اخبار روز

تاریخچه قانون عوامل خارجی در گرجستان/ تقابل غرب با تفلیس؟

به گزارش بازتاب آنلاین، واشنگتن در واکنش به تصویب قانون «عوامل خارجی» از سوی گرجستان در تلاش است مجموعه ای از محدودیت ها را برای مقامات آن کشور اعمال کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: در پاسخ به این اقدامات، وزارت امور خارجه آمریکا در حال اجرای سیاست محدودیت روادید جدید برای گرجستان است که بر روی افراد مسئول یا همدست در این روند تضعیف دموکراسی اعمال می شود اعضای خانواده اش

پیشتر جیمز اوبراین، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا گفته بود که در صورت اجرایی شدن این لایحه، آمریکا می تواند گرجستان را تحریم کند. او همچنین گفت که ایالات متحده می تواند در حدود 390 میلیون دلار کمکی که قصد دارد برای گرجستان هزینه کند، تجدید نظر کند.

بر اساس قانون کارگزاران خارجی، سازمان های غیردولتی و رسانه های خبری که بیش از 20 درصد بودجه خود را از خارج از گرجستان دریافت می کنند باید به عنوان نماینده خارجی ثبت شوند.

بسیاری استدلال می کنند که قانون «عوامل خارجی» مانع از عضویت احتمالی گرجستان در اتحادیه اروپا خواهد شد. به همین دلیل، سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهور گرجستان، لایحه تصویب شده توسط پارلمان آن کشور را وتو کرد. او معتقد است که دخالت در آزادی نهادهای مدنی و رسانه ها می تواند گرجستان را در شرایط سختی قرار دهد و آزادی را در این کشور محدود کند.

قانون عوامل خارجی چیست؟

قانون نمایندگان خارجی، گروه‌های غیردولتی و شرکت‌های رسانه‌ای را که بیش از ۲۰ درصد بودجه خود را از منابع خارجی دریافت می‌کنند، ملزم می‌کند تا به عنوان سازمان‌های حامی منافع قدرت‌های خارجی ثبت نام کنند و صورت‌های مالی فعالیت‌های خود را به دولت ارائه کنند. این قانون به وزارت دادگستری گرجستان اختیارات گسترده ای برای نظارت بر رعایت قانون می دهد. تخلفات با جریمه بیش از 9300 دلار مجازات می شوند.

اعتراضات توده ای

مقامات دولتی و قانونگذاران حزب حاکم بر این باورند که این قانون با شفاف‌تر کردن سازمان‌های غیردولتی که نقش محوری در زندگی سیاسی به شدت قطبی گرجستان داشته‌اند، حاکمیت کشور را تقویت خواهد کرد. آقای کوباخیدزه، نخست وزیر گرجستان که اخیراً منصوب شده است، برخلاف رئیس جمهور گرجستان از این قانون حمایت می کند. وی فعالان مخالف این لایحه را افراد متکبر و نادانی معرفی کرد که با شستشوی مغزی فکر کرده اند این لایحه ربطی به روسیه دارد. کوباخیدزه در یک پست فیسبوکی گفت: “یک فرد با اعتماد به نفس بدون دانش و هوش از یک تانک روسی بدتر است.”

اما معترضان این قانون را به عنوان تلاشی پنهان برای تبدیل گرجستان به یک کشور طرفدار روسیه محکوم کردند. به گفته معترضان، این طرح نشان می دهد که گرجستان به سمت استبداد حرکت می کند و امیدهای این کشور برای عضویت در اتحادیه اروپا را کاهش می دهد.

معترضان این لایحه را “قانون روسیه” خواندند و استدلال کردند که این لایحه مشابه اقدامات مشابه در روسیه است. قانون “عوامل خارجی” روسیه که در سال 2012 تصویب شد، توسط دولت روسیه نیز به عنوان یک اقدام آموزشی معرفی شد، اما به سرعت به ابزاری وحشیانه برای ساکت کردن و انگ زدن به گروه ها و سازمان های رسانه ای ضد کرملین تبدیل شد.

ماه گذشته هزاران نفر در تفلیس و دیگر شهرهای گرجستان به این قانون اعتراض کردند و در اعتراض به خیابان ها ریختند. با بزرگتر شدن جمعیت، پلیس شروع به استفاده از تاکتیک های خشونت آمیز برای متفرق کردن آنها کرد. پلیس ضد شورش گرجستان از گاز اشک آور و ماشین های آب پاش استفاده کرد. برخی از معترضان، از جمله تد جوناس، یک وکیل گرجی-آمریکایی که از اوایل دهه 1990 در این کشور زندگی می کند، در درگیری های خشونت آمیز مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. آقای جوناس در یک پست فیس بوک گفت: “آنها مرا حدود 30 متر به پایین پیاده رو کشیدند، تمام مدت با مشت و لگد به من زدند.” من در نهایت با بینی خونی و کبودی ناشی از ضربات لگد یا مشت روی سر، فک، کاسه چشم راست و قسمتی از سمت چپم مواجه شدم.

چرا گرجستان به روسیه نزدیک شد؟

غرب در سال های اخیر نفوذ گسترده ای بر گرجستان داشته است. کشورهای غربی از یک سو سعی در ترویج آرمان های غربی از جمله دموکراسی و لیبرالیسم در بین مردم گرجستان داشتند، اما از سوی دیگر با تمام قوا سعی در جلب نظر حزب حاکم داشتند. دسامبر گذشته، اتحادیه اروپا به گرجستان وضعیت نامزدی اعطا کرد، اقدامی که به طور گسترده به عنوان تلاشی برای جلوگیری از سقوط این کشور در مدار کرملین تلقی می شود.

اما از زمان تهاجم مسکو به اوکراین، که بسیاری از کشورهای شوروی سابق را مجبور به انتخاب طرف‌ها کرد، ایجاد تعادل دشوارتر شده است. این تهاجم همچنین فرصت سودآوری را برای گرجستان و برخی کشورهای دیگر برای تجارت با روسیه فراهم کرد که به دلیل تحریم های غرب محدود شد و این کشورها را به روسیه نزدیک کرد.

در گرجستان، “رویای گرجستان” به این معنی است که حزب حاکم در آن کشور فکر می کند که تمرکز غرب در حال حاضر فقط روی اوکراین و جنگ غزه است و تمرکز آنها بر گرجستان ضعیف شده است، به طوری که هزینه هایی را که باید برای آن بپردازند. رضایت به این موضوع بیشتر است. قانون نباید خیلی بالا باشد.

311311

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا