اخبار روز

تصاویر نفس گیر جدید از کیهان (+عکس)

تلسکوپ فضایی اقلیدس در روز پنجشنبه 23 مه (3 خرداد) تصاویر جدیدی از کیهان منتشر کرد، از جمله یک منطقه ستاره‌زایی بنفش و نارنجی و یک کهکشان مارپیچی شبیه کهکشان راه شیری.

این دومین مجموعه از تصاویر منتشر شده توسط آژانس فضایی اروپا از زمان پرتاب اقلیدس در سال گذشته است.

یکی این عکس های گرفته شده توسط تلسکوپ اقلیدس سحابی مسیه 78 را نشان می دهد. منطقه ای در صورت فلکی شکارچی، در فاصله 1300 سال نوری از زمین، جایی که ستارگان در آن متولد می شوند.

در مرکز این تصویر، ستارگانی که هنوز در حال شکل گیری هستند آبی به نظر می رسند. پس از میلیون ها سال و در طول دوره به اصطلاح “جنینی”، آنها در نهایت به عنوان یک ستاره کامل از ابرهای بنفش و نارنجی در پایین تصویر ظاهر می شوند.

بزرگ شدن بخشی از تصویر تلسکوپ اقلیدس از جهان

دکتر می گوید: «فقط اقلیدس می تواند کل این فرآیند را در یک نگاه ارائه کند. لورگیس.

این به این دلیل است که اقلیدس میدان دید بسیار بیشتری نسبت به تلسکوپ فضایی جیمز وب دارد.

رنه لوریج، دانشمند پروژه اقلیدس، درباره تصاویر جدید به خبرگزاری فرانسه گفت که “شخصاً از تصویر یک خوشه کهکشانی عظیم به نام آبل 2390 هیجان زده شده است.”

این خوشه که در فاصله 2.7 میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد، دارای بیش از 50000 کهکشان است. هر یک از این کهکشان ها، مانند کهکشان ما، می تواند شامل صدها میلیارد یا حتی تریلیون ها ستاره باشد.

جیسون رودز، ستاره شناس آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا، در یک کنفرانس خبری گفت: آبل 2390 به تنهایی جرمی حدود 10 تریلیون خورشید دارد.

خوشه کهکشانی آبل 2390ESA
خوشه کهکشانی هابیل

در تصویر منتشر شده توسط تلسکوپ اقلیدس، ردپایی از ماده تاریک دیده می شود که حضور نامرئی آن تنها با مشاهده انحراف نور توسط گرانش قابل تشخیص است. دکتر دکتر گفت: “ماده تاریک زیادی در این خوشه وجود دارد که به شدت نور برخی از کهکشان های پس زمینه را منعکس می کند.” رودز.

تصور می شود که ماده تاریک و انرژی تاریک 95 درصد از جهان را تشکیل می دهند، اما ما تقریباً هیچ چیز در مورد آنها نمی دانیم. اقلید در جولای سال گذشته برای درک ماهیت مرموز این ماده و انرژی تاریک به فضا پرتاب شد.

تصویر آبل 2390 نیز وجود ماده تاریک را به روش دیگری اثبات می کند، یعنی با کشف هاله ای از نور ضعیف از “ستارگان یتیم” در فضای بین خوشه های کهکشانی.

تصویر بازسازی شده از ماده تاریک در جهان
ماده تاریک

دانشمند فرانسوی ژان چارلز کویلندر به خبرگزاری فرانسه گفت که ستارگانی که از کهکشان ها به بیرون پرتاب می شوند “نوعی ابر ایجاد می کنند که کل خوشه کهکشانی را می پوشاند.”

ستاره شناسان معتقدند این پدیده عجیب وجود ماده تاریک بین کهکشان ها را نشان می دهد.

در تصویر دیگری که اقلیدس گرفته است، کهکشان مارپیچی NGC 6744 که بسیار شبیه کهکشان راه شیری است، در پس زمینه ای از ستارگان درخشان ظاهر می شود.

کهکشان NGC 6744
کهکشان NGC 6744

کارشناسان می گویند که تصاویر ثبت شده تنها نشانه غیرمستقیم وجود ماده تاریک است و هنوز برای صحبت در مورد انرژی تاریک زود است.

تلسکوپ اقلیدس که با قیمت 1.4 میلیارد یورو ساخته شده است، 7 متر ارتفاع و 1.2 متر عرض دارد و می تواند جهان را در نور مرئی و فروسرخ رصد کند.

منطقه تشکیل ستاره بنفش و نارنجی

زادگاه ستاره ها

ستاره شناسان امیدوارند با رصد میلیاردها کهکشان در فاصله 10 میلیارد سال نوری از زمین، از تلسکوپ اقلیدس برای ترسیم بزرگترین نقشه سه بعدی کیهان استفاده کنند.

در ماه مارس سال جاری، لایه نازکی از یخ دید تلسکوپ اقلیدس را پنهان کرد و دانشمندان روی زمین را مجبور به گرم کردن آن کرد. یکی یخ های آینه های تلسکوپ را آب کنید.

اما مهندسان می‌گویند نشانه‌هایی وجود دارد که یخ‌ها عقب‌نشینی می‌کنند و تیم کنترل زمینی قصد دارد بررسی کند که در مورد آن چه باید کرد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا