثابت بوده‌اند. در حال حاضر، قیمت هر پاکت سیمان درب کارخانه‌های مختلف بین ۴۶ هزار تا ۷۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

به نظر می‌رسد بلاتکلیفی نرخ گاز صنایع ممکن است منجر به سردرگمی بازار و رشد قیمت‌ها در هفته‌های گذشته باشد. همچنین، احتمالا اخبار مرتبط با مذاکرات سیاسی، نرخ دلار و سایر موضوعات مرتبط در یک هفته گذشته در بازارهای مختلف تأثیر داشته‌اند. با این حال، رکود حاکم بر بازار ساخت‌وساز مسکن و نبود نقدینگی، همچنان تأثیرات خود را بر بازار مصالح ساختمانی دارند.

روند تغییرات قیمت سیمان در ماه های اخیر

قیمت سیمان در تیر ماه روند صعودی داشت. موضوعی که با توجه به آغاز تعریف شده برق در تابستان و افزایش قیمت سوخت سیمان دور نبود. ولی در مرداد این روند نزولی است که به نظر می رسد دلیل اصلی رکود حاکم بر بازار باشد. ساخت و ساز البته برخی از فروشندگان به تجارت نیوز گفتند که در ماه های گذشته عرضه سیمان در مبادله کالا نوساناتی داشته است، اما اخیرا وزارت حریم خصوصی وارد این موضوع شده و در حال حاضر عرضه مدیریت شده و همین موضوع باعث شده تا بازار سیمان روند نزولی داشته باشد، در این میان تولیدکنندگان داستان دیگری در این باره دارند و معتقدند قیمت سیمان با وجود محدودیت های برق ثابت می ماند. در ماه گذشته به دلیل تجربه. صنعت و پیش بینی وضعیت و استفاده از ذخایر کلینکر و آمارها حاکی از آن است که میزان تحویل سیمان در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است، از سوی دیگر در این ماه اخباری منتشر شد که احتمالا بازار سیمان را تحت تاثیر قرار داده است. اخیرا پس از کش و قوس های فراوان، بالاخره تصمیم گیری در مورد نرخ خوراک پتروشیمی ها و گاز صنعتی گرفته شد. طبق اصلاحیه جدید نرخ پایه غذا واحدهای گاز پتروشیمی تا پایان برنامه هفتم توسعه مقرر شد قیمت گاز در بازار از 5000 تومان و قیمت گاز صادراتی از میانگین ماه قبل کمتر نشود. ایران تجاوز نکنید.

در صنایعی مانند پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، تلمبه‌خانه‌ها و واحدهای احیای‌فولاد (به‌جز واحدهای کوره‌بلند)، برای تعیین قیمت خوراک گاز، نرخ معادلی که ۶۰ درصد قیمت گاز را شامل می‌شود، بکار می‌رود. در واحدهای تولید فلزات (شامل واحدهای احیای کوره‌بلند)، هزینه خوراک گاز به نسبت ۴۵ درصد محاسبه می‌شود. همچنین در واحدهای تولید سیمان، این هزینه تنها ۱۵ درصد نرخ پایه را شامل می‌شود و در سایر واحدهای صنعتی ۱۰ درصد از نرخ پایه محاسبه می‌شود.

با توجه به این فرمول، هیئت وزیران قراردادی را در اردیبهشت ماه تصویب کرد که فرمول قبلی برای تعیین قیمت خوراک گاز را بازگشت داد. برای صنایع پتروشیمی، به‌نظر می‌رسد قیمت حداقل خوراک گاز حدود ۵۰۰۰ تومان است. اما برخی تحلیلگران بازار سرمایه باور دارند که فرمول جدیدی برای تعیین قیمت گاز ارائه نشده است و بنابراین قیمت خوراک گاز نمی‌تواند کفی برای قیمت گاز باشد.

دبیر انجمن سیمان اعلام کرده است که برای نرخ خوراک یک بازه قیمتی تعیین شده است و نه یک قیمت مشخص، بنابراین هنوز نمی‌توان قیمت گاز صنایع سیمان را پیش‌بینی کرد. شرکت گاز درخواست شده است که قیمت خوراک گاز و گاز را به‌دقت اعلام کنند. به‌عبارت دیگر، عدم شفافیت در تعیین قیمت گاز، می‌تواند باعث نارضایتی و رشد قیمت‌ها در بازار شود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا