اخبار روزدانستنی ها

جاذبه های گردشگری کرمانشاه | بازدید از یک موزه جذاب در کرمانشاه

بیشتر موزه‌های کشور با تغییر کاربری بناهای تاریخی به منظور آماده‌سازی فضای خود برای نمایش عمومی و همچنین احیا و تضمین حفاظت از آنها افتتاح شده‌اند. ادامه حیات تکیه نایب السلطنه کرمانشاه نیز به این ترتیب اتفاق افتاد; مکانی فرهنگی است که از آثار اصیل شهر به شمار می رود و به دلیل نصب موزه در ساختمان آن مورد توجه قرار گرفته است و بازدید از آن هم فال است و هم دیدنی. موزه پوشاک و جواهرات کرمانشاه یکی از موزه هایی است که در مجموعه نایب السلطنه کرمانشاه تأسیس شده است.

بازدیدی جذاب از موزه پوشاک و جواهرات کرمانشاه

در اینجا نمونه های باستانی پوشش مردم کرمانشاه را مشاهده می کنید. علاوه بر پوشش و تزیینات مردم محلی، جزئیات معماری بنا نیز خاص است. ساختمان موزه پوشاک و جواهرات کرمانشاه به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. غرفه نایب السلطنه ملک یکی از آثار برجسته دوران قاجار است که به مدت یک قرن وجود دارد.

از موزه ای جذاب در کرمانشاه دیدن کنید

این غرفه یکی از بزرگترین استندهای مینیاتوری جهان است که از نظر معماری و موزاییک بی نظیر نامیده می شود. این تکیه شامل 3 قسمت حسینیه، عباسیه و زینبیه است و 2 موزه مردم شناسی کرمانشاه و موزه پوشاک و جواهرات در بخش عباسیه این تکیه قرار دارد. این در حالی است که بخش عباسیه در قسمت جنوبی این کوه قرار دارد.

در ورودی عباسیه نایب الملک با باغی پر گل و تمیز روبرو می شوید که وسط آن حوضی است. از آنجایی که این تکیه به خاطر کاشی کاری های فوق العاده اش در سراسر جهان شناخته شده است، بدیهی است که اکثر بازدیدکنندگان برای دیدن این شاهکار به تکیه می روند، اما از نظر شناخت فرهنگ و هویت مردم برای کرمانشاه، نقش کوچکی در وسوسه او ندارد.

آثار این موزه در سالن 200 متری عمارت عباسیه و در 8 غرفه مختلف به نمایش گذاشته شده است. غرفه هایی که تنوع فرهنگی کرمانشاه را با نمایش لباس ها و تزیینات سنتی مردم در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می دهد.

از موزه ای جذاب در کرمانشاه دیدن کنید

جالب است بدانید که لباس‌هایی که مجسمه‌های این غرفه‌ها به تن می‌کردند به مرور زمان از لباس کرمانشاهی‌های محلی حذف شده و تنها در این موزه یا در برخی از روستاهای دورافتاده دیده می‌شود.

موزه پوشاک و جواهرات کرمانشاه که در محل تکیه نائب الملک قرار دارد یکی از اماکن فرهنگی شهر کرمانشاه به شمار می رود که همه ساله به ویژه در ایام نوروز و تابستان مورد بازدید گردشگران زیادی قرار می گیرد. موزه پوشاک و جواهرات کرمانشاه در سال 1382 تاسیس شد و دارای غرفه های متعددی است که در هر کدام از آنها لباس های یکی از مناطق استان کرمانشاه به نمایش گذاشته شده است. موزه پوشاک و جواهرات کرمانشاه در ضلع جنوبی معاونت الملک در سالنی به مساحت 200 متر مربع و شامل هشت غرفه پوشاک سنتی واقع شده است.

«معون الملک» یکی از آثار زیبا و باشکوه عصر قاجار در کرمانشاه است که در 19 آذر 1354 به شماره ثبت 945 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. سال 1282 خورشیدی در آن زمان برای انجام مناسک و مراسم مذهبی و رفع اختلافات قومی و عشایری استفاده می شد.

از موزه ای جذاب در کرمانشاه دیدن کنید

این بنا از سه قسمت حسینیه، زینبیه و عباسیه تشکیل شده است. امتیاز قابل توجه و استثنایی این بنا کاشی کاری آن است. به گفته کارشناسان میراث فرهنگی کرمانشاه، کاشی های برجسته و نیمه برجسته با نقش های بسیار زیبا و رنگ های صد در صد طبیعی به کار رفته در این بنا در دنیا بی نظیر است.

تصاویر حک شده بر روی کاشی ها شامل صحنه هایی از غزوه های محمد (ص)، جنگ های حضرت علی، وقایع کربلا، تصاویر سلاطین باستانی ایران از جمله شاهان هخامنشی و تصاویری از تخت جمشید است که در نوع خود بی نظیر است. حسن خان، نایب الملک، معماری این کاخ را در ابتدا به حسین نقاش تهرانی و سید ابوالقاسم مانی سپرد که پس از مدتی از حسین میناچی تهرانی برای بازسازی بنای کرمانشاه دعوت کرد.

در قسمت عباسیان این بنا دو موزه فرهنگی به نام‌های موزه مردم‌شناسی کرمانشاه و موزه پوشاک و زیور آلات وجود دارد. در موزه پوشاک و جواهرات، لباس های محلی شهرهای مختلف استان کرمانشاه به نمایش گذاشته شده است.

از موزه ای جذاب در کرمانشاه دیدن کنید

در مورد پوشش مردم کرمانشاه ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که به دلیل کوهستانی بودن شهر کرمانشاه، مردم، زنان و ساکنان کرمانشاه دارای پوشش سنتی خاصی هستند. در گذشته مردان اغلب پیراهن سفید می پوشیدند که دکمه یقه آن به شانه چپ بسته می شد و شلوارهای بلند و گشاد که در ناحیه مچ پا تنگ بود و گیه در انواع آجیده، ملکی و زیر می پوشیدند. لاستیک از جمله کفش های رایج برای مردان بود. .

در گذشته زنان این کشور پیراهن های بلند و گشاد از پارچه های مخملی یا طلایی نیز می پوشیدند. روسری می پوشند و بسته به وضعیت اقتصادی خود از انواع کفش از جمله چرمی استفاده می کنند. با گذشت زمان، این نوع پوشش ها تا حد زیادی از بین رفته اند و تنها در برخی از روستاهای دورافتاده دیده می شوند. در موزه لباس می توانید نمونه ها و جلوه های باستانی لباس کرمانشاهی ها را ببینید.

از موزه ای جذاب در کرمانشاه دیدن کنید

گردآوری شده از رسانه فرتاک

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا