اخبار روز

ممنوعیت واردات آیفون 14 به ایران! /جایگزینی آن با تولید داخلی!

به گزارش پی ام آپ، از تابستان 1399 بود که موضوع ممنوعیت واردات گوشی های بالای 300 یورو به عنوان راهکاری برای رفع مشکل واردات و کمبود گوشی مطرح شد. در آن مقطع زمانی مسئولان در شرایطی که در جنگ اقتصادی و کمبود منابع ارزی قرار داریم و تامین ارز مورد نیاز مشکل داریم، دلایل ممنوعیت واردات گوشی هایی مانند برند اپل را تشریح کردند. برای کالاهای اساسی و دارو منطقی نیست واردات کالا از جمله تلفن، تجملات نصف ارز مصرف شود. به همین دلیل از ابتدای پاییز سال گذشته موضوع ثبت یا عدم ثبت این برند در هاله ای از بلاتکلیفی قرار داشت تا اینکه اعلام شد واردات رسمی و تجاری آیفون انجام نخواهد شد. نکته قابل توجه این بود که در این مدت آیفون 14 صرفاً برای مسافرکشی یا سوء استفاده از این روش که هنوز به این شکل ثبت نشده بود وارد کشور شد و سرانجام پس از گذشت چند ماه از این وضعیت، با اطلاعیه سازمان گسترش ورود آیفون 14 و مدل های بعد از آن به صورت مسافری یا پستی به گمرک ایران از ابتدای اسفندماه سال جاری ممنوع شد.

اگرچه دلیل ممنوعیت واردات این گوشی کاملا مشخص نبود، اما برخی معتقد بودند امکان اتصال به اینترنت ماهواره ای می تواند دلیل این امر باشد. موضوعی که البته کارشناسان آن را تایید نکردند. کارشناسان معتقدند موضوع اتصال آیفون 14 به اینترنت ماهواره ای (استارلینک) صحت ندارد و ویژگی این تلفن همراه این است که کاربران می توانند در مواقع اضطراری پیام های کمکی را به شماره های اضطراری ارسال کنند نه در همه کشورها مانند آمریکا. موقعیتی را پیدا کنید که به فرد کمک کند تا برود.

به دنبال این اتفاق، هنوز هم افرادی هستند که به این برند علاقه مند هستند، اما به دلیل گرانی آن، نسخه های تقلبی و کپی هایی را خریداری می کنند که بسیار شبیه به مدل اصلی است. با بررسی سایت های فروش اینترنتی و فروشگاه های تلفن همراه می بینید که بسیاری از آنها این گوشی ها را می فروشند که گفته می شود یک پنجم قیمت اصلی است. اکثر این گوشی های تقلبی در کشورهایی مانند تایلند، چین و فیلیپین تولید می شوند، اما نحوه ورود آن به کشور هنوز مشخص نیست، اما با توجه به فراوانی زیاد آن در بازار، به نظر می رسد واردات این گوشی مسافربری نباشد. . تلفن و همچنین به صورت قاچاق وارد کشور می شود.

اما برخی از مسئولان مانند وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ممنوعیت واردات آیفون 14 موافق نبودند و معتقد بودند تلفن همراه امرار معاش مردم است، هر گونه محدودیت ممکن است مردم را دچار مشکل کند، بنابراین حداقل باید در جریان این موضوع قرار گیرند. این رابطه عدم شفافیت در این زمینه وجود دارد و از وزارت حریم خصوصی می خواهیم این موضوع را روشن کند.

زارع پور تاکید می کند که از ممنوعیت واردات تلفن همراه استقبال نمی کنند چرا که گوشی جزء لاینفک زندگی مردم شده است و باید به سمت تولید موبایل های تولید داخل حرکت کرد. اکنون پس از گذشت چندین ماه از این موضوع، اخیراً دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه پیشنهادی را برای رفع بلاتکلیفی آیفون 14 ارائه کرده است و می گوید با توجه به مصوبه مجلس مبنی بر اینکه حداقل سود گمرکی برای گوشی تلفن همراه بالای 600 دلار، ۱۵ درصد و عوارض کالای مسافری حداقل دو برابر این رقم است،می توان برای واردات آیفون 14 هزینه معقولی برای درآمدزایی دولت در نظر گرفت و همچنین باید تکلیف وضعیت کسب و کار مشخص شود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا