اخبار روز

شخم زدن ته خلیج فارس با ترال باعث نابودی آبزیان شد!/جزئیات

قایق‌ها و لنج‌ها با مجوز شیلات، با استفاده از ابزار ترال، به صید میگو می‌پردازند و کف خلیج فارس را شخم می‌زنند. با این حال، این شیوه صید باعث نابودی نسل بسیاری از آبزیان شده است.

به گزارش پی ام آپ به نقل از مشرق، سعید رضایی: زندگی مردم استان بوشهر به واسطه خلیج فارس از دیرباز با دریا گره خورده است و بسیاری از مردم این سرزمین از طریق فعالیت های دریایی به ویژه تجارت و ماهیگیری امرار معاش می کنند.

دریا مصداق بارز برکت برای ساکنان این دیار است و از گذشته های دور تاکنون بسیاری از ساحل نشینان برای برداشت نعمت و صید ماهی و میگو به دریا می روند و از این طریق هزینه های خود را تامین می کنند.

در گذشته ماهیگیری به صورت سنتی با استفاده از ابزارهای رایج انجام می شد، اما امروزه ابزارهای جدید زیادی برای ماهیگیری ساخته شده است و بسیاری از ماهیگیران به دریا می روند و با این ابزار ماهیگیری می کنند.

این ابزار و وسایل اگرچه میزان صید را افزایش می دهد، اما گاهی باعث می شود که برخی از آبزیان غیرقابل خوردن در تور ماهیگیران گیر بیفتند و این خود عاملی برای نابودی ذخایر دریایی است.

صید ترال روشی مخرب است که همه موجودات زنده و آب بستر دریا را مانند جاروبرقی از بین می برد و تمام ماهی های ماکول و غیر ماکول را در تور ماهیگیران به دام می اندازد.

یکی از عوامل تخریب منابع دریایی خلیج فارس صید ترال است که اگرچه اثرات مخربی بر روی آبزیان دارد اما در یک فصل از سال رها می شود و صیادان به صورت قانونی بستر دریا را برای صید میگو شخم می زنند.

صید ترال روشی مخرب است که تمامی موجودات زنده و آبزی بستر دریا را مانند جاروبرقی از بین می برد و تمامی ماهی های خوراکی و غیر خوراکی را در تور ماهیگیران به دام می اندازد و منجر به از بین رفتن بسیاری از ذخایر می شود.

در صید ترال یا کف روب، تور ماهیگیری قیفی شکل بزرگی است که از دو طرف به تخته هایی متصل است و معمولاً به دنبال شناور در امتداد بستر دریا کشیده می شود.

ترال ماهی ها را از کف دریا قیف می کند در حالی که بیشتر ماهی های صید شده در این تور یا غیرقابل خوردن هستند یا ماهی های نابالغ و کوچکی هستند که باید دور انداخته شوند.

ماهی های کوچک و نابالغ صید شده در ترال اغلب استفاده نشده و دور انداخته می شوند، اما در چرخه غذایی آبزی هستند.

در بسیاری از کشورهای پیشرفته چند دهه است که صید ترال کاملاً ممنوع بوده است، اما در کشور ما در دوره رهاسازی میگو، قایق ها و لنج ها با مجوز صید به مدت 30 تا 45 روز در بستر دریا تردد می کنند.

نابودی گونه های آبزی

یکی از فعالان حوزه ماهیگیری در گفتگو با خبرنگار پی ام آپ وی بیان کرد: متولی حفظ ذخایر صیادی دریایی است که باید نظارت بهتر و بیشتری در زمینه حفاظت از گونه های مختلف آبزی داشته باشد.

محمد زنده بودی افزود: سال هاست که از طریق صید امرار معاش می کنیم اما سال به سال صید سخت تر شده و میزان صید ما در دریا کمتر می شود.

وی صید ترال را یکی از مخرب ترین انواع صید عنوان کرد و ادامه داد: برخی از صیادان نه تنها در فصل میگو بلکه در سایر روزهای سال نیز صید ترال را انجام می دهند و در نتیجه آبزیان از بین می روند.

این صیاد بوشهری با انتقاد از غارت ذخایر دریایی خواستار تلاش مسئولان برای حفاظت از ذخایر دریایی خلیج فارس شد و تصریح کرد: این آبزیان تنها متعلق به این نسل نیست و باید برای نسل های آینده نیز حفظ شود.

یکی از فعالان محیط زیست استان بوشهر نیز با این خبرنگار صحبت کرد. مهر وی اعلام کرد: اگر بخواهیم دریا را حفظ کنیم و از نابودی منابع آبزی پرهیز کنیم، بازنگری در روش های صید ضروری است.

محمد احمدنیا با اشاره به اینکه روش هایی مانند صید ترال منجر به نابودی منابع دریایی می شود خاطرنشان کرد: در این روش صید همه آبزیان در تور گیر می افتند در حالی که برخی از آنها غیرقابل خوردن هستند و غذای برخی دیگر محسوب می شوند.

وی بر لزوم ممنوعیت صید ترال در تمام روزهای سال تاکید کرد و ادامه داد: صیادان نقش مهمی در حفاظت از نسل آبزی خواهند داشت و باید برای حفظ ذخایر دریایی کمپین هایی انجام شود.

صید ترال با مجوز شیلات

مدیرکل شیلات استان بوشهر درباره صید ترال در استان بوشهر نیز گفت: صید ترال انواع مختلفی دارد و به سه دسته ترال ترال کف، ترال میان آبی و ترال سطح تقسیم می شود.

صید یک فصل را برای صید میگو تعیین می کند و اجازه استفاده از این روش را برای صید میگو به مدت 30 تا 45 روز می دهد.

 امینی افزود: در بین این سه دسته، «ترال کف» با توجه به ویژگی هایی که دارد بیشترین آسیب را به ذخایر و بستر دریا وارد می کند.

وی ادامه داد: صید میگو باید در طول سال و از اواسط ماه فصلی را به صید میگو اختصاص دهد. مرداد به مدت 30 تا 45 روز از این روش برای صید میگو استفاده کنید.

امینی با قدردانی از صیادان قانونمند ادامه داد: در سال های اخیر برخی صیادان غیرمجاز با استفاده از روش های مخرب صید ترال کف در تمام طول سال آسیب جدی به منابع ارزشمند خلیج فارس وارد کرده اند.

مشکلات صید پرساین

امینی درباره روش صید پرسین نیز توضیحاتی ارائه کرد و افزود: در سال های اخیر 14 پروانه صید با روش صید پرساین در منطقه کنگان و عسلویه برای بهره برداری از ذخایر ارزشمند ساردین و با توجه به تعداد ذخایر موجود صادر شده است. در این منطقه عده ای بدون مجوز ماهیگیری به استفاده از این روش روی آوردند.

امینی تصریح کرد: استفاده از این روش فقط برای این 14 قایق صیادی است که مجوز صید ساردین را دارند و آن هم در زمان و نوع مشخص ساردین و هر اقدامی غیر از آن تخلف محسوب می شود.

مبارزه با صید غیرمجاز

دادستان عمومی و انقلاب بوشهر رسیدگی به صید غیرمجاز در استان بوشهر را مهم برشمرد و تصریح کرد: بدون شک دستگاه قضایی استان صدای و مدافع شیلات استان بوده و حمایت های لازم را برای تحقق اهداف عالیه این دستگاه اجرایی انجام خواهد داد.

عمار شهنیایی تاکید کرد: قوه قضاییه برای حفظ ذخایر آبزیان و همچنین پیشگیری و مبارزه با صید غیرمجاز با تمام توان از شیلات حمایت می کند.

امید است با عزم جدی مسئولان و با رسیدگی جدی به روش های صید غیرمجاز در خلیج فارس، اقداماتی برای جایگزینی صید ترال با روش های جدید صید کم خطر برای آبزیان انجام شود.

منبع سایت مهر


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا