اخبار روز

تلاش روسیه و چین برای حفظ روابط نزدیک با ایران پس از ریاست جمهوری

روسیه و چین در پی درگذشت سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در تلاش برای حفظ و تقویت روابط با ایران هستند و انتظار می رود جانشین وی موضع سختی در قبال آمریکا و اروپا داشته باشد.

به گزارش عصر ایران، «شونتارو فوکوتومی» گزارشگر و تحلیلگر روزنامه ژاپنی «نیکی» در گزارشی از تهران این مقدمه را می نویسد:

ویاچسلاو ولودین، رئیس دومای روسیه و ژانگ گوکینگ معاون نخست وزیر چین در مراسم یادبود سید ایراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه فقید ایران که روز چهارشنبه در سانحه سقوط هلیکوپتر جان باختند، شرکت کردند.

ولودین و ژانگ همچنین با «محمد مخبر» حامی و رئیس جمهور فعلی ایران دیدار کردند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از ولودین خواست تا پیام همدردی خود را با مقامات ایرانی در مورد مرگ یک رئیس‌جمهور اعلام کند. پوتین گفت رئیسی “شریکی بسیار قابل اعتماد” برای روسیه بود که زندگی خود را وقف خدمت به کشورش کرد.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین روز دوشنبه در پیامی تسلیت به محمد مخبر درگذشت رئیسی را ضایعه بزرگی برای مردم ایران خواند و تاکید کرد که مردم چین نیز دوست خوب خود را از دست داده اند.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین نیز روز سه شنبه دیدار کرد یکی مقامات وزارت امور خارجه ایران برنامه های تقویت همکاری راهبردی با ایران را بررسی کردند.

ایران در دوره ریاست جمهوری در چارچوب سیاست‌های کلی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب، موضع تندروانه‌ای در قبال آمریکا اتخاذ کرد و در عوض بر روابط با چین، روسیه و دیگر کشورهای دوست منطقه آمریکا تمرکز کرد (سیاست همسایگی). ).

ایران در ژوئیه سال گذشته به سازمان همکاری شانگهای، یک گروه منطقه ای به رهبری چین و روسیه پیوست. در دسامبر، این کشور همچنین به اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) به رهبری روسیه پیوست که یک توافق تجارت آزاد با کشورهای شوروی سابق است. در همین دوره ایران نیز به عضویت کامل بریکس درآمد.

ایران همچنین صادرات نفت خام خود به چین را در دوران ریاست جمهوری خود علیرغم ادامه تحریم های آمریکا علیه تهران افزایش داد و صادرات نفت ایران از حدود 400 هزار بشکه به بیش از 1600 هزار بشکه در مدت مشابه افزایش یافت.

در عین حال، روسیه و چین بر تقویت روابط نزدیکتر با ایران تاکید کردند.

در عین حال، روسیه همکاری نظامی بی‌سابقه‌ای با ایران داشت و از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استفاده زیادی کرد. سال گذشته، چین برای عادی سازی روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی میانجی گری کرد که نشان دهنده نفوذ فزاینده این کشور در خاورمیانه است.

تلاش روسیه و چین برای حفظ روابط نزدیک با ایران پس از ریاست جمهوری

در همین حال، «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر نیز در مراسم یادبود در تهران حضور یافت. عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی روابط خود را با قطر از سال 2017 تا 2021 قطع کردند که بخشی از آن به دلیل روابط نزدیک دوحه با ایران بود. شیخ تمیم با حضور خود در این مراسم بر قوت این رابطه تاکید کرد.

در این مراسم محمد شیعه السودانی نخست وزیر عراق و شهباز شریف نخست وزیر پاکستان نیز حضور داشتند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار روز چهارشنبه خود با شریف پاکستان را ملتی «برادر» توصیف کردند و خواستار تقویت روابط دوجانبه شدند.

اگرچه روابط ایران با اروپا در دوره ریاست جمهوری آسیب دیده بود، اما برخی از رهبران اروپایی مانند اولاف شولز صدراعظم آلمان و جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا درگذشت رئیس جمهور را تسلیت گفتند، اما مقامات ارشد آنها در مراسم حضور یافتند. تهران چهارشنبه.

انتخابات تعیین جانشین رئیس جمهور در 28 ژوئن (7 ژوئن) برگزار می شود. تیر 1403) صورت می گیرد.

همه نامزدها ابتدا توسط شورای نگهبان قانون اساسی که ارتباط تنگاتنگی با رهبری ایران دارد بررسی می شوند. این بدان معناست که رقابت احتمالا بر روی نامزدهای محافظه کار متمرکز خواهد شد و بسیاری از تحلیلگران انتظار تغییر عمده ای در سیاست خارجی ایران در دولت جدید ندارند.

“باربارا اسلاوین” یکی یکی از اعضای مرکز استیمسون در واشنگتن گفت: «علی باقری کنی، معاون عبداللهیان و جانشین موقت او، پرونده هسته ای را رهبری می کرد. بنابراین به نظر نمی‌رسد مرگ رئیسی تأثیر عمده‌ای بر سیاست خارجی و هسته‌ای ایران داشته باشد.»

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا