دانستنی ها

بعدی بهترین حبوبات برای سلامتی

در ایران استفاده از حبوبات به عنوان غذای اصلی در بسیاری از غذاها مرسوم است و از حبوبات به مقدار زیاد در انواع آش مانند آش رشته، سوپ جو و آش عدس و همچنین عدس پلو استفاده می شود. ، سوپ لوبیا و تعدادی غذاهای سنتی دیگر. تطبیق پذیری حبوبات در غذاهای مختلف آنها را به منبعی حیاتی از مواد مغذی ضروری تبدیل می کند که به سلامت کلی کمک می کند. علاوه بر این، حبوبات نقش مهمی در کشاورزی پایدار دارند و از طریق تثبیت نیتروژن باعث افزایش حاصلخیزی خاک می شوند.

به گزارش همشهری آنلاین، حبوبات به عنوان یکی از اجزای اصلی یک رژیم غذایی سالم و دوستدار محیط زیست در ارتقای سلامت و تعادل بدنی موثر هستند. در این کلینیک به برخی از حبوبات پرطرفدار اشاره شده و میزان پروتئین آنها با یکدیگر مقایسه می شود.

نخود

نخود یک منبع غذایی غنی با محتوای پروتئین بالا است. یک فنجان نخود پخته شده حدود 15 گرم پروتئین دارد. به گفته متخصصان تغذیه، این عامل باعث می شود نخود منبع عالی پروتئین گیاهی باشد. مصرف نخود به روش های مختلف هم تنوع و هم طعم آن را افزایش می دهد. افزودن آنها به سوپ یا خورش نه تنها مصرف پروتئین را افزایش می دهد، بلکه بافت و طعم غذا را نیز بهبود می بخشد. در ایران از نخود به ویژه در آش نشده، شیل کلام کار آش، آبگوشت و آش دوغ استفاده می شود.

عدس

عدس یک نیروگاه غذایی با محتوای پروتئین قابل توجه است که آن را به بخشی ضروری از یک رژیم غذایی گیاهی تبدیل می کند. یک فنجان عدس پخته شده حدود 18 گرم پروتئین و همچنین فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین می کند. بهترین روش مصرف عدس استفاده از آن در غذاهای مختلف مانند عدس پلو، آش و کاسرول است. تطبیق پذیری عدس امکان پخت بی پایانی را فراهم می کند و یک وعده غذایی خوشمزه و سرشار از پروتئین را برای شما به ارمغان می آورد. توانایی عدس در جذب طعم ها، آن را به یک ماده اصلی در انواع غذاها تبدیل کرده است.

لوبیا سیاه

لوبیا سیاه محتوای پروتئین قابل توجهی دارد و یک فنجان لوبیا سیاه پخته شده حاوی تقریباً 15 گرم پروتئین است. از این حبوبات غنی از مواد مغذی در سوپ، خورش و حتی خورش سبزیجات لذت ببرید. طعم غنی و تطبیق پذیری آن ها، لوبیا سیاه را به ترکیبی خوشمزه و غنی از پروتئین برای انواع خلاقیت های آشپزی تبدیل می کند.

نخود

اگرچه نخود فرنگی به اندازه برخی حبوبات پروتئین بالایی ندارد، نخود سبز هنوز سرشار از پروتئین است و در هر فنجان پخته شده حدود 8 گرم پروتئین دارد. این نخود را به سالاد، سیب زمینی سرخ کرده یا به عنوان غذای جانبی اضافه کنید. طعم شیرین و تطبیق پذیری آن باعث می شود که این حبوبات یک افزودنی خوشمزه برای انواع دستور العمل ها باشد و در عین حال به دریافت پروتئین نیز کمک می کند.

لوبیاهای قرمز

لوبیا قرمز یک حبوبات غنی از پروتئین است که در هر فنجان پخته شده حدود 15 گرم پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می کند. از این حبوبات دلچسب در قورمه سبزی، غذای حبوبات و انواع سوپ و سالاد مخصوصاً در ایران استفاده می شود. بافت متراکم و توانایی جذب طعم ها این نوع لوبیا را به گزینه ای عالی برای انواع غذاها تبدیل کرده است. علاوه بر این، از لوبیا قرمز می توان برای تهیه همبرگرهای گیاهی استفاده کرد.

سویا

سویا به دلیل محتوای پروتئین استثنایی خود شناخته شده است و منبع کاملی از اسیدهای آمینه ضروری است. یک فنجان سویای پخته شده تقریباً 29 گرم پروتئین دارد. دانه های سویا را از طریق توفو، تمپه یا شیر سویا به رژیم غذایی خود اضافه کنید. در برخی موارد می توان از سویای گوشتی یا «سویا میت» نیز به جای گوشت چرخ کرده استفاده کرد یا با گوشت چرخ کرده برای پخت غذاهای مختلف گوشتی استفاده کرد. ترکیب دانه های سویا با مد فود نه تنها پروتئین، بلکه مواد مغذی ضروری را برای حمایت از یک رژیم غذایی کامل و مغذی فراهم می کند.

کدام یک پروتئین بیشتری دارد؟

در حالی که همه این حبوبات دارای محتوای پروتئین قابل توجهی هستند، دانه های سویا از نظر تراکم پروتئین در بین حبوبات دیگر برنده واضح هستند. سویا با داشتن تقریباً دو برابر بیشتر از سایر حبوبات، منبع جامعی از اسیدهای آمینه ضروری است. علاوه بر این، محصولات مبتنی بر سویا مانند توفو و تمپه گزینه‌های مختلفی را برای ترکیب سویا در غذاهای مختلف، از سرخ‌کرده گرفته تا سالاد و غیره، ارائه می‌دهند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا