اخبار روز

جایگزین یارانه نقدی مشخص شد!

به گزارش پی ام آپ؛ سید صولت مرتضوی در حاشیه دیدار با امام جمعه شهرکرد در جمع خبرنگاران، اظهارداشت:

در اجلاس سراسری سازمان بین‌المللی کار، مطالبات جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از مظلومیت کارگران فلسطینی با طیب خاطر و با صدای بلند بیان شد. این موضوع به عنوان یکی از آموزه‌های دینی اسلام و با اهمیت بالایی برای جمهوری اسلامی ایران است. تأکید شده که در جریان این اجلاس، بسیاری از کشورها نیز به این موضوع پرداخته و مورد اقبال عمومی قرار گرفته است.

در اجلاس وزرای کار عضو عدم تعهد، ایران به عنوان رئیس منطقه ای اسیا و اقیانوسیه برای انتخاب شد. به این ترتیب، در این دوره ریاست اجلاس اسیایی و اقیانوسیه به عهده ایران خواهد بود. این انتخاب نشان می‌دهد که موضوعاتی همچون مواضع جمهوری اسلامی ایران در دفاع از کارگران، به عنوان یکی از اولویت‌های منطقه‌ای در این نشست ها مطرح خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز درباره حمایت از دهکده‌های کم درآمد جامعه صحبت کرده است. با اشاره به افزایش ۸۰ هزار تومانی یارانه مددجویان دستگاه‌های حمایتی، وی بیان کرده که این اقدام با هدف حمایت از معاش مردم و کاهش فقر در جامعه انجام می‌شود. در جمهوری اسلامی ایران، یارانه‌ها به دو شکل مستقیم و غیرمستقیم اعطا می‌شوند و یارانه‌های غیرمستقیم، فراوان‌تر است. به همین دلیل، در گام نخست، دولت تصمیم گرفته است که با پوشش ۲۰ درصدی یارانه‌ها، به کمک دهک‌های کم درآمد جامعه بپردازد. این حمایت با واسطه سیستم کالابرگ الکترونیکی و از طریق توزیع کالاها به دست مردم رسیده و مردمان این مناطق بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به حمایت از دهک‌های کم درآمد جامعه، اعلام کرده است که این برنامه ابتدا توسط کمیته امداد و سازمان بهزیستی شروع شده و در حال حاضر به صورت ملی پیگیری می‌شود. سه دهک اول کم درآمد جامعه در این طرح قرار گرفته‌اند و امکان خرید به صورت زودتر از واریز یارانه نقدی به آن‌ها اعطا شده است. همچنین افرادی که موفق به خرید می‌شوند، با خرید حداقل ۳۲۰ هزار تومان از کالابرگ، می‌توانند از ۲۰ درصد افزایش در یارانه خود بهره‌مند شوند.

وزیر همچنین بیان کرده است که در صورت عدم تمایل به استفاده از کالابرگ، یارانه نقدی به حساب افراد واریز خواهد شد. با اجرای این طرح، هدف دولت از حمایت از دهک‌های کم درآمد جامعه در بهبود وضعیت معیشتی این قشر از جامعه بوده و این اقدام به عنوان یکی از راهکارهای کاهش فقر در کشور مطرح شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است که در آینده ممکن است طرح حمایت از دهک‌های کم درآمد جامعه کمی و کیفی دچار تحول شود و افزایشاتی داشته باشد، اما هیچگاه اراده دولت بر حذف یارانه‌های مشمول این طرح نخواهد بود.

وی با اشاره به اتصال فروشگاه‌های مختلف در سراسر کشور به سامانه ملی پرداخت یارانه الکترونیکی، اظهار کرد که بیش از ۷۰ هزار فروشگاه زنجیره‌ای و فروشگاه‌های بزرگ، متوسط و کوچک به این شبکه متصل شده‌اند. همچنین وی بیان کرده است که ۱۱ قلم کالا تعریف شده است که قیمت آن‌ها بر اساس قیمت پایه اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ محاسبه خواهد شد و مابه التفاوت آن با یارانه نقدی، به دست مردم خواهد رسید. این تفاوت، از یارانه نقدی و افزایش یارانه کسر خواهد شد.
وزیر همچنین تأکید کرده است که این طرح برای بهبود وضعیت معیشتی دهک‌های کم درآمد جامعه اجرا می‌شود و دولت تمام تلاش خود را برای پیگیری آن انجام می‌دهد.

 

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا