اخبار روز

کارگران دیگر تمایلی به مشاغلی با حقوق وزارت کار ندارند!/ جزئیات

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی اظهار داشت که مشکلات معیشتی کارگران در جهت مشاغل کاذب و دلالی هدایت شده است. وی بیان کرد: بخش قابل توجهی از درآمد کارگران به مسکن اختصاص داده می‌شود. به همین دلیل است که کارگران تمایلی به اشتغال با در آمد وزارت کار ندارند.

البته از متن اصلی، برخی جزئیات را اصلاح کرده ام تا بهترین تطابق با مفهوم مورد نظر برقرار شود.

اکبر شوکت، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به عدم همخوانی آمارهای تورم با واقعیت‌های جامعه، اظهار داشت: متأسفانه یکی از دلایلی که مشاهده می‌کنیم، در برخی فرصت‌های شغلی، مشکل کار وجود دارد، اما مشکل در نیروی کار نیست، بلکه مربوط به حقوق و دستمزد است.

وی به حضور شرکت‌های تأمین نیرو و واسطه در مسیر اشتغال اشاره کرد و افزود: در یک دوره زمانی، به بهانه کوچک‌سازی دولت، بحث شرکت‌های پیمانکاری مطرح شد. اما با توجه به تأکید رهبری برای مبارزه با فساد اقتصادی، بهتر است این شرکت‌ها حذف شوند.

وی با تاکید بر اینکه اگر مسئولان به این مهم یعنی مبارزه با مفاسد اقتصادی توجه کنند، بیشتر مشکلات کارگران و کارفرمایان حل می شود، افزود: در جامعه کارگری و کارفرمایی از نزدیک قدرت و قدرت را لمس می کنیم. ثروت مافیا و مبارزه با آنها کارفرمایان در تامین مواد اولیه با همین مشکل مواجه هستند و مواد اولیه با قیمت مناسب در اختیار آنها قرار نمی گیرد.

با اشاره به دستمزدی که وزارت کار برای کارگران تعیین کرده است، وی اظهار داشت: این دستمزد، به تنهایی قادر به پاسخگویی به نیازهای زندگی کارگران نیست. به همین دلیل است که کارگران ترجیح می‌دهند به جای اشتغال در یک واحد تولیدی، به سمت مشاغل کاذب و دلالی روی آورند، چرا که سود بیشتری دارد.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی با بیان اینکه در تقریباً تمام محیط‌های کاری قراردادها به صورت موقت است و این باعث ناامیدی نیروی کار می‌شود، افزود: ادعای برخی افراد درباره کمبود بهره‌وری در نیروی کار ایرانی دروغ است. شرایط کار برای کارگران به اندازه‌ای سخت است که حتی برای چند دقیقه هم، کارگر جرأت نشستن را ندارد.

شوکت گفت: مشاغل کاذب بیش از درآمد تعریف شده کارگران مشمول قانون کار درآمد دارند، با هزینه هایی که کارگران برای مسکن دارند بخشی از حقوق آنها صرف مسکن می شود. بنابراین ترجیح می دهند مشاغل کاذب را انتخاب کنند.

با اشاره به اینکه کارفرمایان با شرایط سخت و دشوار کارگران آشنا شده‌اند، او اظهار داشت: اگر دولت امسال در مسائل کارگران دخالت نمی‌کرد، فرآیند تعیین دستمزد بهتر از شرایط فعلی بود. دولت به دلیل مشکلات و مسائل خود، تصمیمات خود را به کارفرمایان نیز تحمیل کرده است.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی افزود: با توجه به فشاری که بر معیشت کارگران وجود دارد، اولویت در شرایط فعلی، درآمد کارگران است نه بیمه. سیاست‌های اقتصادی کشور در جهت کمک به مشاغل دلالی متمرکز است. سود در سرمایه‌گذاری در بورس، مسکن، سکه و … قرار دارد. بدیهی است که کارگران برای زندگی بهتر تلاش می‌کنند و به طبع به سمت مشاغل دلالی متمایل می‌شوند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا