دانستنی ها

بعدی خواص جادویی سیر

سیر یکی یکی از گیاهانی است که در طب سنتی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد و ادعا می شود فواید بسیاری برای سلامتی از جمله تقویت سیستم ایمنی دارد. یونانی ها، بابلی ها، رومی ها و چینی ها نیز از سیر به عنوان دارو استفاده می کردند.

به گزارش ایسنا، سیر حاوی ترکیباتی است که خواص دارویی قدرتمندی دارند، بسیار مغذی هستند و کالری بسیار کمی دارند. سیر ممکن است به محافظت در برابر بیماری ها از جمله سرماخوردگی کمک کند و ترکیبات فعال موجود در سیر ممکن است فشار خون را کاهش دهد. سیر سطح کلسترول را بهبود می بخشد و ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

سیر حاوی آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است به پیشگیری از بیماری آلزایمر و زوال عقل کمک کند. مکمل های سیر نیز ممکن است عملکرد ورزشی را بهبود بخشد. خوردن سیر می تواند به سم زدایی فلزات سنگین در بدن و بهبود سلامت استخوان ها کمک کند.

سیرکم منبع خوبی از منگنز، ویتامین B6 و همچنین حاوی کلسیم، مس، پتاسیم، فسفر، آهن و ویتامین B1 است. سیر به اشکال مختلف (خام، پخته و ترشی) مصرف می‌شود و همه شکل‌ها به دلیل اندازه‌شان سرشار از مواد مغذی هستند، از جمله ویتامین‌های B و آنتی‌اکسیدان‌های ضد سرطان، که می‌تواند طیف وسیعی از فواید سلامتی را به همراه داشته باشد. با این حال، ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد.

نتایج برخی مطالعات نشان می دهد که سیر ممکن است پاسخ ایمنی بدن را تقویت کند. یک مطالعه 12 هفته ای روی انسان نشان داد که مصرف روزانه مکمل سیر علائم سرماخوردگی را تا 63 درصد در مقایسه با دارونما کاهش می دهد. علاوه بر این، نتایج یک مطالعه دیگر نشان داد که دوزهای بالا (2.56 گرم در روز) عصاره سیر کهنه شده، روزهای بیماری ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا را تا 61 درصد کاهش می دهد. مطالعه سوم گفت که شواهد کافی نیست و داده های بیشتری مورد نیاز است.

بر اساس اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، نتایج چندین مطالعه انسانی نشان می دهد که سیر ممکن است تأثیر قابل توجهی بر فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا داشته باشد. در واقع، نتایج یک مطالعه نشان داد که 600 تا 1500 میلی گرم عصاره سیر کهنه شده به اندازه داروی فشار خون آتنولول در کاهش فشار خون در یک دوره 24 هفته ای موثر است. برای مشاهده این فواید، باید روزانه مقدار زیادی سیر (حدود چهار حبه) مصرف کنید.

خوردن سیر ممکن است سطح LDL یا کلسترول “بد” و کلسترول کل را کاهش دهد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های سیر می‌تواند LDL و کلسترول کل را در افرادی که سطح کلسترول بالایی دارند 10 تا 15 درصد کاهش دهد.

سیر ممکن است کلسترول را کاهش دهد و توجه زیادی به تأثیر مثبت بالقوه سیر بر سلامت قلب و عروق شده است. سیر خام نیز ممکن است از سرطان جلوگیری کند. موسسه تحقیقات سرطان آمریکا نشان می دهد که مصرف مقادیر زیاد سیر ممکن است خطر ابتلا به سرطان پانکراس، مری، پروستات و سینه را کاهش دهد. علاوه بر این، موسسه ملی سرطان می گوید تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که هر چه میزان سیر خام و پخته مصرف شده بیشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان معده و روده بزرگ کاهش می یابد.

نشان داده شده است که ترکیبات گوگرد موجود در سیر به محافظت در برابر آسیب اندام ناشی از سمیت فلزات سنگین در هنگام مصرف سیر در دوزهای بالا کمک می کند. مطالعه‌ای که کارکنان یک کارخانه باتری‌سازی خودرو را دنبال کرد که در طول کار خود به مدت چهار هفته در معرض سطوح بالای سرب قرار گرفتند، نشان داد که مصرف سیر باعث کاهش 19 درصدی سطح سرب خون می‌شود. همچنین علائم سمیت مانند سردرد و فشار خون بالا را کاهش داد. کارمندان سه دوز سیر در روز مصرف کردند که موثرتر از D-penicillamine در کاهش علائم بود.

یک قاشق غذاخوری سیر خام حاوی 20 گرم کالری، 5 گرم پروتئین، 2 گرم کربوهیدرات، صفر گرم سدیم و صفر گرم قند است.

برخی از افراد ممکن است واکنش های نامطلوبی به سیر یا سیر تخمیر شده داشته باشند. همچنین ممکن است با برخی داروها واکنش منفی نشان دهد. قبل از افزودن سیر به رژیم غذایی یا مصرف مکمل های سیر، به خصوص در دوزهای بالا، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

به گفته اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت، از آنجایی که سیر می تواند خون را رقیق کند، خوردن مقادیر زیاد سیر ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. همچنین ممکن است با سایر رقیق‌کننده‌های خون مانند سالیسیلات‌ها (آسپرین)، وارفارین (کومادین) و کلوپیدوگرل (پلاویکس) واکنش نشان دهد. سیر ممکن است با داروی ضد HIV ساکویناویر نیز تداخل داشته باشد.

در برخی افراد، سیستم ایمنی به اشتباه سیر را به عنوان یک تهدید درک می کند و باعث واکنش آلرژیک می شود. علائم آلرژی به سیر شامل التهاب پوست، کهیر، احتقان یا آبریزش بینی، خارش بینی، عطسه، خارش یا آبریزش چشم، تنگی نفس یا خس خس سینه، تهوع و استفراغ، گرفتگی معده و اسهال است. شدت علائم ممکن است متفاوت باشد.

افرادی که از داروهای ضد انعقاد استفاده می کنند باید با احتیاط از سیر استفاده کنند. علاوه بر این، افرادی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند باید از خوردن سیر 7 تا 10 روز قبل از عمل خودداری کنند. زیرا زمان خونریزی را طولانی می کند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا