دانستنی ها

بروز بیماری کبد چرب حتی در کودکان نیز در حال افزایش است

دکتر. محسن رجب نیا در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: کبد عضو بسیار مهمی در بدن است که مواد غذایی و داروهای مصرفی ما را سم زدایی، پاکسازی و تصفیه می کند و محل اصلی تولید پروتئین در بدن است. هر گونه آسیب به کبد باعث تجمع سموم در بدن می شود، از طرفی تولید پروتئین در بدن کاهش می یابد و در نتیجه آسیب ناشی از کمبود پروتئین و تجمع سم در بدن به وجود می آید.

به گزارش ایسنا، رجب نیا افزود: پیش از این بیشترین آسیب کبدی ناشی از هپاتیت ویروسی یعنی هپاتیت B و هپاتیت C بود. خوشبختانه امروزه به لطف توانایی درمان هپاتیت C با دارو و پیشگیری از هپاتیت B با روش های زیر. شیوع آن در کشور به دلیل برنامه واکسیناسیون کاهش یافته است. اما امروزه شیوع کبد چرب به دلیل تغییر سبک زندگی، کم تحرکی، تغییر عادات غذایی و مصرف بی رویه فست فودها رو به افزایش است و از این رو پیش بینی می شود که کبد چرب شایع ترین علت مشکلات کبدی و پیوند کبد باشد. 2030.

وی افزود: بیماری کبد چرب به معنای تجمع چربی در بافت کبد است. در کبد سالم هیچ بافت چربی وجود ندارد. البته تا پنج درصد تجمع چربی در بافت کبد را قبول داریم اما بیشتر از این مقدار به کبد چرب معروف است. شایع ترین علت کبد چرب مصرف الکل است. کبد چرب غیر الکلی در بیمارانی که اضافه وزن دارند یا چاقی شکمی دارند بیشتر دیده می شود. استفاده از برخی داروها مانند کورتیکواستروئیدها و والپروات سدیم و سایر بیماری های کبدی مانند هپاتیت C نیز می تواند باعث تجمع چربی در کبد شود.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: انتظار داریم بیماری کبد چرب در بیماران 40 تا 50 سال به بالا، دیابت، فشار خون و همچنین اختلالات چربی و یا سیگاری بیشتر دیده شود. متاسفانه سبک زندگی امروزی شیوع بیماری کبد چرب حتی در کودکان و نوجوانان به دلیل تغییر در سلامتی، کم تحرکی در کودکان و جوانان و مصرف فست فود به جای تغذیه سالم در حال افزایش است. کشور نشان داد که بیش از هفت درصد جوانان کبد چرب دارند و این میزان بالاست.

وی ادامه داد: تقریبا 40 درصد بزرگسالان در ایران به کبد چرب مبتلا هستند. نکته قابل توجه این است که بسیاری از افراد کبد چرب دارند اما از آن بی اطلاع هستند. زیرا کبد چرب هیچ علامتی ندارد و زمانی که التهاب کبد ایجاد می شود علامت دار می شود (علائم خفیف و غیر اختصاصی). در این مورد، گاهی اوقات علائم می تواند به صورت خستگی مزمن ظاهر شود که اغلب به استرس و فشار کار روزانه نسبت داده می شود. بنابراین، از آنجایی که بیماری کبد چرب یک بیماری بدون علامت است، به نظر می رسد شیوع بیماری کبد چرب بیشتر از آنچه می دانیم باشد.

دکتر در مورد نحوه تشخیص کبد چرب رجب نیا گفت: برای تشخیص کبد چرب از سونوگرافی استفاده می شود. ضمناً برای اینکه بگوییم فردی مبتلا به کبد چرب غیر الکلی است، باید سایر بیماری های کبدی را در نظر بگیریم و با گرفتن شرح حال و معاینه، سایر تشخیص ها را رد کنیم. متأسفانه بیمارانی داریم که برایشان سونوگرافی تجویز نمی شود اما فیبر و اسکن دارند. فیبروسکن به عنوان یک روش تشخیصی برای بررسی سطح آسیب سلول های کبدی ناشی از تجمع چربی در کبد استفاده می شود، زیرا تجمع چربی به بافت کبد آسیب می رساند و باعث التهاب سلول های کبدی و در نهایت تخریب آنها می شود و منجر به فیبروز کبد می شود. .

وی ادامه داد: برای تشخیص اینکه تجمع چربی در کبد به بافت آسیب می زند یا خیر، به جای نمونه برداری از بافت کبد که کار سختی است از فیبروسکن استفاده می کنیم که در واقع سختی کبد را نشان می دهد. البته هر بیمار مبتلا به کبد چرب نیازی به فیبروزان ندارد. بیماران مبتلا به کبد چرب و دیابت و بیمارانی که علائم آسیب کبدی مانند وجود مایع آزاد در حفره شکمی، بزرگ شدن طحال، کاهش تعداد سلول‌های خونی یا وجود علائم التهابی در آزمایش‌ها داشتند، مورد بررسی قرار گرفتند. یک فیبروسکن

این فوق تخصص باورهای غلط در مورد کبد چرب را اینگونه توضیح داد: گاهی بیماران با آزمایش چک آپ مراجعه می کنند که در آن آنزیم های کبدی آنها بالاست و بدون هیچ مدرکی به آنها گفته می شود که کبد چرب دارند. اولاً، آزمایش‌های طبیعی کبد، کبد چرب را رد نمی‌کنند، در حالی که بالا بودن آنزیم‌های کبدی به این معنی نیست که کبد شما چرب است. حتی اگر کبد شما چرب باشد، آنزیم ها هیچ ارتباطی با شدت آسیب کبدی ندارند. این بدان معناست که ممکن است آسیب شدید ناشی از کبد چرب داشته باشید، اما آنزیم های شما طبیعی هستند. از طرف دیگر، آنها کبد چرب ممتازی دارند اما آنزیم های کمی بالاتر دارند. در مجموع، آنزیم های فوق هشداری در مورد وجود احتمالی التهاب هستند. با توجه به اینکه تشخیص کبد چرب با سونوگرافی انجام می شود و هیچ آزمایشی برای تایید یا رد آن وجود ندارد، در صورت بالا بودن آنزیم ها باید سونوگرافی انجام شود تا کبد با جزئیات بیشتری بررسی شود.

در صورت وجود کبد چرب و آنزیم های کبدی بالا، علل دیگری که باعث افزایش آنزیم ها می شوند مانند هپاتیت، مصرف دارو و سایر بیماری های کبدی نیز باید در نظر گرفته شوند. به عنوان مثال، بسیاری از بیماران مبتلا به کبد چرب از والپروات سدیم، تاج و همان طور که گفتیم از داروهایی استفاده می کنند که هم کبد چرب و هم آنزیم های کبدی را افزایش می دهند، بنابراین باید با دکتری که این داروها را تجویز کرده صحبت کنید و در صورت امکان آنها را تغییر دهید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا