سبک زندگی

بهترین ورزش ممکن برای بدن چیست؟

غزال زیاری: کارشناسان معتقدند شنا را باید بهترین ورزش ممکن دانست. در حالی که بسیاری از مردم بر این باورند که دویدن، دوچرخه‌سواری و وزنه‌برداری فواید زیادی برای سلامتی دارند، افراد کمی از فواید شنای خوب مانند تقویت عضلات، کاهش التهاب و تقویت سلامت قلب، ریه و روان آگاه هستند.

به یاد داشته باشید که حرکت توده بدن در آب باعث فعال شدن بسیاری از سیستم های بدن می شود. در این مقاله به این موضوع می پردازیم که چرا جمعیت آمریکا بیش از 300 میلیون بار در سال شنا می کنند و چرا طبق داده های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، شنا چهارمین فعالیت تفریحی محبوب در این کشور است.

بررسی علمی فواید شنا

میچ لومکس، متخصص ریه و فیزیولوژیست ورزشی در دانشگاه پورتسموث در بریتانیا، توضیح می‌دهد: «شنا مزایای مهمی دارد، از جمله بهبود تناسب اندام قلبی عروقی و تنفسی، بهبود قدرت و استقامت عضلانی، بهبود توده بدون چربی، کاهش فیزیکی عضلات. فعالیت در حین فعالیت.” خطر آسیب تشدید شده و سلامت روان را بهبود می بخشد.

شنا نیز ورزشی است که افراد در هر سنی می توانند از آن بهره ببرند، حتی افراد دارای معلولیت جسمی. در این میان، فعالیت هایی مانند دویدن یا دوچرخه سواری می تواند برای این دسته از افراد سخت و طاقت فرسا باشد.

فواید شنا برای قلب

بدون شک مهم ترین فایده شنا این است که باعث سلامت قلب می شود. نتایج تحقیقات نشان می دهد که شنا باعث افزایش گردش خون و کارایی قلب و عروق و در نتیجه کاهش خطر حمله قلبی و سکته می شود.

هیروفومی تاناکا، که چندین مقاله در مورد شنا نوشته و آزمایشگاه تحقیقات پیری قلب و عروق در دانشگاه تگزاس را هدایت می کند، می گوید: «شنا یک فعالیت موزون و پویا برای کل بدن است که ضربان قلب را افزایش می دهد و به طور موثر فشار خون را کاهش می دهد. کاهش می دهد”.

تحقیقات نشان می دهد که شنا با کاهش سفتی رگ های خونی و کاهش سطح استرس اکسیداتیو و التهاب در بدن، فشار خون را کاهش می دهد. این تمرین همچنین بر رابطه بین سیستم قلبی عروقی و تنفسی شما تأثیر می گذارد. زیرا با افزایش ضربان قلب، ریه ها با شدت بیشتری کار می کنند تا نیازهای قلب را برطرف کنند.

شرلوک می‌گوید: «فشار هیدرواستاتیک و افزایش حجم خون مرکزی در شنا کردن در آب بر سیستم تنفسی فشار وارد می‌کند و تنفس را دشوارتر از روی زمین می‌کند.»

جان وایت، مدیر ارشد پزشکی WebMD می گوید: «این فرآیند ظرفیت ریه ها را افزایش می دهد و عضله قلب را تقویت می کند، بنابراین کارایی سیستم قلبی عروقی را بهبود می بخشد.

اثر مثبت بر روی هر ماهیچه در بدن

در عین حال، شنا نیز تأثیر فوق العاده ای بر سیستم اسکلتی عضلانی دارد. زیرا مقاومت (ویسکوزیته) و چگالی آب در برابر هر حرکت شنا، ماهیچه ها را قادر به استفاده و تقویت آنها می کند.

هدر ماسی، مدرس ارشد و دانشمند ورزش در دانشگاه پورتسموث، توضیح می‌دهد: «در شنا، از بسیاری از گروه‌های عضلانی اصلی در بدنتان استفاده می‌کنید تا خودتان را به جلو سوق دهید». به گفته وی، این ماهیچه ها شامل عضلات مرکزی، عضلات خم کننده ران، عضلات گردن، بازو، بازو و شانه، عضلات سینه و پشت، لگن و ساق پا و عضلات پا هستند.

شینا-2.jpg

وایت توضیح داد: “مقاومت در برابر آب یک راه منحصر به فرد برای تقویت عضلات بدون ایجاد ساییدگی است.”

کریستوفر تراورز، فیزیولوژیست ورزشی در کلینیک کلیولند در اوهایو نیز می‌گوید: داشتن ماهیچه‌های سفت‌تر و قوی‌تر بدون تعریق یک مزیت است.

تحقیقات نشان می دهد که شنا دامنه حرکتی را افزایش می دهد، درد مفاصل را کاهش می دهد، انعطاف پذیری و وضعیت بدن را بهبود می بخشد و روند پیری را کند می کند. همچنین به بیماران مبتلا به ام اس و آرتریت کمک می کند و در مدیریت قند خون مفید است.

شنا همچنین حساسیت به انسولین را افزایش می دهد و در عین حال جذب و استفاده گلوکز را از طریق مکانیسم های مستقل از انسولین تسهیل می کند.

شنا در افزایش متابولیسم افراد نیز مفید است و با این ورزش می توانید کالری زیادی بسوزانید. یک تجزیه و تحلیل بهداشت عمومی نشان می دهد که یک فرد 70 کیلوگرمی می تواند به طور متوسط ​​281 کالری در ساعت پیاده روی یا شنا با سرعت متوسط ​​بسوزاند، اما اگر با سرعت بالا شنا کند 704 کالری در ساعت و در این دوره پروانه آهسته 704 کالری در ساعت می سوزاند. شنا كردن. 774 کالری در ساعت می سوزاند. به این ترتیب فرد می تواند وزن خود را به خوبی مدیریت کند.

Shana-1.jpg

کنترل وزن با شنا

شنا در آب سرد خون اطراف هیپوتالاموس را خنک می کند که مسئول کنترل اشتها است و در نتیجه شناگران بیشتر از سایر ورزش ها بعد از شنا یک میان وعده سبک می خورند.

علاوه بر تاثیر آب سرد بر هیپوتالاموس، بدن در هنگام شنا برای حفظ دمای بدن در آب سرد سخت‌تر کار می‌کند و در نتیجه باعث افزایش گرسنگی می‌شود. با این حال، اگر برای کاهش وزن شنا می کنید، این چیزی است که می توانید در برابر آن مقاومت کنید.

وزن.jpg

مزایای اجتماعی و سلامتی

علاوه بر همه این مشکلات، شنا روی مغز و روابط نیز تأثیر می گذارد. تحقیقات نشان می دهد که حرکت در آب جریان خون را به مغز افزایش می دهد و ترشح سروتونین و هورمون های دوپامین را تضمین می کند، در حالی که شنا باعث بهبود اختلالات خلقی و حتی عملکرد حافظه می شود.

وایت توضیح داد: به دلیل ماهیت مراقبه ای تنفس ریتمیک و اثر آرامش بخش آب، شنا سطوح استرس و علائم اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد، حالات عاطفی منفی را بهبود می بخشد و حتی به برخی افراد کمک می کند تا با استرس و خواسته ها کنار بیایند. فعالیت بدنی، خواب بهتر.

به گفته آناستازیا، شنا نه تنها برای سلامت روان مفید است، بلکه راهی عالی برای ارتباط و تعامل با جامعه است و حتی می تواند روابط نزدیک را در خانه تقویت کند.

مطالعه ای که 200 شناگر را مورد بررسی قرار داد به این نتیجه رسید که شناگران عموماً زندگی جنسی فعال تر و رضایت بخشی دارند.

مزایا برای همه

جالب اینجاست که فواید قلبی عروقی، عصبی و اسکلتی عضلانی شنا به ورزشکاران جوان محدود نمی شود.

شرلوک می گوید: “شما می توانید در هر سنی شنا کنید، زیرا شناور بودن آب فشار روی مفاصل و بافت عضلانی را کاهش می دهد و ورزش را برای همه قابل دسترس می کند. همچنین افراد مبتلا به بیماری ها یا بیماری های عصبی، ارتوپدی، قلبی عروقی، تنفسی یا اسکلتی عضلانی.” کودکان می توانند به این ورزش روی بیاورند و از مزایای آن بهره مند شوند.

شانا.jpg

در عین حال، تراکم آب خطر سقوط را کاهش می دهد که در فعالیت هایی مانند دویدن یا ورزش های زمینی رایج است. در نتیجه، شنا و آب درمانی می تواند برای کمک به بهبود افرادی که از آسیب یا شرایط پزشکی خاص رنج می برند، استفاده شود و یک ورزش ایده آل برای افرادی که چاق یا دارای اضافه وزن هستند در نظر گرفته می شود.

چگونه شروع کنیم

برای یادگیری شنا، باید تکنیک های مناسب را یاد بگیرید و تمرین کنید. آناستازیا می گوید: «اگر شنا بلد نیستید، با پیوستن به یک برنامه شنا در یک باشگاه سلامت محلی یا استخر شروع کنید و در صورت لزوم یک مربی شنا بگیرید.

همچنین می توانید از برخی از امکانات موجود مانند کلاس های ایروبیک در آب استفاده کنید. حتی پیاده روی یا دویدن در آب گزینه خوبی برای مبتدیان است.

از آنجایی که شنا یک ورزش سخت است، باید روزهای استراحت را در برنامه تمرینی خود قرار دهید تا به عضلات خود فرصت استراحت و ریکاوری بدهید. شنا کردن باید لذت بخش باشد تا بتوانید برای مدت طولانی ادامه دهید.

منبع: جغرافیای ملی

۵۴۵۴

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا