دانستنی ها

تزریق اجباری واکسن روتاویروس و پنوموکوک در کشور

حسین فرشیدی در نشست خبری هفته سلامت روز شنبه (1 تا 7 اردیبهشت ماه) در این ستاد که در محل ستاد برگزار شد، از تزریق واکسن هپاتیت C خبر داد و ادامه داد: هم اکنون واکسن روتا ویروس و پنوموکوک در کشور در حال تزریق است و تزریق واکسن هپاتیت C امسال در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایرنا، وی گفت: بهداشت، معاونت وزارت بهداشت است که بیشترین فشار را دارد، کمتر به آن اهمیت داده می شود و باید در اولویت قرار گیرد.

فرشیدی ادامه داد: در سال های گذشته توجه به سلامت روان کمتر مورد توجه قرار می گرفت اما امروزه بسیاری از بیماری ها و اختلالات روانی به ویژه در جوانان در حال ظهور است و ایجاد و افزایش مراکز روانشناسی در برنامه ها باید در اولویت قرار گیرد.

به گفته معاون بهداشت رئیس جمهور، امسال طرح سلامت و سلامت روان خانواده محور با همکاری سایر نهادها اجرا می شود.

فرشیدی افزود: جوانان جمعیتی نیز یکی از برنامه های ویژه وزارت بهداشت است و شاهد افزایش جمعیت هستیم، فرهنگ سازی در این حوزه مهم ترین کار، کاهش سقط های ناآگاهانه و ارائه مشاوره های موثر، انجام تمهیدات لازم برای مراکز ناباروری، ساده سازی قوانین و دارو برای ارتقای جوانان به جمعیت ضروری است که سال ها آموزش رایگان باشد.

فرشیدی گفت: ورزش، تغذیه و کاهش استرس زنجیره های به هم پیوسته ای هستند و از بروز بیماری های غیرواگیر جلوگیری می کنند.

وی گفت: کمپین ملی سلامت 2 نیز در سال جاری در حال طراحی است و به زودی غربالگری ها آغاز می شود. یکی سرطان ها از طریق رسانه ها اعلام می شود.

فرشیدی در ادامه سخنان خود به تجمیع آزمایشگاه های کوچک اشاره کرد و گفت: تقویت آزمایشگاه ها در سال جاری از برنامه های وزارت بهداشت است و اتصال این مراکز دولتی و خصوصی به سامانه های وزارت بهداشت تحول مهمی است. بر اساس نیاز افراد، آزمایش هایی برای کنترل بیماری هایی مانند دیابت دنبال می شود.

وی با اشاره به اینکه ارتقای سواد سلامت عشایر از دیگر برنامه های سالانه است، گفت: برنامه امسال با اولویت بهداشت دهان و دندان همانطور که باید یک جهادگر انجام دهد و آموزش و اطلاع رسانی برای عشایر انجام می شود. به نوعی در این منطقه.

فرشیدی در خصوص دخانیات نیز گفت: امروز مجلس در کنار وزارت بهداشت است و طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، ایران بهترین وضعیت را در کاهش مصرف دخانیات در منطقه دارد.

کارخانجات دخانیات که هدفشان فقط پول و سود است، جوانان و زنان را هدف قرار می دهد و از طریق تبلیغات اتفاقاتی می افتد که این دو گروه را در معرض خطر قرار می دهد.

معاون وزیر بهداشت گفت: در اجرای طرح کنترل دخانیات همچنان مشکل داریم و از آنجایی که 2 درصد زنان سیگاری هستند هدف شرکت های دخانیات قرار می گیرند و باید مالیات ها افزایش یابد.

وی در ادامه سخنان خود بر افزایش مالیات دخانیات تاکید کرد: به عنوان مثال در انگلستان قانونی برای افزایش مالیات بر سیگار تصویب شد اما در کشور ما مالیات کمتر است و باید برای افزایش آن چاره ای جدی اندیشید.

برای جلوگیری از خودکشی باید توانایی های پزشکان سنجیده شود

فرشیدی در خصوص بحث خودکشی در بین پزشکان ادامه داد: برای اینکه افراد در رشته های پزشکی وجود داشته باشند باید توانایی های آنها سنجیده شود، مثلا فردی که می خواهد دستیار قلب باشد باید شرایط سخت کاری و روحی این شغل را بپذیرد. موارد خودکشی در این دسته کمتر است.

ایران هشتمین کشور مهاجرت پرستاران است

وی با اشاره به مهاجرت پرستاران گفت: ایران هشتمین کشور از نظر مهاجرت پرستاران است، دولت باید برای ماندگاری پزشکان و پرستاران در حوزه اقتصادی به اتفاقاتی که در کشورمان می افتد توجه بیشتری داشته باشد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا