اخبار روز

تنها دو نسخه از این حیوان در دنیا باقی مانده است

محققان می گویند در حالی که تنها دو کرگدن سفید شمالی ماده باقی مانده اند، سلول های پوست یخ زده آنها می تواند گونه های در حال انقراض را نجات دهد.

به گزارش ایسنا، آیا تبدیل پوست یخ زده کرگدن سفید شمالی به اسپرم و تخمک می تواند این حیوان را به طبیعت بازگرداند؟

دانشمندان می گویند مواد ژنتیکی کافی برای احیای کرگدن سفید شمالی دارند، اما این بدان معنا نیست که کار آسانی خواهد بود.

شایان ذکر است که تنها دو کرگدن سفید شمالی در این سیاره باقی مانده است که هر دو ماده و یک مادر و دختر به نام ناگین و دخترش فاتو هستند و آخرین کرگدن سفید شمالی نر به نام سودان در سال 2018 مرده است.

احیای یک گونه

محققان در اتحاد حیات وحش باغ وحش سن دیگو در کالیفرنیا سلول های پوست جمع آوری شده و منجمد شده از ۱۲ کرگدن سفید شمالی را که در باغ وحش نگهداری می شدند، بررسی کردند. آنها با استفاده از یک مدل کامپیوتری، نتیجه استفاده از ماده ژنتیکی این کرگدن ها را برای تولید اسپرم و تخمک شبیه سازی کردند.

سلول‌هایی که به جنین تبدیل می‌شوند می‌توانند توسط یک زیرگونه نزدیک از کرگدن سفید شمالی، کرگدن سفید جنوبی حمل شوند.

آریان وایلدر، محقق ژنتیک حفاظتی در اتحاد حیات وحش باغ وحش سن دیگو، می گوید: زیبایی این منبع ثابت ژنوم در باغ وحش منجمد این است که می توانیم دائماً حیوانات جدید را بیرون بکشیم و دوباره به جمعیت حیوانات وارد کنیم.

این تحقیق نشان داد که این رویکرد می‌تواند کارساز باشد و امیدی برای بازگشت سایر کرگدن‌های سفید شمالی، البته در طول نسل‌های مختلف، ایجاد کند.

طبق شبیه سازی آنها، پس از ده نسل دیگر هیچ گونه همخونی در کرگدن های سفید شمالی وجود نداشت. همخونی زمانی اتفاق می‌افتد که حیوانات درون یک جمعیت با خویشاوندان نزدیک جفت می‌شوند و تنوع ژنتیکی را کاهش می‌دهند.

همخونی یا همخونی به تولید مثل از طریق جفت گیری دو والدین مرتبط ژنتیکی اشاره دارد. این امر منجر به افزایش هموزیگوسیتی می شود که به نوبه خود احتمال اینکه کودک دارای صفات نامطلوب و مضر باشد را افزایش می دهد. همخونی عموماً منجر به کاهش عملکرد بیولوژیکی جمعیت می شود که به آن همخونی می گویند.

در این مورد، نتایج نشان داد که جفت های جفت گیری در هر نسل از نظر ژنتیکی متفاوت بودند. این الگوهای تولید مثلی طبیعی را تقلید می کند که از همخونی در جمعیت سالم جلوگیری می کند.

در نتیجه، تنوع ژنتیکی کرگدن های سفید شمالی دست نخورده باقی مانده است که نشان دهنده ثبات جمعیت آنها است.

پشت این فرآیند چیست؟

سلول های پوست جمع آوری و در بانک ذخیره می شوند. سپس این سلول ها را می توان دوباره به سلول های بنیادی پرتوان القایی (iPSCs) برنامه ریزی کرد. iPSCها در توانایی خود برای تمایز به هر نوع سلولی در بدن منحصر به فرد هستند.

پس از تولید iPSCها، محققان می توانند آنها را به تمایز به سلول های زایای اولیه هدایت کنند.

وایلدر می‌گوید یکی از موانع این است که سلول‌های زایای اولیه برای رشد و بلوغ به سلول‌های پشتیبان نیاز دارند. ما باید این سلول‌های پشتیبانی را از iPSCها برای گونه‌های در حال انقراض مانند کرگدن سفید شمالی تولید کنیم.

روی دیگر سکه

محققان هنوز با چالش‌های زیادی روبرو هستند، مانند تبدیل شیمیایی سلول‌های پوست منجمد به اسپرم و سلول‌های بنیادی تخمک. همچنین تردیدهایی وجود دارد که آیا گونه جانشین کرگدن سفید جنوبی می تواند با موفقیت جنین را حمل کند یا خیر. این یک نگرانی مهم است زیرا موفقیت به توانایی باردار شدن و به دنیا آوردن فرزندان سالم بستگی دارد.

تری راث، استادیار مرکز تحقیقات حفاظت و حیات وحش در حال انقراض در باغ وحش و باغ گیاه‌شناسی سینسیناتی، می‌گوید: «حفاظت از کرگدن بسیار بیشتر از تنوع ژنتیکی در رده‌های سلولی است، اما خبرهای خوب از هر نظر ارزش آن را دارد ، در این روزهای سخت جشن گرفته شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا