اخبار روز

تفاوت استرس و اضطراب چیست؟/چگونه با این موقعیت ها کنار می آیید؟

الهه جعفرزاده: استرس و ترس هر دو واکنش های طبیعی بدن در مواجهه با خطر هستند. هدف از این پاسخ اطمینان از هوشیاری، تمرکز و آمادگی فرد برای مقابله با تهدیدات خارجی است.

تفاوت بین استرس و اضطراب

زمانی که احساس خطر می کنیم، بدن ما هورمون های استرس را ترشح می کند. هورمون های استرس باعث می شوند که قلب تندتر بزند و در نتیجه خون بیشتری به اندام ها پمپاژ می شود. این واکنش طبیعی به ما امکان می دهد برای مبارزه یا مواجهه با خطر آماده باشیم. وقتی استرس دارید، معمولاً تنفس سریع‌تر می‌شود (نفس نفس) و فشار خون بالا می‌رود.

در عین حال، تمام حواس ما تقویت می شود و بدن مواد مغذی را در خون آزاد می کند تا اطمینان حاصل شود که تمام قسمت ها با انرژی مورد نیاز خود تامین می شوند. این وضعیت به سرعت در جهان حرفه ای به عنوان “استرس” نامیده می شود.

در مقابل، “اضطراب” پاسخ بدن به استرس است. بسیاری از مردم اضطراب را به عنوان احساس پریشانی، ناراحتی یا ترسی می دانند که فرد قبل از یک رویداد مهم احساس می کند. این آنها را هوشیار و هوشیار نگه می دارد.

این واکنش زمانی شروع می شود که فرد با یک تهدید فیزیکی یا عاطفی یا حتی یادآوری یک مشکل خاص مواجه می شود. در برخی شرایط، تجربه اضطراب می تواند برای بدن مفید باشد، اما در موارد دیگر می تواند در زندگی روزمره اختلال ایجاد کند.

امضا کردن

شباهت های زیادی بین علائم استرس و اضطراب وجود دارد. اگر فردی استرس بله، او می تواند موارد زیر را تجربه کند:

تنفس سریعتر و ضربان قلب، افکار آشفته، نوسانات خلقی، تحریک پذیری یا عصبانیت، ضعف عمومی، احساس تنهایی، حالت تهوع، سرگیجه، اسهال یا یبوست.

ترس همچنین با این علائم همراه است:

ضربان قلب سریع، تنفس سریع تر، احساس ناخوشی یا اضطراب، تعریق، اسهال یا یبوست، عصبی بودن، تنش و بی قراری.

چگونه می توان استرس را از اضطراب تشخیص داد؟

استرس و اضطراب هر دو از یک جنس هستند و طبیعی است که علائم مشابهی دارند و تشخیص آنها از یکدیگر دشوار است. برای تشخیص این دو، توجه داشته باشید که استرس معمولا کوتاه مدت است و در پاسخ به یک تهدید رخ می دهد. اضطراب می تواند طولانی مدت و مداوم باشد، اما گاهی اوقات به نظر می رسد که اضطراب دلیل خاصی ندارد و یک بیماری مزمن یک فرد است.

تفاوت استرس و اضطراب چیست؟/چگونه با این موقعیت ها کنار می آیید؟

سه راه برای کنترل استرس و اضطراب

1) در مورد نگرانی های خود صحبت کنید

صحبت کردن با اطرافیان یا یک مشاور در مورد نگرانی ها و مسائلی که باعث استرس و اضطراب شما می شود می تواند به شما کمک کند سطح استرس استاندارد خود را نسبت به آن موضوع خاص کاهش دهید.

۲) از عوامل استرس زا دوری کنید

با دوری از چیزها و مشکلاتی که شما را مضطرب و استرس می کند، می توانید این احساسات را کنترل کنید. به عنوان مثال، تماشای اخبار، استفاده مداوم از وسایل دیجیتال، الکل و کافئین زیاد می تواند استرس را افزایش دهد.

3) ورزش کنید

فعالیت بدنی می تواند به مقابله با موقعیت های استرس زا کمک کند. حرکات کششی، دویدن، پیاده روی طولانی و دوچرخه سواری تنها چند نمونه از ورزش هستند که می توانند استرس را کاهش دهند.

علائم هشدار دهنده ای که باید مراقب آنها بود عبارتند از:

سوء مصرف مواد مخدر یا الکل برای مقابله با استرس یا اضطراب، ترس های غیرمنطقی، تغییر در عادات خواب، عادات غذایی و عادات بهداشت شخصی، خلق افسرده، خودآزاری یا فکر کردن به آن، افکار خودکشی.

بیشتر بخوانید:

رژیم غذایی چگونه بر سلامت روان تأثیر می گذارد؟/غذاهای شیرین شما را افسرده می کند

تمرکز کافی نیست؟ این روش ها را امتحان کنید

انواع بی خوابی را بشناسید / 4 روش درمانی

آیا می خواهید ذهن سالمی داشته باشید؟ این روش را امتحان کنید

افراد دیابتی! این سم را از خودت دور کن

منبع: Medicalnewstoday

۴۷۲۳۲

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا