اخبار روز

تولید مسکن به کمتر از 300 هزار واحد رسید/خروج سازندگان از بازار

ستاریان کارشناس صنعت مسکن با بیان اینکه این روزها شاهد تخلیه بازار مسکن از تقاضای واقعی هستیم، گفت: تولید سالانه مسکن زیر 300 هزار واحد مسکونی است و این روزها شاهد خروج سازندگان خرد هستیم. از بازار مسکن

به گزارش اقتصاد آنلاین، شاید در حال حاضر وضعیت بازار مسکن به ویژه در حوزه ساخت و ساز چندان مطلوب نباشد. کاهش سرمایه گذاری در بخش مسکن و خروج توسعه دهندگان از بخش مسکن باعث شده است که تقاضا برای مسکن در حال حاضر بیش از عرضه باشد.

برخی از کارشناسان مسکن معتقدند روند نزولی ساخت و ساز ممکن است در سال های آینده با کمبود شدید مسکن در حوزه مسکن مواجه شود. البته برخی دلیل این کاهش تولید مسکن را نیز تعهد دولت به ساخت یک میلیون واحد مسکونی و همچنین سخت گیری شهرداری ها و سازمان های خدمات رسان می دانند.

اما سوال اینجاست که چرا با وجود توجه زیاد دولت سیزدهم به تولید مسکن، این روزها شاهد کاهش تولید مسکن در بخش خصوصی هستیم؟

کارشناسان اقتصاد املاک معتقدند با افزایش تورم قدرت خرید مردم تغییر کرده است اما در هیچ حوزه ای به اندازه ساخت و ساز مسکن این قدرت خرید کاهش نیافته است. صرف نظر از مشکلات مصرف کننده، سازندگان ساختمانی نیز متحمل ضرر می شوند و حاشیه سود آنها مدت هاست که کاهش یافته است.

می گویند: در سال 1402 حرکت مثبتی به سمت مسکن از سوی دولت و مجلس صورت نگرفت. بنابراین بعید است که بخش مسکن و تولید در سال جاری بهبود یابد. برخی از انبوه سازان با انتقاد از عملکرد سیستم بانکی می گویند دولت و مجلس هیچ اقدامی برای تسهیل ساخت و ساز انجام نداده اند.

برخی بانک ها بازی خود را انجام می دهند و با وجود فشارهایی که بر آنها وارد می شود، همچنان از پرداخت منابع مالی مسکن طفره می روند.

«بیت الله ستاریان» در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با اشاره به اینکه به محض اعلام برنامه ساخت یک میلیون واحد مسکونی دولت در سال، سازندگان کوچک بازار مسکن را ترک کردند، گفت: وعده هدف دولت برای بخش مسکن این بود که سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود. با این حال، اگر به آمار نگاه کنیم، می بینیم که روند نزولی فعالیت های عمرانی بخش خصوصی به دلایل مختلف ادامه دارد.

اگر قرار است قیمت ملک و اجاره بها کنترل شود، ساخت و ساز باید آسان تر شود

وی ادامه داد: اگر قرار است قیمت ملک و اجاره بها کنترل شود باید ساخت و ساز تسهیل شود. اگر قرار است ابتدا تورم کنترل شود تا کالایی بتواند با ثبات تر به فعالیت خود ادامه دهد، تولید این کالا نیز باید به میزان قابل توجهی افزایش یابد. متاسفانه آمار صدور پروانه ساختمانی و تولید مسکن کم است.

این کارشناس صنعت مسکن در پاسخ به این سوال که هنوز قیمت ملک به اندازه تورم افزایش نیافته است، با تاکید بر اینکه قدرت خرید متقاضیان مسکن پایین است، تاکید کرد: تولید مسکن پایین است و مشخص است که بازار مسکن متقاضی موثری ندارد. اما نکته مهم این است که با باز شدن بازار ملک از نظر معاملات، قیمت ملک از تورم پیشی خواهد گرفت.

تولید مسکن به کمتر از 300000 واحد مسکونی در سال رسید

ستاریان ادامه داد: زمانی که تولید مسکن کم باشد، حتی در صورت تعطیلی بازار مسکن، احتمال افزایش قیمت مسکن وجود دارد. متأسفانه در حال حاضر تولید مسکن زیر 300 هزار واحد مسکونی در سال است، در حالی که برای سالیان متمادی تولید مسکن بین 350 تا 400 هزار واحد مسکونی بوده است.

کارشناس صنعت مسکن در پاسخ به این سوال که چرا خانه سازان دیگر تمایلی به تولید ندارند؟ آیا این به دلیل سختگیری شهرداری یا سازمان های خدمات رسان است یا سود آنها کم شده است؟ وی گفت: با این حال سود سازندگان مسکن مانند گذشته نیست و کاهش یافته است. اما موضوع مهم این است که وقتی دولت اعلام کرد سالانه یک میلیون واحد مسکونی می‌سازد، اغلب خرده‌سازان که سالانه 10 تا 100 واحد مسکونی می‌ساختند، ناگهان سرمایه‌شان را از بخش مسکن خارج کردند.

سازندگان املاک کوچک معمولاً با تبلیغات منفی بازار مسکن را ترک می کنند

ستاریان ادامه داد: سازندگان خرد معمولا با تبلیغات منفی علیه حوزه مسکن از بازار مسکن خارج می شوند. اگر به خاطر داشته باشید، در مورد مهر این اتفاق همچنین باعث شد بسیاری از دلالان مسکن از بازار مسکن کنار بکشند. البته این یک دلیل است و ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد که تولید مسکن بخش خصوصی کاهش یافته است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا