اخبار روز سینما

با بهترین روش های جلوگیری از بارداری آشنا شوید

بهترین روش های جلوگیری از بارداری در یک رابطه که باید بدانید!

برخی از زنان در سنین باروری از انواع روش های پیشگیری از بارداری استفاده می کنند، اما نیمی از بارداری ها ناخواسته است. هنگام کمک به فرد در انتخاب روش پیشگیری از بارداری، چندین متغیر وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

بهترین راه های جلوگیری از بارداری چیست؟

شاید بسیاری از ما این تصور را داشته باشیم که به جز کاندوم و قرص های ضد بارداری، هیچ گزینه دیگری برای جلوگیری از بارداری وجود ندارد. اما چندین گزینه برای این منظور وجود دارد. تصمیم گیری اینکه کدام روش پیشگیری از بارداری برای شما مناسب است تا حد زیادی به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد.

بهترین راه های جلوگیری از بارداری چیست؟

عواملی که در انتخاب روش پیشگیری از بارداری باید در نظر گرفته شوند عبارتند از شرایط شخصی و سبک زندگی، ترجیحات شخصی، و همچنین عواملی مانند سن، سیگاری بودن یا نبودن شما، سابقه پزشکی خانوادگی و داروها.

بهترین روش های جلوگیری از بارداری در یک رابطه که باید بدانید!

انواع متداول روش های پیشگیری از بارداری عبارتند از: قرص های ترکیبی، ایمپلنت های ضد بارداری، قرص ها یا پچ های ضد بارداری و IUS. روش های دیگری نیز برای جلوگیری از بارداری وجود دارد، مانند بستن لوله های رحمی زنان که یک روش دائمی است.

بهترین راه های جلوگیری از بارداری چیست؟

لازم به یادآوری است که روش های ذکر شده از بیماری های مقاربتی جلوگیری نمی کند، بنابراین باید از سایر محافظ ها مانند کاندوم استفاده کرد. اگر مطمئن نیستید که کدام روش پیشگیری از بارداری برای شما بهترین است، برای راهنمایی در این مورد با پزشک خود مشورت کنید. در ادامه به معرفی مختصری از روش های پیشگیری از بارداری خواهیم پرداخت.

بهترین راه های جلوگیری از بارداری چیست؟

قرص های ضد بارداری ترکیبی

قرص های ضد بارداری یکی از روش های خوراکی پیشگیری از بارداری است که حاوی نسخه های مصنوعی هورمون های زنانه استروژن و پروژسترون است که به طور طبیعی در تخمدان های زنان تولید می شود. قرص های ضدبارداری زمانی که به درستی مصرف شوند بیش از 99 درصد در پیشگیری از بارداری موثر هستند. یکی از مزایای بزرگ قرص های ضد بارداری این است که در رابطه جنسی تداخل ندارند.

بهترین راه های جلوگیری از بارداری چیست؟

علاوه بر این، استفاده از قرص‌های ضد بارداری اغلب باعث منظم، سبک‌تر و کم‌درد بودن قاعدگی می‌شود و می‌تواند شدت علائم PMS را کاهش دهد. برخی از زنان ممکن است در ابتدا عوارض جانبی موقتی مانند سردرد، حالت تهوع، درد سینه و نوسانات خلقی را تجربه کنند. خونریزی غیرطبیعی رحم و لکه بینی نیز در چند ماه اول مصرف قرص های ضد بارداری شایع است. این قرص ها می توانند فشار خون شما را افزایش دهند، بنابراین بهتر است برای بررسی فشار خون به پزشک مراجعه کنید. معمولاً باید به مدت 21 روز هر روز یک قرص را در همان زمان مصرف کنید.

پس از آن، یک هفته استراحت دارید (در این مدت دیگر قرصی مصرف نمی کنید) که در طی آن پریود خواهید شد. برخی از قرص های ضد بارداری را باید با هم مصرف کنید و هیچ وقفه ای در برنامه شما وجود ندارد. یادآوری مصرف روزانه قرص ها یکی از ایرادات این روش است زیرا به راحتی فراموش می شود، به خصوص در ابتدا.

بهترین راه های جلوگیری از بارداری چیست؟

قرص های ضد بارداری پروژسترون

قرص‌های ضدبارداری پروژسترون نوع دیگری از روش‌های ضد بارداری خوراکی هستند، اما آنها فقط حاوی یک نسخه جعلی از هورمون زنانه پروژسترون هستند. اگر این قرص ها به درستی مصرف شوند بیش از 99 درصد موثر خواهند بود. قرص های ضد بارداری پروژسترون باید هر روز در ساعت معینی مصرف شوند. این قرص‌ها گاهی انتخاب کسانی است که نمی‌توانند از روش‌های ضدبارداری حاوی استروژن استفاده کنند، اما همچنان می‌خواهند از روش خوراکی استفاده کنند.

در برخی از زنان، مصرف این قرص‌ها می‌تواند باعث قطع قاعدگی، سبک‌تر یا نامنظم شدن قاعدگی یا افزایش تعداد دوره‌ها شود. برخی از زنان نیز با مصرف این قرص ها عوارضی مانند لک های پوستی و درد سینه را تجربه می کنند که معمولاً در عرض چند ماه از بین می روند.

بهترین راه های جلوگیری از بارداری چیست؟

ایمپلنت پیشگیری از بارداری

ایمپلنت ضد بارداری یک میله پلاستیکی کوچک و انعطاف پذیر است که پزشک یا پرستار آن را زیر پوست بازوی شما قرار می دهد. این ایمپلنت پروژسترون را در جریان خون ترشح می کند و بیش از 99 درصد موثر است. ایمپلنت ضد بارداری به مدت 3 سال از بارداری جلوگیری می کند و در رابطه جنسی تداخلی ایجاد نمی کند. این ایمپلنت ممکن است گزینه مناسبی برای کسانی باشد که نمی توانند از روش های پیشگیری از بارداری حاوی استروژن مانند قرص ها استفاده کنند.

ممکن است در چند ماه اول عوارض جانبی موقتی مانند سردرد، حالت تهوع، درد قفسه سینه و تغییرات خلقی را تجربه کنید. یک جراحی کوچک نیز برای گذاشتن و برداشتن ایمپلنت مورد نیاز است. معمولاً پس از برداشتن ایمپلنت، باروری به سرعت باز می گردد.

بهترین راه های جلوگیری از بارداری چیست؟

قرص ضد بارداری

قرص ضد بارداری بسته به نوع آن بین 8 تا 13 هفته موثر است. اگرچه برای تزریق قرص باید به طور مرتب به پزشک مراجعه کنید، اما برخلاف قرص های بارداری، لازم نیست هر روز مصرف آن را به خاطر بسپارید. قرص ضد بارداری با ترشح هورمون پروژسترون در جریان خون از بارداری جلوگیری می کند و بیش از 99 درصد موثر است. قرص های ضد بارداری برای کسانی که نمی توانند از روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنند که حاوی استروژن و سایر داروها روی شما تاثیری ندارد، گزینه مناسبی است.

با این حال، با تزریق قرص ضد بارداری، ممکن است پریود شما تغییر کند و نامنظم، سنگین‌تر، کوتاه‌تر یا سبک‌تر شود یا به طور کلی متوقف شود. و این وضعیت می تواند تا چند ماه پس از ترک تزریق ادامه یابد. اگر تصمیم به توقف تزریق دارید، ممکن است تا یک سال طول بکشد تا پریود شما به حالت عادی بازگردد و باروری خود را به دست آورید. بنابراین اگر بعد از قطع تزریق قصد بچه دار شدن دارید باید این نکته را مد نظر قرار دهید.

بهترین راه های جلوگیری از بارداری چیست؟

چسب ضد بارداری

چسب ضدبارداری یک چسب کوچک است که با ترشح هورمون‌ها در بدن از طریق پوست از بارداری جلوگیری می‌کند. ماندگاری هر چسب یک هفته است. چسب را هر هفته به مدت 3 هفته عوض می کنید، سپس یک هفته استراحت دارید (در این مدت دیگر از چسب استفاده نمی کنید). پچ ضد بارداری بیش از 99 درصد موثر است، استفاده از آن بسیار آسان است و برخلاف قرص های ضدبارداری لازم نیست هر روز استفاده از آن را به خاطر بسپارید، فقط باید به یاد داشته باشید که هفته ای یک بار آن را عوض کنید. . با این حال، قرار گرفتن در معرض می تواند باعث حساسیت، خارش و سوزش پوست شود. برخی از داروها می توانند چسب های ضد بارداری را کم اثر کنند، بنابراین اگر دارویی مصرف می کنید که در مورد آن مطمئن نیستید، از پزشک خود کمک بخواهید.

بهترین راه های جلوگیری از بارداری چیست؟

iOS

IUS یک وسیله پلاستیکی کوچک به شکل T است که توسط پزشک یا پرستار وارد رحم می شود و با ترشح هورمون پروژسترون از بارداری جلوگیری می کند. پس از مصرف بسته به نوع آن تا 3 یا 5 سال موثر خواهد بود و یکی از موثرترین روش ها برای جلوگیری از بارداری محسوب می شود. IOS می‌تواند پریودها را سبک‌تر، کوتاه‌تر و کمتر دردناک‌تر کند و می‌تواند پس از اولین سال استفاده، پریود را به طور کامل متوقف کند.

برخی از زنان ممکن است پس از عمل IUS سردرد، جوش و درد سینه را تجربه کنند، اما این عوارض معمولا با گذشت زمان از بین می روند. یک جراحی کوچک نیز برای قرار دادن و برداشتن IUS مورد نیاز است.

بهترین راه های جلوگیری از بارداری چیست؟

روش های غیر هورمونی برای جلوگیری از بارداری

روش های غیر هورمونی نیز برای جلوگیری از بارداری وجود دارد که از جمله آنها می توان به آی یو دی های غیر هورمونی، کلاهک های دهانه رحم و دیافراگم های ضد بارداری و کاندوم اشاره کرد. برخی از زنان می توانند از این روش ها استفاده کنند زیرا عوارض هورمونی مانند آکنه، سردرد یا درد سینه ندارند و به طور کلی با خطرات یا عوارض جدی همراه نیستند. علاوه بر این، کاندوم از انتقال بیماری های مقاربتی جلوگیری می کند.

چرا نداشتن رابطه جنسی در هنگام انزال یک راه هوشمندانه برای جلوگیری از بارداری است

اگر نمی خواهید باردار شوید از روش قطع رابطه در هنگام انزال خودداری کنید. در این روش خطر بارداری وجود دارد. از آنجایی که اسپرم می تواند در ادرار نیز وجود داشته باشد، مایعی که قبل از انزال از آلت تناسلی مرد خارج می شود، هرگونه تماس بین دستگاه تناسلی زن و مرد خطر بارداری را به همراه دارد.

 

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا