اخبار روز سینما

توضیحات وزیر ارشاد به تضادها درباره نظارت بر نمایش‌خانگی!/جزئیات

تسنیم: محمدمهدی اسماعیلی در خصوص اخباری مبنی بر انتشار مواضع وزارت ارشاد در خصوص مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و نظارت بر نمایش های خانگی و مجوز پخش خارجی توسط برخی رسانه ها توضیحاتی ارائه کرد.

مشروح گفتگو با وزیر ارشاد به شرح زیر است:

برخی رسانه ها در مورد مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و نظارت صوت و تصویر، بدخواه و متناقض هستند. یک روز عبارت اصلی نظارت بر سینمای خانگی با مسئولیت وزارت ارشاد استفاده می شود و یک روز 90 درصد مدیریت سینمای خانگی با وزارت ارشاد است. تکلیف چیست؟

ما در این زمینه تفکیک و تقسیم کار مشخصی داریم که بند یک موافقتنامه مذکور شامل کلیه وظایفی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا کنون از نظر فضای نامطلوب و تصویب جهانی بر اساس این مصوبه و قانون به وزارتخانه واگذار شده است. به جز موارد خاص از جمله بحث سریال که نمایندگان ارشاد با دوستان هستند و بحث پخش زنده، این جدایی رخ داده است. در واقع در خصوص دو مورد از این وظایف که در اختیار همکاران ما از صداوسیما قرار دارد، به دلیل نزدیک بودن کار با این پروژه، همکارانم در شوراهای صدور پروانه و ساخت حضور دارند.

همچنین برای انجام سیاست ها و برنامه کامل، کارگروه مشترکی با ابلاغ رئیس جمهور و با مسئولیت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضویت ارشاد در حال تشکیل است. وزیر و رئیس صدا و سیما، دبیر شورای عالی فضای مجازی و برخی دیگر از اشخاص حقیقی و حقوقی. قرار است سه ماه دیگر آنجا بنشینند و سیاست کامل این بحث را تدوین کنند.

 در بحث اعطای مجوز پخش فیلم های خارجی و انیمیشن های کودک و نوجوان در تریبون های وزارت ارشاد، تناقضاتی وجود دارد و تبعات متعددی را به دلیل عدم تطابق با سبک زندگی اسلامی ایرانی و غیره ایجاد می کند. در مورد پلتفرم هایی که اصلاً به این مشکلات توجه نمی کنند چطور؟

مقررات نظارتی ما در این زمینه مقررات مشترکی در سینما و تئاتر است. ما در حال ساخت فیلم‌هایی هستیم که در سینماها نمایش داده می‌شوند و VOدی آپلود شده‌اند و با استفاده از مقررات موجود می‌توان آنها را نظارت کرد. شاخص ها و معیارهای ما متفاوت نیست. یعنی در واقع تفاوت در محل انتشار باعث تفاوت معیارها نمی شود. با معیارهایی که به صورت شفاف و قانونی برای مانیتورینگ خارج از فضای صدا و تصویر فراگیر داریم، با همین معیارها در حوزه صدا و تصویر فراگیر، نظارت و ارزیابی نیز می گذرد.

پیش از انتخاب مجتبی امینی به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر، شایعاتی مبنی بر تغییر رئیس سازمان سینمایی و برخی تغییرات دیگر در فضای مجازی مطرح شد. درسته؟

سازمان سینمایی کار خودش را می کند و آقای امینی انتخاب آقای خزایی بود.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا