اخبار روز سینما

به بهانه جدی گرفتن ساخت سریال «بامد خمار» که دومین سریال اقتباسی از نرگس آبیار است. آبیاری را به روشی جدید و چشمگیر انجام دهید

نرگس آبیار فیلمساز قابل اعتمادی است که اکنون در مرحله جدیدی از کار خود قرار دارد.خودش شروع کرد. ساخت دو سریال اقتباسی بر اساس دو رمان معروف «سوشون» و «بامداد خمار» نشان از این مشکل دارد. جالب اینجاست که هر دو اثر محبوب و پرفروش هستند. یکی توجه طبقه نخبگان و دیگری از مردم عادی.

به گزارش بازتاب آنلاین، وجه مشترک رمان های «سوشون» و «بامداد خمار» هویت ملی است که هر کدام به زبان خود این پرسش را مطرح می کنند. بنابراین فعلاً دو نکته را باید به داستان نرگس آبیار نسبت داد: تلاش برای سازگاری و مبارزه برای هویت ملی. «بامداد خمار» با سرمایه گذاری کارت گردشگری پارس تکمیل می شود یکی محصولات پلتفرم جدید شیدا باید در دسترس مخاطبان قرار گیرد.

نرگس آبیار با ساخت فیلم «شیار 143» جایگاه خود را در سینمای ایران تثبیت کرد.

جای نرگس آبیار | نرگس آبیار پیش از ساخت یک فیلم داستانی در وادی ادبیات قدم زد و 31 عنوان کتاب در حوزه داستان و ادبیات دارد. بعدها فیلم کوتاه و مستند ساخت و سپس وارد عرصه سینمای حرفه ای شد. این اتفاق در سال 1991 با فیلم متفاوت «اشیا از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیک تر هستند» رخ داد. آبیار در گام دوم با «شیار 143» پرش ارتفاع انجام داد. تمجید منتقدان و اهالی رسانه همراه با اعطای سه سیمرغ به هیئت داوران، بهترین بازیگر زن و بهترین فیلم از نگاه مخاطبان در جشنواره فجر، موید کیفیت این اثر است. فیلم بعدی او «نفس» نیز در جشنواره فجر خوش درخشید. اتفاق خاص تر اجرای «شبی که ماه کامل شد» آبیار است که توانست 6 سیمرغ بگیرد. آخرین اثر او «ابلق» نیز در جشنواره فجر عنوان بهترین فیلم را از تماشاگران دریافت کرد. همچنین آبیار پس از فیلمبرداری فیلم «نفس» که به عضویت رسمی او در آکادمی اسکار انجامید، حضور پر رنگی در عرصه بین‌الملل دارد و آثارش مورد توجه مردم و جشنواره‌های بین‌المللی قرار می‌گیرد.

مشتاقانه منتظر سوشون هستم بازخوانی کارنامه آبیار گفتمانی است تا بفهمیم چرا حضور او پشت دوربین «بامد خمار» ارزشمند است. به تازگی سریال «سوشون» بر اساس رمان بلند سیمین دانشور ساخته شده است که به زودی پخش می شود. امروزه وقتی صحبت از هزینه تولید «سوواشون» می شود، برخی معتقدند پروژه های بزرگ نیاز به تامین مالی ویژه دارند. بحث این است که حتی سریال های تلویزیونی بی کیفیت برای تعداد بالا تولید می شود. بنابراین هزینه سریال داخلی «سوشون» زیاد نیست و ریشه این حواشی را به خطر انداختن جایگاه تلویزیون با تولید آثار پرمخاطبی مانند «سوشون» تعبیر می کنند.

نرگس آبیار به رمان روی آورد
نرگس آبیار در کنار بابنوش طباطبایی و ترلان پروانه در نمایی از سریال سوشون

سرمایه گذار و پلتفرم | حساسیت رسانه ها نسبت به فعالیت های موازی نهادهای مختلف مهم و ضروری است. اما برخی پیش داوری ها و ایرادات بی اساس مشکوک و فاقد دید جامع هستند. اول از همه خوب است که ساکنان برای تولید آثار هنری-فرهنگی سرمایه گذاری کنند. به شرایط و ضوابط. قبلاً هم همین نکته را نوشتیم که برخی بانک ها وارد عرصه سینما شدند. حالا نوبت به بانک گردشگری رسیده که «بامد خمار» یکی یکی از پروژه های اوست. البته ساخت محصولات هنری با استفاده از انباشت سرمایه و سود دریافتی از مردم مطلوب است. و چه بهتر که این همکاری با چهره سرشناسی مثل نرگس آبیار باشد. این را هم اضافه کنیم که بانک مذکور بزرگترین پروژه را دیده و بستر جدیدی به نام شیدا ایجاد کرده است.

رمان خماری صبح | از جمله رمان های پرطرفدار “خماری صبح” یکی کار خاصی است. این کتاب توسط فتانه حاج سید جوادی در سال 1353 به چاپ رسیده و هم اکنون تیراژ آن از مرز 300 هزار نسخه گذشته است و همچنان پرطرفدار است. حرف های روشنفکرانه! این را کنار بگذاریم و بپذیریم که «بامد خمار» در قالب یک داستان سرگرم کننده آموزشی و آموزشی است. صفحات رویدادهای روزنامه نگاری هنوز مملو از سرنوشت پسران و دخترانی است که تازه ازدواج کرده اند که هیجان نوجوانی آنها را رنج می دهد. بنابراین «بامداد خمار» در قالب سریالی بر اساس نیازهای روز، می تواند آموزشی و در عین حال سرگرم کننده باشد. همچنین پرداختن به تاریخ که مهمترین مؤلفه در عرصه هویت ملی است، در آثاری چون «سووشان» و «بامداد خمار» از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی یکی از چالش های کنونی نسل Z به دلیل فراموشی هویت ملی در درام است.

نرگس آبیار به رمان روی آورد
نرگس آبیار برای ساخت «بامداد خمار» چالش جدیدی را در عرصه کارگردانی تجربه می کند.

اقتباس، مخاطب و داستان های مختلف. | مدتی است که بحث اقتباس در روند تولید فیلم ها و سریال های ایرانی زیاد شده و از قضا نتیجه اکثر آنها خوب بوده است. این همان کاری است که کشورهای دارای صنعت فیلم بارها انجام می دهند و بازار را فتح می کنند. این نکته دیگری از اهمیت ساخت «بامداد خمار» است که فیلمنامه آن را محمد داودی تهیه کرده و حسن مصطفوی تهیه کنندگی آن را بر عهده دارد. همین امر در مورد “سوشون” نیز صدق می کند. طرف دیگر ماجرا، مخاطب است که بازیگر اصلی در مسیر تولید و گسترش پلتفرم ها به حساب می آید. در سال‌های اخیر، عموم مردم پلتفرم‌ها و محصولات خود را بهترین عنصر سرگرمی می‌دانند و طبیعی است که هر رویداد جدید با رنگ و طعمی متفاوت، آن را بیشتر و بیشتر به سلیقه خود نزدیک می‌کند. این انتظاری است که از شیدا، «بامد خمار»، «سوشون» و… می آید.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا