اخبار روز

تب کریمه کنگو به کشور آمد!/60مورد ابتلا به تب کریمه کنگو و 3 مورد مرگ!/جزئیات

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های واگیر حیوانی-انسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 60 مورد ابتلا به تب کریمه کنگو و 3 مورد مرگ ناشی از این بیماری در کشور گزارش شده است.

محمدرضا شیرزادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که در سال 1387 در کشور تشخیص داده شد، البته این بیماری از سال‌های دورتر نیز وجود داشت و از طریق ذبح دام، قطعه قطعه کردن لاشه دام، تماس با خون تازه حیوانات مبتلا و گزش کنه از بیماری‌های خطرناک قابل انتقال به انسان محسوب می‌شد.

وی تصریح کرد: احتمال سرایت تب کریمه کنگو به انسان در هنگام ذبح یا پس از ذبح دام آلوده از طریق تماس با پوست یا لاشه حیوان و ورود مکرر ویروس این بیماری به بدن وجود دارد و ورود ویروس این بیماری به بدن در کمتر از ۲ هفته، سه تا پنج روز شایع است به همین دلیل ضرورت دارد با توجه به شیوع تب کریمه کنگو، ذبح دام در کشتارگاه انجام شود و تا ۲۴ ساعت گوشت و لاشه دام در یخچال نگهداری شود.

شیرزادی تصریح کرد: این بیماری با تب ناگهانی شروع می شود، سردرد و بدن درد از دیگر علائم آن است و سپس خونریزی از بینی، ادرار و زیر پوست و حتی ممکن است خونریزی گوارشی نیز وجود داشته باشد.

به گفته رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مردم روستایی در هنگام ذبح دام رعایت اصول بهداشتی را رعایت کنند و پزشکان نیز باید توجه داشته باشند که اگر بیماری با علایم بدن درد و سردرد مراجعه کرد به فکر تب خونریزی کریمه کنگو نیز باشند.

شیرزادی تاکید کرد: مردم از خرید گوشت‌های بدون مهر دامپزشکی خودداری کنند و افرادی که با خون، ترشحات بدن یا بافت های عفونی بیماران در تماس بوده اند باید به طور مرتب تحت نظر باشند و دمای بدن آنها را روزانه چک کنند. در صورت بروز علائم بالینی، باید اقدامات درمانی لازم را انجام داد

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: گوشت و لاشه دام پس از ۲۴ ساعت نگهداری در یخچال باید با پوشیدن دستکش قطعه قطعه، شست‌وشو و بسته بندی شود همچنین گوشت و جگر پس از پخت کامل مصرف شود.

شیرزادی ادامه داد: این بیماری با رعایت اصول بهداشتی شامل حذف کنه ناقل بیماری از طریق سمپاشی و حمام دادن دام‌ها، سمپاشی و ضدعفونی اماکن دامی طبق نظر دامپزشکی، خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام، خودداری از کشتار دام در محل‌های غیرمجاز، تهیه گوشت مورد نیاز از محل های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی، نگهداری گوشت تازه دام به صورت کامل به مدت ۲۴ ساعت و پرهیز از خوردن جگر خام و نیم پخته قابل کنترل است.

وی بیان کرد: مردم باید گوشت را از مراکز معتبر زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور تهیه کنند و با مهر سازمان دامپزشکی کشور از سلامت بالای گوشت اطمینان حاصل کنند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا