اخبار روز

با کارت های فیزیکی بانکی خداحافظی کنید


اخیراً 6 بانک طرحی به نام «کهربا» را اجرا کرده اند که بر اساس آن امکان انجام تراکنش های خرید با استفاده از نسخه الکترونیک امن کارت های بانکی و استفاده از آن به جای کارت های فیزیکی بانکی بر روی دستگاه های پایانه ای در فروشگاه ها وجود دارد.

به گزارش مانیبان به نقل از ایرنا، این روش پرداخت در سایر کشورهای دنیا نیز اجرا شده و NFC نام دارد. اما باید بدانید NFC چیست و چه مزایایی برای مردم دارد.

NFC مخفف ارتباطات میدان نزدیک است. یکی این یکی از جدیدترین روش های پرداخت بدون تماس است. با استفاده از این فناوری می توان داده ها را به راحتی بین دستگاه های پرداخت مانند کیف پول بانکی و سرویس های خارجی مانند Apple Pay و Google Pay و دستگاه های کارت خوان بدون کوچک ترین تماسی منتقل کرد. علاوه بر کیف پول الکترونیکی، پرداخت NFC به دستگاهی با تراشه NFC و کارتخوان های ویژه نیاز دارد.

پرداخت های NFC و مزایای آن برای شهروندان

به طور کلی، NFC امن تر از کشیدن کارت برای انجام پرداخت است و با کاهش کلاهبرداری حضوری کارت اعتباری همراه است. فناوری NFC در اوایل دهه 2000 توسط سونی و فیلیپس توسعه داده شد.

اولین استفاده از NFC برای پرداخت های بدون تماس در سال 1997 بود، زمانی که Speedpass می توانست برای پرداخت هزینه بنزین در پمپ بنزین های Mobil با استفاده از یک جا کلیدی استفاده شود. از آن زمان این سیستم گسترش یافته و شامل کارت های پرداخت، زنجیره کلید، برچسب ها، گوشی های هوشمند و برچسب ها می شود. محبوبیت آن را می توان به کاهش دردسر ارسال یا پیامک برای پرداخت نسبت داد، در حالی که امنیت بالایی را فراهم می کند.

فناوری NFC برای چه مواردی استفاده می شود؟

اگرچه ممکن است اکثر افراد با استفاده از NFC برای پرداخت آشنا باشند، اما کاربردهای زیادی برای این فناوری وجود دارد، مانند انتقال فایل‌های کوچک بین تلفن‌ها، راه‌اندازی خدمات بی‌سیم، خرید بلیط، ورود و خروج، باز کردن قفل درهای خودرو، اجاره وسایل نقلیه و غیره. مکان های اداری

پرداخت های NFC چیست؟

پرداخت های NFC نوعی پرداخت بدون تماس است که از ارتباطات میدانی نزدیک استفاده می کند. NFC داده‌ها را به‌صورت بی‌سیم از تلفن هوشمند، لپ‌تاپ، تبلت یا دستگاه دیگری با اشتراک‌گذاری آن با دستگاه دیگری منتقل می‌کند. این فناوری پشت پرداخت های بدون تماس از طریق گزینه های پرداخت تلفن همراه از جمله Apple Pay، Samsung Pay، Google Pay و کارت های بدون تماس است.

تلفن های همراهی که به کاربران امکان پرداخت را می دهند مجهز به فناوری NFC هستند. یک مصرف کننده می تواند با استفاده از گزینه هایی مانند موارد ذکر شده در بالا پرداخت کند. اما همه گوشی ها به فناوری NFC مجهز نیستند، به خصوص اگر مدل های قدیمی تر باشند.

پرداخت های NFC چگونه کار می کنند؟

NFC روی تراشه ای کار می کند که دارای فرکانس رادیویی RFID ویژه ای است. هنگامی که دو تراشه نزدیک به هم هستند، می توانند یک اتصال بدون تماس بین دستگاه ها ایجاد کنند. این امکان انتقال اطلاعات، از جمله داده های لازم برای تکمیل یک تراکنش را فراهم می کند.

فناوری NFC دارای سه حالت کار است:

شبیه سازی کارت این حالت امکان تراکنش های پولی را فراهم می کند.

خواننده/نویسنده. این حالت به کاربر اجازه می دهد تا با برچسب ها تعامل داشته باشد.

از همتا به همتا. این حالت به دو دستگاه NFC امکان تبادل داده را می دهد.

مزایای پرداخت های NFC چیست؟

استفاده از فناوری NFC برای پرداخت مزایای زیادی برای مشاغل و مصرف کنندگان دارد:

پرداخت سریعتر پرداخت های بدون تماس می تواند تا 10 برابر سریعتر از سایر روش های پرداخت باشد

تجربه مشتری بهتر مشتریان به طور فزاینده‌ای به دنبال راه‌های راحت‌تر برای پرداخت هستند و پرداخت‌های NFC مطمئناً متناسب با این صورت‌حساب هستند.

بهبود امنیت. NFC امن تر از کشیدن کارت برای پرداخت است و با کاهش کلاهبرداری از کارت اعتباری حضوری مرتبط است.

پرداخت های NFC چقدر امن هستند؟

پرداخت های NFC بسیار امن هستند. ویژگی‌های امنیتی شامل خود دستگاه می‌شود که باید در مجاورت دستگاه NFC دیگری باشد و توسط کاربر برای تکمیل تراکنش مجاز باشد. سپس داده های درگیر در تراکنش به صورت دیجیتالی امضا می شود. علاوه بر این، با پرداخت های تلفن همراه NFC، شماره کارت دیگر استفاده نمی شود، بلکه با توکن های پرداخت جایگزین می شود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا