اخبار روز سینمااخبار گیلان

ثبت ملی هفت اثر از استان گیلان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور

ولی جهانی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان از ثبت ملی هفت اثر از استان گیلان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور خبر داد.

به گزارش ریمینو به نقل از دیارمیرزا، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان از ثبت ملی هفت اثر از استان گیلان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور خبر داد.

اما جهانی با استناد به مطلب فوق افزود: با برگزاری نشست ثبت آثار ملی و پس از بررسی های انجام شده، هفت اثر از میراث ناملموس استان گیلان از جمله توانایی ساخت و نواختن نی تالشی، توانایی تولید پوست انتخاب شد. پنیر یا پنیر خیکی، قابلیت ساخت صابون زیتون. توانایی منجوق بافی، توانایی پخت شیرین قاتوق (خورش آلو قیسی)، مراسم مجمع اعضای روستای نوده پیشیخان، قابلیت پخت آش سنتی آباتاری (سال قدیم). و سال نو) صومعه سرا در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفتند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان با اشاره به لزوم حفظ و حراست از میراث ارزشمند فرهنگی اعم از ملموس و ناملموس گفت: شناخت، حفظ و اشاعه میراث ناملموس در قالب آئین ها، سنت ها، آداب و رسوم و غیره. مهارت های زندگی و انتقال آن به نسل های آینده از موارد مهمی است که باید در رأس برنامه ها قرار گیرد و البته حفظ آداب و رسوم وظیفه مردم است و امید است این امر از طریق مستندسازی و ثبت گام موثری در جهت حفاظت از میراث ارزشمند فرهنگی کشور برداشته می شود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا